Viser resultater 1 til 4 av 4
    Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    8

Standard Kritikk på et manus: Mr.X

Hei, jeg har i det siste holdt litt på med et manus, som jeg har skrevet i programmet "CeltX". Jeg hadde håpet at noen gadd å lese dette, og komme med konstruktiv kritikk på det.

Link til manuset

Jeg får legge til at det er ganske tvilsomt om det faktisk blir en film ut av dette.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    San Francisco, California
    Svar
    164

Hei! Hvorfor gidder du å skrive et manus du ikke vil lage film ut av? hehe

Jeg har lest litt nå, men har litt dårlig tid så har bare lest de 12 første scenene... Og her er det mye du må jobbe med...

Filmen er allerede alt for langdryg, noen av scenene kan bare kuttes rett ut eller slås sammen med andre. Det er helt tydelig at du ikke har gått over manuset så mye for dette er et typisk first draft: Alt for mye dialog, som repeterer informasjon du allerede har kommet med. Dialogen er rett og slett grusom. Men ta det rolig, dette er helt vanlig i et førsteutkast.. Du må få dialogen til å høres mer naturlig ut. INGEN I ET SCRIPT SIER HVA DE MENER, de bare antyder det i måten de snakker på og oppfører seg på. Følg med på den andre scenen i pulp fiction (den første til samuel jackson og john travolta..) går de og snakker om at de skal inn og hente en koffert og drepe de idiotene som lurte sjefen dems? NEI først begynner de med et lite hint om hva som kommer til å skje:

JULES
    We should have shotguns for this
    kind of deal.

VINCENT
    How many up there?

JULES
    Three or four.

VINCENT
    Counting our guy?

JULES
    I'm not sure.

VINCENT
    So there could be five guys up there?

JULES
    It's possible.

VINCENT
    We should have fuckin' shotguns.

Så fortsetter de å snakke om footmasagen som igjen legger press på møtet mellom travolta og thurman senere..

Nå må du jobbe mer med å finne ut hvordan karakterene er? hovedkarakteren må da være mer enn forvirret og naiv? Du må utvikle karakterene før du skriver scriptet, da er det lettere å få mer naturlig dialog..

Actionbeskrivelsene dine er også overflødige og repetitive. Jobb mer med å stramme inn disse, og sørg for ikke å gjenta det som blir sagt i dialogen, eller i scene headingen.. Når det står i scene headingen de er i samme rom som før, trenger du ikke å skrive dette i beskrivelsen.

Så tenk mer igjennom, stram inn og jobb med å utvikle karakterene og dialogen, så skal jeg ta en titt på andre utkastet ditt...

Men for all del; det har potensiale og førsteutkast er aldri bra..Vi kaller det bare SFD i USA.. 'Shitty First Draft'. Læreren min pleide å gi meg et diplom en uke før innleveringer av manus. der stod det: Permission is given to Thomas to write a shitty first draft....[/b]
    quot; Let´s get down to brass tacks... How much for the ape? "
    -Hunter S. Thompson

Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    8

Ok, tusen takk for konstruktiv kritikk!

Det er, som du skjønte, et første utkast av manus så jeg har mye å jobbe med. Jeg er ikke noe særlig flink til å skrive, spesielt dialoger og det var grunnen til at jeg la det ut her.

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Stavanger
    Svar
    85

Ja, jeg vil si at mer eller mindre alle dialogene virker usansynlige...
    Folk snakker ikke så stivt og, som Thomas sa så hentyder man ofte mer enn man sier... Dette skaper spenning selv om en slik samtale ikke alltid er "naturlig" den heller...

Blant annet der når legene snakker og han mr X spretter opp...
    Det føles litt sånn "ungdomskolerevy" hvis du fatter?
    Jeg ville feks latt dem gå gjennom pasientene og snakket mens de så på dem... Og da kun feks samtalen gått noe som dette:

Lege 2: Ja, han der så ikke helt god ut... Ligget her lenge han eller?
    Lege 1: Snur seg mot passienten...Begge stopper opp...
    Jo, han der ja... Ligget her i 6 år, tror jeg... Går rykter om han. Smiler lurt...

Jeg er ingen spesialist på manus jeg heller, og tviler på at jeg er noe bedre enn deg, men... Ja...
    eg er rar og på avataren min står det Lordulf...Dumme meg...Jeg burde skrevet Knutegutt... Dumme meg...

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •