Kunne ikke åpne det jeg.. :cry:
Vet ikke om en bedre tittel - her er iallfall manuset (som jeg har endelig skrevet i riktig måte).
Historien har jeg hørt fra en dame som jeg møtte for lenge siden. Vet ikke om andre har hørt historien. Men min versjon har en annen slutt iallfall.
http://home.no/gollom/manus_lappen.doc
edit: Her er versjon 1.1 av manuset og slutten er litt endret:
http://home.no/gollom/manus_lappen2.doc
Kunne ikke åpne det jeg.. :cry:
ww.ustedalen.com
Hmm, får du ikke lastet ned? eller bare ikke åpne den?
Det kan være pga jeg brukte Microsoft Word 2003. Også er home.no så sinnsyk treg nå, hrmf...
Funket fint å laste ned.
Jeg kan ikke si jeg likte denne. Det føltes ut som stor mangel på vendepunkt, og ingen oppbygning, man lurer på hva som står på lappen, og man lurer mer etter hvert, men det er ingen tvister der, og spenningskurven er akkurat like høy hele tiden, selv om det da altså er spenning hele tiden. Du kommer jo unna med det fordi man lurer på hva som står på lappen, og ingen våger å skru av tv'en. Men når svaret først kommer så synes jeg bare det er fullstendig teit. Det kan bli bedre om du forandrer slutten, men slik den er nå, så likte jeg historien dårlig. Det jeg hadde håpet på når jeg leste den, var at gisselet leste ble tvunget til å lese hva som stod på lappen, siden han selv ikke klarer å se det. Og at det han sier skulle være noe som kastet meg tilbake i sofaen med vemmelse, eller en hvilken som helst annen sterk følelse. Det gjorde historien så visst ikke nå.
Den originale historien ender med at fyren tok vennen sin bort til båten og ba han å lese lappen. Men vennen hoppet i vannet. Lappen som lå på vannet fikk blekket til å gå bort fra lappen. Dermed får ingen vite hva som står på lappen - som var meningen.
Jeg droppet det fordi det er dumt å dra vennen bort til vannet hvor han kunne ta selvmord ved å hoppe i vannet.
Hvis slutten min er teit, så kom gjerne med forslag hvis du har det![]()
Jeg kom med et forslag, men jeg vet ikke hva denne personen skulle si at stod på lappen. Kan tenke litt på det.
Ellers så er et annet forslag til tittel "Uklar tekst" eller "Diagnosen" eller "Resepten".
Kanskje jeg skulle droppe det med tegningen på lappen - hvor man ikke får vite hva som står på lappen? Og la gisselet dø av seg selv etter å ha lest lappen uten å skyte...
Historien er skapt for at man skal gruble over hva som egentlig står på lappen. Jeg ble irritert sjøl da historien ble fortalt, hehe
Skal man vite hva som står på lappen, bør den virkelig være god.
Dette minte meg veldig om Chuck Palahniuks bok, Lullaby. Ikke at historiene er det samme i det hele tatt da.
[spoiler]I Lullaby finner noen en bok med masse tekster. De forskjellige tekstene gjør forskjellige ting, feks drepe folk. Hvis man sa eller tenkte den teksten mens man så på noen så døde de. Noe sånt ihvertfall, stund sia jeg leste boka.[/spoiler]
Det virker for meg som om teksten på lappen påvirker personene psykisk slik at de begår selvmord. Jeg syns personlig det hadde vært kulere hvis de døde uten at man forstod hvorfor. Sudden-death! Selv så hadde jeg aldri trodd at lappen ville hatt noe med selvmordet og gjøre. Folk begår selvmord på de mest plagsomme tider. Anywho, enig med Wang på dette, slutten var jævlig. Og hvorfor kidnapper han hu kjerringa? Makan til overreaksjon?
Til forslag så skriv navnene til personer i manus med store bokstaver hele tiden, alltid.
Dette er feil i forhold til standard manusoppsett. Personene skal jo helst ha navn, selv om det ikke kommer fra i filmen, slik at det er lettere å skille dem fra hverandre. Men navnene skal ikke skrives med store bokstaver hele tiden. Bokstavene skal være store den første gangen en karakter nevnes i manuset, og deretter skrives på vanlig måte med stor forbokstav.Til forslag så skriv navnene til personer i manus med store bokstaver hele tiden, alltid.
EDIT. Navnene over dialogen skal selvsagt skrives med store bokstaver dog, men i dette manuset var ikke det akkurat et problem.
Det er ingen dialog i filmen - derfor blir det vanskelig å ha navn på dem.Opprinnelig postet av dahlskebank
Kanksje jeg valgte feil ord med "gisselet" - men fyren er utrolig irritert at alle tar livet uten å fortelle han hva som står på lappen. Han måtte tvinge noen til å fortelle.
Skal nok forandre på slutten - men man bør heller ikke vite hva som står på lappen (det ødelegger også meningen). Hvis jeg skal vise hva som står på lappen, blir det dumt for dere reagerer ikke som de andre i manuset.
Manuset er ikke realistisk - og var ikke ment det heller. Bare en irriterende uforklaring historie, som skal få deg til å gruble irritert over.
Bokmerker