Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18

Tråd: Linser

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    105

Standard Linser

Er ikke helt inne i det rent tekniske enda når det gjelder film. Foreløpig har jeg ikke brukt noe annet enn dv kameraet Sony HC42E. Det dekker behovene mine, men jeg vil gjerne vite litt om de noe dyrere typene.
    Linsene f. eks. Hvor mange typer linser finnes det og hva blir de forskjellige brukt til.
    En annnen ting er filter. Hva gjør det med bildet?
    Svar er ønsket!
    ww.JGNfilm.piczo.com

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    105

Standard Linser

Er ikke helt inne i det rent tekniske enda når det gjelder film. Foreløpig har jeg ikke brukt noe annet enn dv kameraet Sony HC42E. Det dekker behovene mine, men jeg vil gjerne vite litt om de noe dyrere typene.
    Linsene f. eks. Hvor mange typer linser finnes det og hva blir de forskjellige brukt til.
    En annnen ting er filter. Hva gjør det med bildet?
    Svar er ønsket!
    ww.JGNfilm.piczo.com

Captain
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Røyse, utenfor Hønefoss
    Svar
    589

Standard Linser

Det finnes nok mange flere linser og filtere enn det jeg kommer til å nevne her, men det er ihvertfall noen.

Telelinse er en linse som gjør at du kommer litt nærmere som når du zoomer inn, men det som er meningen med den er vel egentlig at den gir liten dybdeskarphet. Altså at bakgrunnen blir veldig ufokusert, alt etter som du vil ha det.

Vidvinkellinse er vel det motsatte av tele linse. Den gjør at du får med mer i bilde, veldig kjekk hvis du skal filme i et lite rom, i en bil e.l.

Fisheyelinse er jeg ikke helt sikker på, men jeg mener å ha hørt at det er en ekstrem utgave av vidvinkelen. som også gir en effekt av at rette linjer blir buet.

Filtere finnes det mange av.

UVfilter som beskytter linsen mot sol og andre ting.

Et annet filter som jeg ikke husker navn på er til å filme så ultranære bilder at kameraet (uten linsen) ikke klarer å fokusere ordentlig.

Fargefiltere er filtere som gjør om alle fargene i bildetb til for eksempel rødt, men sånne filtre er etter min mening ubrukelige. Sånne ting gjør du i etterkant.
    lle tenker på seg selv, det er bare jeg som tenker på meg!

Captain
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Røyse, utenfor Hønefoss
    Svar
    589

Standard Linser

Det finnes nok mange flere linser og filtere enn det jeg kommer til å nevne her, men det er ihvertfall noen.

Telelinse er en linse som gjør at du kommer litt nærmere som når du zoomer inn, men det som er meningen med den er vel egentlig at den gir liten dybdeskarphet. Altså at bakgrunnen blir veldig ufokusert, alt etter som du vil ha det.

Vidvinkellinse er vel det motsatte av tele linse. Den gjør at du får med mer i bilde, veldig kjekk hvis du skal filme i et lite rom, i en bil e.l.

Fisheyelinse er jeg ikke helt sikker på, men jeg mener å ha hørt at det er en ekstrem utgave av vidvinkelen. som også gir en effekt av at rette linjer blir buet.

Filtere finnes det mange av.

UVfilter som beskytter linsen mot sol og andre ting.

Et annet filter som jeg ikke husker navn på er til å filme så ultranære bilder at kameraet (uten linsen) ikke klarer å fokusere ordentlig.

Fargefiltere er filtere som gjør om alle fargene i bildetb til for eksempel rødt, men sånne filtre er etter min mening ubrukelige. Sånne ting gjør du i etterkant.
    lle tenker på seg selv, det er bare jeg som tenker på meg!

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Standard Linser

Jeg har et spørsmål: Hva skal man med filter om man filmen digitalt? :? Er det ikke bare lage di fargene man vil ha i bilde under redigeringen?

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Standard Linser

Jeg har et spørsmål: Hva skal man med filter om man filmen digitalt? :? Er det ikke bare lage di fargene man vil ha i bilde under redigeringen?

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Linser

Et filter kan være andre ting enn fargefilter, f.eks. polarisasjonsfilter, diffuser, ND-filter.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Linser

Et filter kan være andre ting enn fargefilter, f.eks. polarisasjonsfilter, diffuser, ND-filter.

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Standard Linser

Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse
    Ja, jeg vet det er flere typer filter. Men sånne filter som fargefilter, UV-filter og ND-filter, trenger man det når man filmer digitalt?

Kan du si hva de forskjellige filterne du sa brukes til? Er ikke helt inne på det område :P

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Standard Linser

Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse
    Ja, jeg vet det er flere typer filter. Men sånne filter som fargefilter, UV-filter og ND-filter, trenger man det når man filmer digitalt?

Kan du si hva de forskjellige filterne du sa brukes til? Er ikke helt inne på det område :P

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •