1. Begynnelse
2. Midtdel
3. Slutt
Hei trenger noen tips på hvordan man bygger opp et manus??
1. Begynnelse
2. Midtdel
3. Slutt
det vet jeg men har noen noe tips for at det skal bli bra![]()
Det er sant som Nils sier at man skal ha begynnelse, midtdel og slutt. Han tuller faktisk ikke - dette er det som skal til for at det skal bli bra. For det andre må du ha karakterer.
du må ha en spennings kurve slik at historien bygger seg opp mot et klimaks.
Hvis du har bestemt deg for hva klimakset skal være på forhånd blir det lettere
man burde ha en tanke om hvordan historien skal være på forhånd før man begyner å skrive.
Det er lurt å lage et plott før man begyner å skrive. Kanskje et sånt tanke kart også.
for å få inspirasjon bør man ikke sitte foran pc skjermen men fex gå ut og observere. Det er lurt å alltid ha med en notisblokk, eller noe annet å skrive på, slik at hvis du ser noe eller kommer på noe du kan ha brukfor så kan du notere det ned før du glemmer det.
Anbefaler deg å lese noen bøker om manusskriving. Det finnes tusenvis. To av de mest grunnleggende, og mest populære, er: Robert McKee - "Story" og Syd Field - "Screenplay".
http://www.exposure.co.uk/eejit/index.html
Simpelt, enkelt og raskt å lese. Read it and be wise. Burde gi deg nok grunninfo til å komme deg videre. Ikke les bøker. Det er tid du kunne brukt på å skrive manus. Les det du trenger på nett. Nettet er enda ikke fylt med ubrukelig mye info.
Hvis du ikke har tålmodighet til å lese en bok, tror jeg ikke du har tålmodighet til å kunne skrive et manus av noen verdi.Opprinnelig postet av dahlskebank
Dette er feil. Hvis man sammenligner f.eks all den ubrukelige informasjonen på dette forumet, med den konsentrerte og konkrete informasjonen i en av de bøkene jeg nevnte, vil man se hvor feil det er.Opprinnelig postet av dahlskebank
Mange gode idéer kommer bare plutselig, så gå alltid med skrivesaker på deg...
foretrekker diktafon. mange mobiltilefoner har sånn. og da snakker man fort og mye informasjon på kort tid, og mobil har man altid i lommen eller rævtasken
Bokmerker