Viser resultater 1 til 6 av 6
    Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Standard Manus ---> De onde

nå har jeg skrevet et manus.
    de fleste som har hørt om det hittil liker det.
    jeg kaller det nå "De onde" for jeg har ikke
    kommet på noe bedre. så hvis dere har kritikk om
    mauset så hadde det vært fint. dere kan også gjerne komme
    med forslag til et tøffere navn.

Manuset
    ftp://movies:pisspeik@dahlskebank.ki...%20onde1.0.doc
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Captain
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Geilo
    Svar
    741

Skjønte ikke helt sammenhengen i manuset.
    Tobias burde være ganske mye mer redd, og ikke stille alle de spørsmålene.

Du er for kjapp, og skriver på en enkel måte.
    Skriv mer rundt ting.
    Lag en lengere historie, der det ikke foregår som dette: Espen, blod, det onde, det gode, bang, boom, ferdig... Hvis du forstår?

Det kan bli en bra historie hvis du lager mer rundt dette

Og ikke legg filen i .doc fil.. Legg den i .txt fil, så slipper vi å laste den ned.
    ww.ustedalen.com

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

jeg skal skrive om en del.
    jeg tror det blir for mye snakking.
    så jeg skal presse inn litt mere action.
    jeg tror det kan bli vanskelig å bygge ut
    historien mer en det jeg har gjort fra før uten
    at den blir kjedelig.

takk for den gode kritikken
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Lieutenant
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Haugesund
    Svar
    87

Du har en ide her, men den er langt fra gjennomarbeidet - noe som kan forandre seg om du legger enda mer sjel i dette.

Først lurer jeg litt på hvordan du har gått frem under utviklingen av dette manuset; begynte du spontant å skrive eller har du planlagt handlingsforeløpet?

Jeg spør fordi jeg har følelsen av at det i manuset ditt mangler en spenningskurve, noe du kan gjøre noe med ved å bevisstgjøre deg litt mer overfor hva du skriver. Dette kan man gjøre ved f.eks. å planlegge manuset - og det kan det godt være at du har gjort, men da er det også viktig å kunne sette opp et handlingsforeløp som viser fremgang. Ting skjer, men de skjer så impulsivt og usammenhengende at handlingen dessverre ikke kommer noen vei. Ha dette i tankene når du skal skrive det om.

En annen ting jeg også stusser litt over er logikken i manuset. Det kommer godt frem at dette er et mystisk opplegg, og at det er to sider som stilles opp mot hverandre (som for så vidt er et veldig greit utgangspunkt!). Det kommer derimot ikke frem hvordan og hvorfor dette skjer. Sant nok er det alltids en fordel å holde litt tilbake på svarene slik at publikum selv kan bruke fantasien, men det er også viktig å gi noen svar - slik at publikum føler at filmen har en mening. Jeg vet ikke helt hvilke tanker du har rundt dette?

Dermed mener iallfall jeg at du bør ha både spenningskurve og logikk i tankene. Fremdrift er viktig!

Litt off-topic på sett og hvis, føler jeg også at oppsettet ditt gjør det litt vanskelig å følge med i hva som skjer. Det er selvsagt forståelig, men selve oppsettet er også med på å bestemme både tempo og flyt når man leser et manus. Personlig mener jeg at det er greit med en slags standard man bør følge, dvs. den standarden vi ser i de fleste manus både her og i USA, fordi den er ryddig og god. Jeg foreslår at du leser litt om dette her.

Forsøk også å gi både handling og karakterer litt mer kjøtt på beina. Du har på en grei måte skapt en skisse av hva og hvem, men du må gå mer i dybden - slik at du og skuespillerne har mer å gå ut i fra når dere skal tolke det som er skrevet og gjøre det om til handling på film. Husk dog også å begrense det litt, du skriver selvsagt en film og ikke en bok (med andre ord, hold deg midt på).

Håper dette kanskje kan gi deg litt hjelp om du går frem for å konkretisere manuset ditt videre. Du må uansett ha lykke til med arbeidet, og forhåpentligvis får vi også høre litt om hvordan det går med manuset fremover!
    Mennesket er født fritt, og overalt er det i lenker."

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

tusen takk...det var mange gode tips og forslag
    jeg kommer til å bruke.
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Cadet 3
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Drammen
    Svar
    7

Standard Takk til kreature

Vil bare si takk til kreature for en meget informativ post... Fikk svar på diverse ting jeg selv lurte på også

Takk til OPn også for kul thread.

Okay, nok takking. FU all.
    n between the arrows of time I suffer eternally...

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •