Viser resultater 1 til 8 av 8
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    188

Standard Manuskritikk: World War 1

WW1 SCRIPT P1S1S2

FADE IN

INT. SARAJEVO - HUS

Inne i ukjent hus. Vi kan se en voksen person som gir en mindre en revolver, vi får ikke se
    ansiktene til noen av de.

VOKSEN PERSON:
    -They will be there in a few minutes, low profile until you have a clear shot.

Gutten nikker og forsvinner ut av huset.

EXT. SARAJEVO - GATER - OVERSKYET

Vi er i Sarajevo trange gater, kronsprinsparet til Østerrike
    er på vei til sykestuen for å se etter en soldat.
    Gutten med revoler følger med på paret og prøver å
    få ett klart skudd, han greier det nesten da det kommer
    noen forbi i det han skulle trekke av.
    Bilen til paret stopper. og kronprinsparet går ut av bilen.
    Brått kommer en ung gutt med revolver løpende ut fra ene
    gate hjørnet, i bakgrunnen ser vi en dame som slipper handleposene
    og løper langt ut av bildet. Begge blir skutt; først kronprinsessen
    så kronsprinsen.

INT. TYSKLAND - TEMPELHOF - LEILIGHET

Johan våkner brått av at vekkerklokken ringer. Han setter på
    LP plate (AUDIO: MAMA CASS ELLIOT - MAKE YOUR OWN KIND OF MUSIC)
    Han gjør de dagligdagse tingene, da det kommer det postbud på døren.
    Johan åpner for opp døren.

POSTMAN:
    3 letters and 1 newspaper for you, have a nice day.

Postbudet løper videre og Johan lukker døren.

Johan setter seg inn igjen og
    leser avisen der der overskrift "Krigserkering".Da ser han ene brevet
    som ligger på bordet. Krigsinkalling. Han pakker ut innholdet
    i brevet og leser.

WW1 SCRIPT S2S3S4

INT. TYSKLAND – TEMPELHOF – LEILIGHET

Menst Johan sitter å leser brevet kommer konen snakkende
    inn i leiligheten. Johan ser på henne, hun ser brevet og slutter
    å snakke. Hun går mot han og klemmer han, og begynner grine.

JOHAN:
    I will be allright, i will be alright...

Konen fortsetter å grine og omfavner Johan.
    Det banker på døren, Bendick, kommer stormende
    inn.

BENDICK:
    (Uhh..) Sorry..

JOHAN:
    No problem, come in Bendick

Konen slipper JOHAN og setter seg på en stol og ser ut vinduet.
    Bendick setter seg ned ved siden av JOHAN.

BENDICK:
    You got the letter too..

EXT. TYSKLAND – THE ARMY

Johan Og Bendick skal inn i hæren vi er på en samling i utkanten av
    Tempelhof, mange soldater står på rekke. Vi kan høre lederen av hæren
    står i snakke i bakgrunnen. Kona til JOHAN kommer
    bort å gir han ett brev.

KONA:
    Do not open before you miss me too much..

JOHAN:
    I Promise..

( Johan slepper en tåre og og kona klemmer )
    Johan og resten av gjengen går, broren begynner å snakke med han.

BENDICK:
    ..You....

JOHAN
    Me what?

BENDICK:
    What did she give you?

JOHAN:
    Just a letter, couple of words..you know.

BENDICK:
    ( )

(AUDIO: Metallica – Unforgiven)
    Bendick ser ned og de går videre.

INT. TYSKLAND – LEILIGHET
    (AUDIO Metallica – Unforgiven EXP FW)

Vi ser kjæresten som går inn i sitter på kjøkkenbordet og ser ut vinduet,
    etter litt begynner hun å grine.

(AUDIO: Metallica – Unforgiven FADE OUT)

FADE TO BLACK

EXT TYSKLAND – WAR CAMP – NIGHT

Johan ligger og sover bak i bilen.

BENDICK
    Wake up, Johan.., Johan..We are her.

FADE IN FROM BLACK

Johan våkner forsiktig opp.

De er satt opp en leir. Skog i nesten alle kanter
    Det er samling, der de får vite planen for morgendagen
    , og organisering.

LEADER:
    FAKTA FAKTA FAKTA FAKTA
    FAKTA FAKTA FAKTA FAKTA

Johan, Bendick blir på gruppe og skal ligge i telt med
    3 andre. ( BENJAMIN, JACK, HURLEY)

EXT. TYSKLAND CAMPSITE - NIGHT

Vi er inne i teltet til til Johan og Bendick sin gruppe, de er inne i teltet,
    BENDICK &; HURLEY spiller kort.

BENDICK:
    BLACKJACK!

HURLEY:
    You always get blackjack dude, cheater ass.

BENDICK:
    I'm not cheating, i am damn good!

Hurley and Bendick fortsetter og snakke.

Jack går ut av teltet for å gå på do. Noe kommer bak han menst han er på
    do og tar han.

EXT. TYSKLAND - CAMPSITE - MORNING

Alle er samlet angående Jack som har forsvunnet.

LEADER
    They know we are here, we are moveing out within an hour.

Gi benhard kritikk! Er myye jeg skal ordne på her, men kom med masse kritikk og synspunkter

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Har ikke lest hele, men ser greit nok ut. Vanskelig å gjenomføre, tenker eg. Få tak i noen som snakker GOD engelsk. Det er bare teit å høre på folk som ikke kan snakke skikkeleg.

Likte ikke navnet "bendick".
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Akershus
    Svar
    240

Leste gjennom manuset. Regner med at det ikke er erdig :P
    På grunn av navnet Johan fikk jeg inntrykk av at hovedpersonen er ifra Norge. Er det et særlig tyskt navn? Ellers er manuset sikkert greit. Litt uryddig, men det er antakeligvis pga. kopieringen inn på forumet. Også er det selvsagt det at de ikke snakker engelsk i tyskland :wink:

Og: Metallica - The Unforgiven? Hmm, veit ikke helt med den. Passer ikke som jeg ser for meg filmen, men det skal jeg jo heller ikke...

EDIT:
    JACK, HURLEY
    Sett på lost eller?

Og.. Mulig jeg har tatt litt feil, når jeg så igjen, virker det mer som det er engelskmenn, siden alle har engelske navn. utenom Johan da. Men bor de da i Tyskland? Skjønner ikke helt jeg.

Lieutenant
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Haugesund
    Svar
    87

JACK, HURLEY
    Med tanke på at dette også står i manuset: LP plate (AUDIO: MAMA CASS ELLIOT - MAKE YOUR OWN KIND OF MUSIC), så er virker det som om forfatteren har blitt svært inspirert av Lost (denne sangen spilles iløpet av de første episodene i sesong 2).
    Mennesket er født fritt, og overalt er det i lenker."

Lieutenant
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Haugesund
    Svar
    87

Selve presentasjonen er det første som trekker litt ned. Du har lagt til lange mellomrom mellom enkelte scener, noe som er helt unødvendig da vi lett kan se hvor en scene begynner og en scene slutter (eventuelt skriv inn en overgang ved scenens slutt).

En annen ting som slår meg er bakgrunnen. Hvilken form for research har du gjort? Bortsett fra de velkjente skuddene i Sarajevo får jeg ikke følelsen av at vi på noen måte er i 1914 (det eksisterer selvsagt en følelse av tid, men husk at en tidsepoke er langt mer enn hva vi ser - man har også en annen kultur, hvor man har andre ideer, verdier, normer osv. enn i dag, og dette vil være viktig å få fram).

Det vil heller for den del også hjelpe lite om du fletter inn musikk som ikke passer til temaet. For det første forstår jeg ikke hvordan Johan kan sette på en LP av Mama Cass Elliot når hun og the Mamas and the Papas ikke ga ut noe musikk før på 60-70-tallet. Og Metallica vil uten tvil gjøre miljøet i filmen enda mindre troverdig.

Filmmusikk bør i en film med et tema som dette være enten fra samtiden den gang, eller være et klassisk stykke som legger seg opp mot tiden filmen skal foregå.

Ellers er vel både både fortelling og karakterer tynne greier. Og vi får ingen signaler om hvor dette skal ta veien. Hva er hovedideen din?

Alt i alt har du mye å arbeide med. Men første verdenskrig er et litt annerledes tema som ofte kommer i skygge av andre verdenskrig, og ideen din har nok potensiale til å bli en interessant film - du må dog huske at dette også skal filmatiseres. Det er litt trist, men som en amatørfilmskaper må man binde seg til de midler man har, også når man skriver manus (hvordan skal du f.eks. få til skuddene i Sarajevo?).
    Mennesket er født fritt, og overalt er det i lenker."

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    San Francisco, California
    Svar
    164

Sitat Opprinnelig postet av kreature
    Selve presentasjonen er det første som trekker litt ned. Du har lagt til lange mellomrom mellom enkelte scener, noe som er helt unødvendig da vi lett kan se hvor en scene begynner og en scene slutter (eventuelt skriv inn en overgang ved scenens slutt).

En annen ting som slår meg er bakgrunnen. Hvilken form for research har du gjort? Bortsett fra de velkjente skuddene i Sarajevo får jeg ikke følelsen av at vi på noen måte er i 1914 (det eksisterer selvsagt en følelse av tid, men husk at en tidsepoke er langt mer enn hva vi ser - man har også en annen kultur, hvor man har andre ideer, verdier, normer osv. enn i dag, og dette vil være viktig å få fram).

Det vil heller for den del også hjelpe lite om du fletter inn musikk som ikke passer til temaet. For det første forstår jeg ikke hvordan Johan kan sette på en LP av Mama Cass Elliot når hun og the Mamas and the Papas ikke ga ut noe musikk før på 60-70-tallet. Og Metallica vil uten tvil gjøre miljøet i filmen enda mindre troverdig.

Filmmusikk bør i en film med et tema som dette være enten fra samtiden den gang, eller være et klassisk stykke som legger seg opp mot tiden filmen skal foregå.

Ellers er vel både både fortelling og karakterer tynne greier. Og vi får ingen signaler om hvor dette skal ta veien. Hva er hovedideen din?

Alt i alt har du mye å arbeide med. Men første verdenskrig er et litt annerledes tema som ofte kommer i skygge av andre verdenskrig, og ideen din har nok potensiale til å bli en interessant film - du må dog huske at dette også skal filmatiseres. Det er litt trist, men som en amatørfilmskaper må man binde seg til de midler man har, også når man skriver manus (hvordan skal du f.eks. få til skuddene i Sarajevo?).

For det første; liker ambiguiteten din

Men du har nok tatt litt vann over hodet her. For det første så må du gjøre litt mer research, jeg kjenner en forfatter som holder på med en ww1 manuskript nå, han har researcha i mange år! Har han anarkisten som skjøt kronprins frans ferdinand noe mer med historien og gjøre? Hvis ingen av de som er med i første scenen, fungerer ikke dette i et manus. Og hele greia med mama LP sangen og vekkeklokka, er jo for å si det mildt veeeldig feil. De hadde ikke LP'er i 1914, og ikke fantes den sangen heller...

Fin heller ut hva du virkelig vil fortelle, og gjør research rundt det. Leste ikke hele, men historien er litt for objektiv og hullete.

lykke til!
    quot; Let´s get down to brass tacks... How much for the ape? "
    -Hunter S. Thompson

Cadet 1
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    3

[quote="kreature"]Det vil heller for den del også hjelpe lite om du fletter inn musikk som ikke passer til temaet. For det første forstår jeg ikke hvordan Johan kan sette på en LP av Mama Cass Elliot når hun og the Mamas and the Papas ikke ga ut noe musikk før på 60-70-tallet. Og Metallica vil uten tvil gjøre miljøet i filmen enda mindre troverdig.

Filmmusikk bør i en film med et tema som dette være enten fra samtiden den gang, eller være et klassisk stykke som legger seg opp mot tiden filmen skal foregå.[quote]

Jeg synes Metallicas Unforgiven var et helt greit valg her. Det finnes ingen fasit man på død og liv må holde seg til så lenge musikken ikke er diegetisk (at lydkilden finnes i filmuniverset). Når han derimot setter på LP-en blir det litt problematisk.

Ellers er det ikke så mye å gå ut fra her, og det meste som er å si er sagt allerede. Men en film fra første verdenskrig hadde absolutt ikke vært å forakte.
    ill your darlings!

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Haugesund
    Svar
    321

Nå vet ikke jeg noe om bakgrunnen din, hvilke ressurser du har tilgjengelig osv, men det hele virker litt vanskelig å gjennomføre, dersom jeg går ut i fra at du er amatørfilmskaper (siden det er et amatørfilmforum) Tenker da på filming med store folkemasser i Sarajevo, tidsrikig kulisser og rekvisitter i de første to scenene, gode skuespillere som snakker engelsk osv...

Må også slenge meg på resten av folkene som kritiserer musikken her, for min del blir det helt feil å bruke Metallica i en film om første verdenskrig...

Lurer på en ting til, er dette hele manuset? Skjer det ikke noe mer liksom, det er jo ikke en ferdig historie dette her (håper jeg)
    Ikke for å være slem, men siden du ber om beinhard kritikk, så er det min mening at dette virker ganske så dødfødt.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •