Med tanken på 40 intervjuer... det hørtes mye ut... En kort kommentar fra alle er kanskje lettere...
Eller et spørsmål til hver eller no, eller i grupper...
Ta med flere taper, aldri dumt å ha for mange...
Lykke til!
Klassen min (10kl) skal på en ukers tur til Kreta i neste uke og vi er fire som skal filme denne turen. Dette er en av de første filmene vi skal filme, så erfaringen er ikke på topp...
Tenkte vi skulle få til en intro der elevene kommer ut fra klasserommet en og en og der navnene kommer opp (så vi husker det når vi kommer på gamlehjemmet), og reisen ned til Kreta blir filmet og speedet opp, slik at den tar ca 1 min.
Nede på Kreta tenkte vi at vi skulle ta en god del "intervjuer" (tenkte å snakke med alle de 40 elevene som blir med... litt optimistisk kanskje)
Hva vi skal holde på med der nede vet vi ikke, bortsett fra at det blir en gresk aften og en god del strandliv...
Har en ide om å bruke bare musikk som vi får høre der på gata osv. Noen som har erfaring med slikt?
Hvis det er noen som lurer så har vi et panasonic NV-GS 180 kamera, en RØDE videomic, en sammenleggbar hjemmelaget mikrofonbom, og vi har kjøpt inn 5 dv-kasetter (blir det nok tro?)
Tenkte ikke å gå konstant rundt å filme da vi også vil ha fri og ikke kaste bort all tiden på å filme andre som har det artig... Vi er jo fire skykker så kanskje det er lurt å jobbe to og to annen hver gang?
Noen som har ideer eller litt erfaring med dette så skriv!!!![]()
![]()
![]()
(haster litt etter som det er i neste uke, og helga går vell med til planlegging)
Glidecam X-10 med HD-4000 slede
Canon XH-A1
Med tanken på 40 intervjuer... det hørtes mye ut... En kort kommentar fra alle er kanskje lettere...
Eller et spørsmål til hver eller no, eller i grupper...
Ta med flere taper, aldri dumt å ha for mange...
Lykke til!
Takk!
Men er det noen som har noen ideer om organiseringen av filmingen som f.eks om man skal lage noe dagbok liknende eller om man skal bare sette det i rekkefølge eller om det blir best å blande alt til en suppe??
Tenkte kanskje på å lage dagbok da... tips?
Glidecam X-10 med HD-4000 slede
Canon XH-A1
Da vi var i Cuba i 10 dager, filmet jeg og lærerne alt. En filmer en gang pr dag, så byttet han til en annen. Trenger ikke å være 2 etter 2, men hvis dere vil, så... Men for all del bør dere ha fri annenhverdag i det minste.
Vi brukte bare 2 kassetter tilsammen - 2 timer tilsammen. Så ja, jeg vil tro at 5 kassetter er nok - kanskje mer enn nok. Det er ikke sånn at vi filmer hele tiden. I begynnelsen av turen filmet vi masse, og etterhvert filmet vi mindre og mindre. Man blir jo lei av å filme i varme, hehe...
Det med å starte med "presentasjon" av alle elevene er jo nesten en must for å huske alle sammen. Jeg gjorde det selv på årvideoen vår
Klipping - for å ikke kjede publikummet, bør dere klippe av mye. Halvtime til en time er nok syns jeg. Men det avhenger selvsagt av innholdet - og hvor morsomme elevene er![]()
Hei.
Aller først kan du se denne filmen via denne sida: http://www.norskfilmforum.com/module...022cfdcfcd9645.
Den er laget av kameraten min, mrbull, og det er mer enn skildring enn klassetur, men du kan få insperasjon. Samtidig har jeg og mrbull filmet og redigert en klassetur som var i høst i Roma.
Indroen du tenker på kan blir langt og kjedelig hvis du ska ta med alle elevene. vil bare nevne det. Det er en god tanke, men anbefaler det ikke. Du vil forstå det når du blir mer erfaren innen for videoredigering.
Å snakke med alle kan bli optimistisk. Et godt tips er å velge ut noen elever og følge dem. Selvsagt kan du få med alle på film, men disse få elvene er mest sentrale. Disse kan du ta intervjuer med. La medelvene finne på morsomme ting der nede og film det. Vær skikkelig turister.
Bra med flere kameraer. Film litt hver nå og da, men hvis dere er på teater, gateteater eller at medelvene tuller med greske folk, så film fra forskjellige vinkler. En ting jeg gjorde feil da jeg filma i Roma, var at jeg gikk og filma(fordi jeg ikke kunne gå vekk gruppa) Husk å stopp når du filmer gatene, naturen ol ellers så rister det. Noe jeg merket mest under redigeringa. Forsiktig med kamera ved stranda. Jeg opplevde at mitt kamera for noen år siden fikk ET sandkorn i seg og det måtte repareres og det ble dyrt.
Det holder med 5 kassetter. Du skal ikke filme lange, lange frekvenser. God tanke å bruke musikk som er derfra, men få tak i musikken på CD o.l. Ta ikke opp med lyden der nede.
Lykke til og husk at du lærer av erfaring. Og når du har kamera, ikke vær beskjeden av å filme fra forskjellige vinkler.
Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.
Hjemmeside: http://ostbymedia.no/
Bokmerker