oi dette hørtes spennende ut. hold oss oppdatert på fremdriften![]()
Heisann!
Jeg har bestemt meg for å lage en dokumentarfilm til sommeren, og har startet planleggingen for fullt.
Arbeidstittel: "Jakten på det ukjente"
Jeg har bestemt åpningsbildet: Et stille, svakt belyst rom med en gyngestol som begynner å bevege seg. Filmtittel tones inn.
Dokumentaren skal omhandle overnaturlige fenomener. Jeg bor i et område der mye "overnaturlig" skjer; lokale spøkelseshistorier, sagn og healere som driver ut ånder er kjent her. Jeg ønsker å undersøke om det er noe i det...
Avtaler jeg skal gjøre:
* Avtale med noen lokale healere å være med dem på 'jobb' når de skal drive ut ånder o.l.
* Være med noen av de lokale ungdommene når de skal forsøke seg på ouija/spiritisme
* Uttalelser/fortellinger og intervju med personer i distriktet som har opplevd overnaturlige hendelser
* Overnatte i et hjemsøkt hus helt alene
Er jeg riktig heldig får jeg kanskje festet noe på film![]()
Jeg har aldri produsert en dokumentarfilm før. Noen generelle tips dere vil dele?
Takker for alle tips!
oi dette hørtes spennende ut. hold oss oppdatert på fremdriften![]()
EG ER KONSTANTIANUS
Det har jeg altid hatt lyst til å gjøre!Opprinnelig postet av Thonhaugen
![]()
Bare at her jeg bor er det ingen hjemsøkte hus. Kun kirka, men tviler på jeg får lov å overnatte der :cry:
Kult konsept! Virker spennende!![]()
Det eneste var vel, jeg syns ikke den nåværende tittelen din er så bra..
Hvis du bare lar tittelen stå igjen med "Det ukjente" ville det gjøre tittelen mye mer spennende med en gang, mener nå jeg.
Siden dette omhandler noe så spennende og ukjent, anbefaler jeg at du tar deg skikkelig tid til bra og mystisk lyssetting ved portrettintervjuene. Kanskje ta i bruk en røykmaskin as well. Ser for meg et svart rom, noe røyk i gulvhøyde eller noe, som er lyssatt så du får en ekkel stemning. Legg gjerne litt musikk på intervjudelene òg, som kanskje bare er strykere med LITT variasjon og ingenting for dramatisk. Bare en ulmende spenning..
Bruk stativ på intervjuene.
Ellers er håndholdt kamera et must på det når du skal være ute i felten. Ved ouja/spiritismegreiene kan det væer greit å ha flere kamera, gjerne at fler av dem er bemannet til en hver tid, gjerne da òg håndholdt. Del ut oppgaver til kameraene som at noen skal spesifikt få med annsiktsuttrykk og reaksjoner, mens en annen tar store totalbilder av alle som er med, et annet tar kanskje mer nærbilder på action med hender, lys, osv.. Eventuelt kanskej en supertotal som tar alt, inkl. kameramenn? Det spiller ingen rolle når det er en dokumentar mener jeg.. Det viser bare tilstedeværelse og at dette er ekte, ikke iscenesatt.
Dette må jeg si høres veldig spennende ut!Ville nok ha tatt imot tipsene til OlaHaldor med åpne armer, for det han sa her, kan være til nytte :wink: Må si det er litt vågalt også, selv er jeg en smule overtroisk selv (ikke sånn hyper overtroisk da), så jeg syns dette virker spennende!
Kan jeg spørre hvor du har tenkt å filme dette?
Spenende temaVille kanskje ikke fokusert på åningscenen i filmen nå. Bruk mye tid på reserche og forarbeid hvor skriver et form for synopsis. Du kan f.eks gjøre noen intervjuer med menesker for og få info( ikke for og filme).
Det er viktig at du vet hvordan du vil filmen skal bli på forhånd. ikke la tilfeldighetene bestemme det. Selfølgelig er det mye som blir tilfeldig, du klan jo ikke styre alt.
Men ellers vil jeg gi et godt tips for å oppnå skumle scener og inntryk i filmen: Lag gjerne scener hvor du filmer skygger og tomme rom ålegger på lyder så det virke som det er "noe" der som innklip til f.eks intervjuer. (Lyden kommer til og bli VIKTIG i denne filmen, ettersom den setter mye av stemningen(her kan også "stilhet" brukes som en sterk efekt).
Det er fult lovlig så lenge du får frem at det er "fiksjon"(i lyden). Du kan legge på et brunt gamma filter eller gjøre det til svart hvit.
Ta en titt på f.eks blearwitch project for og få ideer om utsnit og kjøring til kamera. Bruk mye av teknikkene som blir brukt i skrekkfilmer for og oppnå anspente og skumle bilder. (selfølgelig ikke kopier, men inspirer)
Beklager skrivefeil, sån går det når man har dysleksi![]()
et kan bli lit rotete iblant, men nå skal det sies at noen av tidenes genier hadde dysleksi!!
Alle kommuner har ett hjemsøkt hus - man må bare vite hvor man skal lete :wink:Opprinnelig postet av vokteren
Er det i Mosjøen eller på Bjerka(?) du har tenkt å filme dette prosjektet?
Opprinnelig postet av Thonhaugen
det er ett forlatt hus ca 50m unna meg som er hjemsøkt
-www.effortfilm.com -=
Hvordan går det med dette prosjektet? Har du Har du startet?![]()
Bokmerker