Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Standard Ny produksjon på gang: Dype skygger

Her er mitt første manus til en skrekkfilm/thriller som skal skytes på den lokale skolen om kvelden. Manuset er ikkje så langt, så eg ser ingen hensikt i å forklare alt som skjer på forhånd.

Kos dere:

Dype skygger, mørke hemmeligheter

1. Int. – Skole – Klasserom – Dag

Det er bråk i klasserommet. Henrik sitter for seg selv og er veldig døsig. Hodet hans faller sakte ned mot pulten

2. Skole – Klasserom – Kveld/Natt

Bare få centimeter fra pultplaten retter Henrik hodet brått opp. Det er kveld, tomt og stille. Han er 80% overrasket og 20% redd. Henrik reiser seg opp og ser seg rundt. Nervøs. Han går bort til en av dørene og tar i dørhåndtaket. Det er låst. Han går ut en annen dør som er åpen.

3. Skole – Gang – Kveld/Natt

Han kommer ut av døren til klasserommet og lar døren gli igjen. Idet døren er lukket blir låsen vridd om og Henrik snur seg brått. Han går ut døren og ned en trapp slik at han kommer til utgangsdøren. Ser at døren er åpen, og går ut. Kommer inn igjen en dør litt bortenfor, som om dørene var linket sammen. Prøver igjen, men med samme resultat. Setter seg ned inntil veggen og prøver å forstå noe av det som skjer. Fade-ut.

4. Skole – Gang #2 – Kveld/Natt

Han går usikkert bortover gangen. Skoene etterlater blodspor på gulvet. Han snur seg, men sporene er borte. Går videre, blod fortsetter. Snur seg en gang til, men med samme resultat som sist. Han begynner å løpe. Løper bort til en dør. Tør i håndtaket og åpner den litt. Det kommer blod på håndtaket når han tar i det. En hånd tar han på skulderen

Mann
    Eg ville ikkje gått inn der om eg var deg, gutt.

Henrik
    (skvetter til, fortumlet, redd, peser)

Like brått som han kom blir MANNEN borte. Henrik riser på hodet og går inn døren.

5. Skole – Toalett – Kveld/Natt

Han kommer ut fra en av båsene inne på toalettet. Det er blod på dører, tak, vegger og gulv. Blodet er klint utover på en sånn måte som tyder på kamp. Henrik er vettskremt. Titter inn i speilet, men et uhyggelig syn møter han; ryggen til en skummel person. Personen snur seg og viser det blodige ansiktet sitt. Han holder en kniv i hånden. Henrik legger på spring ut en annen dør enn den han kom inn fra.

6. Skole – Mørkt Rom – Kveld/Natt

Etter den uhyggelige opplevelsen i rommet før er Henrik oppskaket og andpusten. Han går innover et ca. 5 meter langt rom. I enden er det et arbeidsbord, kun opplyst av en liten bordlampe. På bordet ligger det en tjukk, gammel bok. Henrik løfter den opp, og et papir faller utav og lander på gulvet. Han tar det opp. En side med håndskrift. Han leser det møysommelig, og på ansiktsuttrykket hans kan du se at det ikke er koselig det som står der. Nesten helt nede, tar brevet fyr og Henrik kaster seg bakover i en voldsom bevegelse. Han løper ut mens brevet ligger igjen og sakte blir konsumert av flammene.

7. Skole – Gang #3 – Kveld/Natt

Flyger ut døren og treffer veggen. Synker sammen og begraver ansiktet i hendene. Den samme mannen som var det i sted kommer igjen. Han ser spøkefullt på Henrik, men sier ingenting.

Mann
    (kremt)

Henrik
    (ser på han, men sier ingenting)

Mann
    Så du sitter her, du?

Henrik
    Er det så jævlig rart då? Ka er det som feiler dette stedet?

Mann
    (ler)

Den mystiske mannen går langsomt bort med målbevisste steg. Etter han har beveget seg ut av gangen, reiser Henrik seg og følger etter.

8. Skole – Klasserom – Kveld/Natt

Han følger mannen til et nytt klasserom. Henrik går inn. Som sist kommer det også blod på klasseromsdøren denne gangen. På tavlen står det med stor skrift: ”GJENSITTING” Henrik ser seg rundt. Han begynner å bli svimmel. Til slutt er han så svimmel at han treffer bakken med et brak. Rett før han treffer, får han et glimt av lærer Hansen.

9. Skole – Klasserom – Dag

Henrik våkner med et plutselig rykk. Han svetter og er andpusten. Han har hatt mareritt. Alle i klassen ser på han med forundring. Noen ler. Henrik ser opp på kateteret og ser til sin store frykt og forundring: lærer Hansen!

10. Fade out, rulletekst

Alle kommentarer/tips er meget velkomne.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard Re: Ny produksjon på gang: Dype skygger

Sitat Opprinnelig postet av PettersenMoviesInc.
    Han er 80% overrasket og 20% redd.
    Dette ville jeg gjort noe med. Veldig vanskelig for skuespilleren å få beskjed om å være det som står der... Bedre om du gir en god forklaring i stedet...

Ellers et greit manus, er jo sett flere ganger før akkurat denne typen historier da, gjerne som en del av en større historie. Skjer jo egentlig ingenting her, men kan jo bli en grei kortfilm

Men liker ikke helt den replikken Henrik har til mannen midt inni der. Tror han ville vært litt mer redd enn det, altså at han ikke hadde turt å si så mye, men det er jo et mareritt og der kan det skje mye rart...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

Dette tror jeg at jeg bli noe sjukt spennende... Mye bra her, men det er et par ting jeg vil nevne.

Mye er absurd i dette manuset. Og når mannen i speilet kommer, så holder han kun en kniv. jeg syns dette var for uorginalt for manuset. Hva om han heller holder en rosa kaninbamse med en strikkepinne kjørt igjennom huet som han drar frem og tilbake?

Og en siste ting. Slutten er ALT for forutsigbar. etter å ha lest frem til at han våkner og det er kveld forsto jeg at sluttpoenget ville være at han våknet i klasserommet og alle elevene i klassen ler og ser teit på han.

Du trenger noe mer i den slutten. han kan godt våkne opp, men da må det være noe som er spennende der, noe som rundlurer seeren.
    Har et par ideer, men vet ikke om de er for absurde =P

men tenk litt på det =) var en god historie og jeg tror du kan få til mye fett her =)
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Standard Re: Ny produksjon på gang: Dype skygger

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Men liker ikke helt den replikken Henrik har til mannen midt inni der.)
    Det er mer et resultat av at han er redd. På grunn av alt det banale som har skjedd begynner han å tro at det er mannen som med hensikt gjør dette mot han, derfor blir han bitter og sur.

Sitat Opprinnelig postet av Ustabil-Kim
    Mye er absurd i dette manuset. Og når mannen i speilet kommer, så holder han kun en kniv. jeg syns dette var for uorginalt for manuset. Hva om han heller holder en rosa kaninbamse med en strikkepinne kjørt igjennom huet som han drar frem og tilbake?
    Det mest naturlige som kom i hodet mitt var vel en kniv, men ikkje en hvilken som helst kniv. En helvetes diger, 18cm, dykkerkniv (ja, eg dykker). Men noe sjukt hadde jo passet fint inn i historien, ja. Kanskje en kulepenn? En barbiedukke (det er en liten jente som har skrevet det brevet, men har ikkje funne helt ut ka som skal stå der), eller kanskje en hårbørste? Eg må nesten prøve meg litt frem der. :wink:

Og en siste ting. Slutten er ALT for forutsigbar. etter å ha lest frem til at han våkner og det er kveld forsto jeg at sluttpoenget ville være at han våknet i klasserommet og alle elevene i klassen ler og ser teit på han.
    Det kan eg være enig med. Uansett spiller det en viktig del i historien at det bare er en drøm. Det gir liksom unnskyldningen til å gjøre det så sjukt. Spesielt det at læreren er der, må være med. For å få publikum til å lure på om det var en drøm eller ikkje, kan jo Henrik tengne noen krusseduller på tavlen etter han har "sovnet", som fortsatt er der når han våkner? Forslag?

Har et par ideer, men vet ikke om de er for absurde =P
    Fyr på.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Som de andre som har skrevet her, syns jeg at dette så ut som det kan bli spennende Bra manus!

Det høres litt absurd ut den med den rosa kaninen, Ustabil-Kim, skal være enig der :P Men det som kan bli bra, er om han faktisk holder noe helt absurd og helt uten betydning og utenfor hele konseptet. Det er jo tross alt en drøm dette skjer i, og i dørmmer har alt en "symbolsk" betydning (ikke så bra forklart, men håper dere skjønner).

Når det gjelder slutten så syns jeg kanskje at den kunne vært litt anneledes. Jeg syns den var helt fin inn til han voknet. Det blir (som sagt) litt for tradisjonelt, og jeg personlig syns det ødelegger litt av spenningen som filmen bygger opp i løpet av filmen. Og med en sånn oppbyggning syns jeg at det burde være en sånn slutt som man ikke helt hadde forventet. F.eks. at han vokner brått, og klasserommet er tomt. Da vil folk tro at når han nå vokner, så er klasserommet fult av elever, men når han vokner er klasserommet tomt, og akkurat likt som når han vokner i begynnelsen av drømmen. Skjønner?

Bare en liten ide som datt ned i meg når jeg leste dette manuset. Men jeg likte det! Det skal du ha! :wink:

Commander
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Telemark, Norway
    Svar
    309

Enig med Garcia og Lalo, slutten er altfor oppbrukt, den nærmest terroriserer fortellingen ved å si "det var bare en drøm". Jeg forstår at du vil ha det så realistisk som mulig og likevel få brukt disse forstyrrende elementene, men hva om du sier han har blitt gal, av f.eks. rusmisbruk, tenk Requiem For A Dream.
    Ellers er filmen helt grei, men den hadde vært bedre om den hadde noe å si til samfunnet eller noe å si om menneskelige følelser.
    e're all living in America

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Har dere noko forslag til en ny slutt då? At dere synes den er alt for oppbrukt hjelper jo meg ganske lite, i grunn. Fyr på. La ideane flyta
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Jeg kom jo med en liten ide da, men vet ikke hvor populær den kan bli :P

Bare prøv å ikke tenk så tradisjonelt, det er veldig ofte sånn at en person bare vokner opp og så var det hele bare en drøm. Det blir litt for vanlig og tiltider ødeleggende dessverre. Men hvis du prøver deg i en litt annen rettning, som at det starter der drømmen begynner, feks. Noe som ikke folk har forventet og blir overrasket over. :wink:

Commander
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Telemark, Norway
    Svar
    309

Jeg synes du er altfor avhengig av at andre skal komme med ideer på et forum. Har du ikke en annen manusforfatter å konsultere med?
    Å si at slutten ikke fungerer er som å si: gjør om på det selv. Det gjelder å være litt uavhegig, er ikke de største kunstnerene selvlærde?
    e're all living in America

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Buskerud/Hole/Røyse
    Svar
    280

Fin ide dette, kjempe bra!

Det kom virkelig som en overasklese at det bare var en drøm! Og det med den drømmen minner meg om en annen film, men jeg husker ikke hvilken... Uannsett så gjør du det kjempe fint!

Lykke til videre :wink:
    he Lord is My Strength

"When you can't cloth in the skin of the lion, put on that of the fox" Guy Williams, Zorro.

"It's not who I am underneath, it's what I do that defines me..."

"All for one, and one for all!"

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •