Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard Nytt manus på gang: "Lensearbeidere"

Driver og jobber med et nytt manus nå. Foreløpig tittel er "Lensearbeidere". Lenser er noe som de hadde langs Glomma (og ved andre elver) for å frakte tømmer til tømmerhandlere og cellulosefabrikker før toget og lastebilens tid. Ved Glomma ble den siste lensa stengt i 1985. Denne historien utspiller seg midt på 1800-tallet.

Foreløpig har jeg et utkast på selve historien klar. Si hva dere synes!

1. I et lite hus i skogkanten. Men planet mark i hagen.
    Anton og kona, samt sønnen Harald blir introdusert. Harald (som er tilbakestående) maser på faren om å få arbeide ved lensa... Men Anton sier nei og sier at Harald ikke er som alle andre. Harald synes det er urettferdig. Han vet jo alt som er å vite om lensearbeid.

2. Anton arbeider på lensa
    Slutten av dagen. Tror de er ferdig. Må jobbe lenger for å reparere noe.

3. Kommer sent hjem
    Anton kommer hjem og diskuterer pengesituasjonen med kona. Blir enige om å la Harald få prøve seg ved lensa.

4. Spør bestyreren om sønnen Harald
    Bestyreren sier det er så lite folk og Anton spør etter arbeid for Harald. Får et ja.

5. Anton forteller Harald at han kan være med på jobb
    Forteller det når de sitter rundt middagsbordet. Harald blir kjempeglad.

6. Harald med på lensa
    Harald er med til lensa og blir presentert for bestyreren.

7. Harald lærer arbeidet
    Anton forklarer arbeidet for Harald. Harald vet allerede alt. Anton advarer Harald for Knut.

8. Knut, bestyrerens sønn, og gjengen hans plager Harald
    Harald arbeider i det gjengen kommer bort og plager han. Harald ignorer de.

9. Harald blir beskyldt for å gjøre feil
    En stor menge tømmer raser gjennom lensa uten at den har blitt sortert. Knut beskylder Harald for det, men egentlig er det kun Knut som har sabotert det. Harald mister dagens lønn på grunn av feilen.

10. Dagen er slutt
    Dagen er slutt og Anton og Harald begir seg ut på hjemveien. Harald forteller Anton at han er uskyldig. Anton tror han og forklarer Harald at det ikke er noen annen mulighet enn å finne seg i det Knut holder på med.

Mellomdel
    Flere scener hvor Haralds problemer med Knut kommer opp. Hendelsene blir mer og mer alvorlig og Haralds tillitt hos bestyreren blir svakere og svakere.

Avslutningen: Datteren voldtatt
    Anton, Harald og Knut står og arbeider sammen. Knut slenger dritt men Harald holder seg for god til å svare. Harald og Anton snakker sammen om et gjerde de må ordne hjemme. Plutselig er det noen som skriker og bestyreren kommer plutselig nedom. Noen har voldtatt datteren hans. Knut sier det må ha vært Harald. Han var i følge Knut borte lenge i sta uten at noen visste hvor han var. Anton klarer ikke mer og sprekker. Angriper Knut og de to sloss. Anton blir stoppet av et par andre, men rekker akkurat før han blir stoppet og slå Knut så han faller i elva. Hodet hans treffer en tømmerstokk og følger strømmen nedover elva mens han ligger der bevisstløs.
    Harald river seg fri fra de andre og kaster seg ut i vannet. Han blir også tatt av strømmen og de andre løper nedover langs elvekanten etter de. Lenger nede ved en bukt ligger de begge to. Helt utslitt. Harald har reddet Knut.
    Bestyreren kommer ned og beordrer arbeiderne om å holde Anton og Harald under kontroll til lensmannen kommer. Harald begynner å gråte og ser på Knut. Akkurat før de forsvinner ut av synet sprekker Knut og sier at det ikke kan ha vært Harald. Harald hadde jobbet med han og Anton i hele dag.
    Vi hører at jenta skriker oppe fra verkstedet. De løper opp og ser en død mann bak smia. De finner ut hvem det er og begynner å diskutere høylytt. Harald holder seg utenfor diskusjonen og går bort til liket og tar opp en barkebit som sitter fast i skjorta til den avdøde. Han sier navnet på tretypen barken har tilhørt. Høyere og høyere.
    En annen sier hvor den tretypen kommer fra og sier at det kun er en som har arbeidet med den typen. Den personen begynner å løpe. Anton kaster seg etter han og stopper han.

Siste scene
    Anton og Harald reparerer det ødelagte gjerdet hjemme ved huset.

Sånn... Litt av poenget her er at settinga skal være ekte og realistisk, mens selve historien rundt personene skal være oppdiktet. Det skal heller ikke komme frem at Harald er tilbakestående. For det var jo ikke noe begrep de brukte på den tiden. Han må jo være "annerledes" eller "rar" eller noe slikt...

Men hva synes dere?
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    vest agder
    Svar
    165

virker som et kult og vågalt prosjekt. men det virker som du er i stand til å gjøre noe bra ut av det.. lurte bare på om jeg kunne gjøre noen innspill i historien: tenkte at han fikk jobben litt fort og lett.. hadde det ikke vært lurt å lage et hinder slik at det bli et mål å få jobben først (sånn hinder som liksom driver frem historien) ja. forslag: hva om anton spør om jobb til harald en gang før, de derre lensan skal repareres.. men da er det ikke jobb å få. men så skjer det noe med lensan, en blir skadet og kan ikke jobbe mer, derfor trenger lensa å repareres og det trengs flere folk. bare et forslag i lufta.. men veldig kul historie

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Virkelig bra! denne likte jeg

en orginal manus ide!

vil du klare å overbevise seeren om at historien foregår på 1800tallet? (da tenker jeg mest på de forskjellige locations og kostymer)

Håper du får bra skuespillere, det vil gjøre hele forskjellen...

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Sitat Opprinnelig postet av ulairi
    virker som et kult og vågalt prosjekt. men det virker som du er i stand til å gjøre noe bra ut av det.. lurte bare på om jeg kunne gjøre noen innspill i historien: tenkte at han fikk jobben litt fort og lett.. hadde det ikke vært lurt å lage et hinder slik at det bli et mål å få jobben først (sånn hinder som liksom driver frem historien) ja. forslag: hva om anton spør om jobb til harald en gang før, de derre lensan skal repareres.. men da er det ikke jobb å få. men så skjer det noe med lensan, en blir skadet og kan ikke jobbe mer, derfor trenger lensa å repareres og det trengs flere folk. bare et forslag i lufta.. men veldig kul historie
    Takk, god ide!

[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Buskerud/Hole/Røyse
    Svar
    280

Høres bra ut, men det høres også ut som et veldig vanskelig prosjekt?

Men du høres flink ut så jeg tror nok du klarer det
    Du er den første jeg har "møtt" som liker sånne filmer, jeg mener liksom at det ikke er min type film.

Lykke til videre!
    he Lord is My Strength

"When you can't cloth in the skin of the lion, put on that of the fox" Guy Williams, Zorro.

"It's not who I am underneath, it's what I do that defines me..."

"All for one, and one for all!"

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Spørsmålet er om du klarer å gjennomføre det da, Henke. Har ikke fått sett Domino, så vet ikke hvordan du "ligger an" for tida :wink:
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Ensign
    Medlem siden
    Dec 2004
    Svar
    34

Du har en bra historie der.

En bra location kan være Fet lenser.
    Der er det et lensemuseum, lenser, brakker, smie og båter. Alt er fikset opp til gammel stand. Det forgår også lenseteater der.

Jeg har god kjennskap til stedet.

Lykke til.

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Ellers så har vi jo ei tilsvarende lense her i Skiptvet... Med lensemuseum og alt! Har tenkt på det skjønner du

[/url]

Commander
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Telemark, Norway
    Svar
    309

Det hele er svært lik Of Mice and Men, er du klar over det?
    Jeg har ingen formeninger om fortellingen heller, fortellingen griper meg ikke, akkurat som Of Mice and Men (som ikke grep meg).
    e're all living in America

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Det eneste den har felles med Of Mice and Men er at en person er tilbakestående og at det foregår for lenge siden. Men jeg kan forstå at du ser sammenhengen. Men Of Mice and Men handler egentlig om helt andre ting en det denne gjør. Den tilbakestående i Of Mice and Men ender jo faktisk opp med å ta livet av to personer (eller tre? Husker ikke når).

Greit nok at fortellingen ikke griper deg, men dersom du ikke ble grepet av Of Mice and Men så har du helt tydeligvis ikke sett filmen som er basert på boken... Da må du i tilfelle være en robot! :wink:

[/url]

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •