Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nittedal
    Svar
    178

Standard oppgradere lydutstyr

Hei. Jeg har tenkt til å oppgradere lydutstyret mitt litt. Men aner ikke hva jeg skal se etter. Har ikke peiling på lyd. Jeg kunne kanskje tenke meg å spille inn lyden separat. Trenger jeg en mixer da? Eller er jeg helt "lost"

Hvis du har litt peiling på lyd, gidder du å gi meg et par tips om hvordan jeg burde ta opp lyden?

hilsen dole
    he passion of making film.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Jeg kom borti en situasjon nå her for ikke lenge siden, der det var snakk om å ta opp mange spor samtidig, og Apple Soundtrack er jo et etterarbeids-program, ikke multitrack opptaksprogram - dermed gikk søket rundt på nett, og man kom over Boom Recorder. En multitrack recorder som koster forholdsvis lite i forhold til det du får.

Kjører dog kun på Mac, men har du en bærbar mac og et firewire/usb-lydkort med flere kanaler inn, er dette det ultimate du bare MÅ ha! Helt knall program.

Sånn hardware-messig er det ikke noe som kan slå et sånt oppsett, med mindre du omtrent har en egen bil til å ta seg av lyd på location.

Dog - sjekk ut en skikkelig lettvekts-boom, en halvkanon/kanon, evt. trådløse mygger.

Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mandal
    Svar
    429

Det er litt enklere å svare, hvis du sier hva du har nå
    a ja, nei nei, verden er merkelig!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Jeg sier bare to ting: M-Audio Firewire 1814(?) og skikkelig(e) mikrofon(er)!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nittedal
    Svar
    178

Nå har jeg bare en monomikrofon. Den er veldig gammel. Finner ikke noe bildet av den, og husker ikke helt hva den heter... Så ja, en vanlig monomikrofon.

Tror dere det er verdt å oppgradere til røde ntg2

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Sitat Opprinnelig postet av dole
    Tror dere det er verdt å oppgradere til røde ntg2
    Ja, absolutt.

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Har du et kamera som har inngang for XLR? Hvis du ikke har det så må du fram med loddeutstyret for å lage en XLR-->Minijack kabel :P Jeg ville ikke anbefalt eksternt lydutstyr, altså en egen opptaker. Du blir nødt til å synkronisere all lyd og bilde, noe som jeg antar kan bli dritt kjedelig etterhvert :P Dessuten koster det litt for en ekstern opptaker også.
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Altså, ein god, rettningsstyrt mikrofon vil garantert gi deg mykje betre lyd enn den mikrofonen som er i kameraet.

MEN, viss du høyrar på kva som helst spelefilm, finn du ut kor lite lydar det er. Viss for eksempel to personar står og snakkar i ei mørk bakgate, vil du nesten berre høyre lyden frå det dei seiar, litt bakgrunnslyd og kanskje nokon veldig låge lydar når dei bevegar seg. Dersom du tek opp lyden på settet kan du ikkje kontrollere dette på noko vis. Du vil altså få med lydn av beina deira som skrapar mot bakken, bilar i bakgrunnen, ventilasjonanlegg, og andre ting som gjerne lagar uønska støy. I tillegg har du ingen moglegheit til å justere volumet på dei forskjellige lydane i scena.

Difor vil få mykje betre lyd viss du for eksempel brukar myggar når du spelar inn filmen, og så tek opp resten av lyden etterpå. Då kan du kontrollere og bygge opp lydbiletet akkurat slik som du vil ha det.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nittedal
    Svar
    178

skjønner. kameraet vi filmer med er canon xm2. Er det noen som vet om noen brae mygger jeg kan vurdere da?

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Jeg kan ikke si at mygger alltid er beste valget. I tilegg til å måtte gjemme bort kabelen til micen må du enten har en båndopptaker (som jeg snakket om i sta) eller føre ledningen bort til kameraet. XM2 har bare 1 input for mic så da får du bare lyd fra en person om gangen. Mygger fungerer meget bra til dialoger, men jeg er redd den kommer litt kort til alt det andre. Du burde vuredere en NTG-2 eller Røde Videomic og heller feste den i en stang (boom) så den kommer så nærme som mulig skuespillerne. Er nesten vel så bra det syns jeg.
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •