Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    105

Standard Proffesjonell redigering

Jeg så på behind the scenes, Ringenes Herre, her om dagen. Der satt Peter Jackson og noen andre folk foran en tv-skjerm og bestemte hvor klippet skulle ende (Edderkopp scenen i Atter en konge.) Det jeg lurer på er hvordan gjør de med resten av klippingen, vilke programmer, hvem er med og bestemmer.
    Vær snill og svar meg, dette plager meg virkelig...
    ww.JGNfilm.piczo.com

Ensign
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Aust-Agder - Froland
    Svar
    26

Vet ikke hvor godt jeg kan svare, men det er som regel en hovedklipper, som har hovedansvaret for klippinga og tar seg av det allermeste av det.

Hovedklipperen har i seriøse filmer nesten alltid en assistent, han tar seg av mer praktiske ting når det gjelder klippingen, og kan ofte komme med råd. (i ringenes herre var det vel 2 eller 3 assistenter)

Men et par ting du skal vite om klippinga i seriøse filmer, de tar f.eks bare grunnleggene lyd arbeid, dette går videre til folk som er spesialisert på område (lyden er forsåvidt et eget spor som må synkroniseres med bilde)
    Så har du alt av grafikk og effekter og finjustringer av bilde, dette går også videre til folk som har spesialisert seg på område, her vil klipperen bare skrive noe enkel tekst. Vann effekt, lava effekt osv)

Så altså, klippen gjør ikke som på amatør filmer og tar alt etterarbeidet, men tar og klipper sammen råmatrialet til en histore, for å si det veldig enkelt.

Som du sier med regissøren er han bare inne å sier sine meninger, og klipperen og regissøren kan ofte ha lengre prater om hvordan det skal bli.

Ang, prog. De aller fleste bruker Avid HD (som det heter om jeg tar helt feil),

hmmm.. vet ikke.. kunne sikkert sagt mer.. håper det hjalp noe..

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Jeg vil kanskje tro større filmselskaper benytter Symphony og lignende, som er komplette suiter fra Avid, mens Avid Express o.l. bare er software.

Men f.eks. SWAT ble klippet i Final Cut Pro. :roll: Så det er nok litt hva klipperen liker best å klippe i, eller eier privat, etc..

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

King Kong ble klippet med Avid Media Composer om jeg ikke tar helt feil, og regner med at de brukte enten det eller "storkaren" Avid Film Composer på LOTR. Her kan du laste ned en liten production diary som de kalte det, fra klippinga og effekt/lydarbeid til King Kong. Ganske spennende å se på egentlig

Det meste av det proffe du ser er klippet med Avid. La faktisk merke til at vel 30 av de nominerte filmen til Oscar i år hadde brukt et eller annet program fra Avid.
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Egentlig er Avid veldig "ukjekt" for de som driver med mindre produksjoner. Man får ikke brukt de avanserte mulighetene som i de større produksjonene som har større budsjett til programvare og hardware.

Har selv ikke testet det, men sett det i bruk. Man kan legge inn hele manuset, og linke klipp til de forskjellige scenene og replikkene. Hogg av meg fingern om jeg tar feil. Men svært svært få får brukt dette da det ligger i dyr programvare.

Så å bruke Avid bare fordi "det er avid. alle de store bruker det jo" blir litt tåpelig. Det er funksjon fremfor varemerke, mener nå jeg. 8)

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Mhm, akkurat derfor jeg ville prøve meg på Avid, fordi "det er avid. Alle de store bruker det jo". Men jeg skal love deg at jeg har blitt forelska i det programmet, og kommer ikke til å bytte det ut for alt i verden. For jeg synes det er et utrolig komplett program så snart man har kommet inn i det. Jeg har vel prøvd alt utenom FCP, men Avid er det jeg liker aller best. Du nevnte dette med "scripting-greiene", og de bruker jo selvsagt ikke jeg. Men Avid har nok av andre utrolig smarte funksjoner som jeg ikke hadde klart meg uten. Er enig med deg, funksjon framfor varemerke! Men noen ganger ender det bare på at varemerket er best :P

Nok om Avid vs andre programmer, den diskusjonen kan vare lenge :wink:
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Man kan vel aldri finne frem til at "ja, ok, dette er vel det beste programmet"..

Alle slike programmer har samme poeng; klipp-og-lim. Hovedpoenget er intuitivitet, hvordan prosedyren er for å komme frem til ferdig produkt osv..

Noen programmer er mer rettet til å samarbeide direkte med programmer for visuelle effekter eller motion graphics, avansert fargekorrigering etc, andre er mer rettet mot konsument-brukeren og har enklere og mer "forståelige" måter å gjøre ting på, få verktøy etc..

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •