Viser resultater 1 til 8 av 8
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jul 2004
    Svar
    213

Standard Redigere lysstyrke?

Jeg driver å lager en video for noen nå, og har kommet over et ganske stort problem, jeg lurer på om det går ann å gjøre noe med. Filmen har blitt så veldig mørk ettersom det var på kvelden dette ble filma.
    Kan jeg gjøre noe for å lage klippene lysere?

takker for svar

*Anette*

Kyrre
    Guest

Du kan øke brightnessen og endre på kontrasten på Premiere.
    Video - adjust - brightness & contrast, styrk brightnessen for økt lys, mens du erstatter skygger og detaljer ved å styrke kontrasten forsiktig. Shootsene burde nå bli mer tydelige og lysere, men kvaliteten blir kanskje litt dårligere. Se hva du får til.

JAG
    JAG er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Moss
    Svar
    54

Ellers er regelen å ikke filme om kvelden når lyset er for dårlig, og lyset er vanligvis for dårlig en time eller to etter at sola har gått ned. Prøv neste gang å filme tidligere på dagen eller bruk masse lyskastere. Øyet ditt og hjernen din "lurer" deg og du tror at det er masse lys igjen, men alle kameraer tar dårlige bilder når dagslyset forsvinner. Det blir lite lys ut av det eller masse støy.

Linken under beskriver litt om hva man kan gjøre for å få et opptak i dagslys til å virke som om det er tatt på natten/kvelden:
    http://www.norskfilmforum.com/module...28a584755b6453

Per Eivind

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    stavanger
    Svar
    176

bare sånn til neste gang du skal filme om natten:
    når profesjonelle skal lage det til så det ser ut som natt, så bruker de kontraster. istedetfor masse bløtt lys bruker de skarpe felter med lys. altså spot'er osv. og skygge feltene gjør de mørkest mulig.
    etter run through the jungle

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jul 2004
    Svar
    213

Takk for svar! Da skal jeg sjekke ut Adobe Premiere, og sjekke hva jeg får til! :wink:

Lærte endel av feilen jeg gjorde ja. Det var jo ikke lakt opp til at jeg skulle filme, lagde liksom ikke en stor greie ut av det- det var liksom ikke det største som skjedde den kvelden. Men takk for råd, skal huske det til en annen gang!

Cadet 3
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Molde
    Svar
    7

En ting til..du kan å prøve å filme scenen i sollys (ikke få med sola på himmelen :roll: ) for så å gjøre fargene mørkt blå...dette funker ofte veldig bra og gjør det mulig å "se" i mørket..

Problemet blir gjerne at farger som f.eks grønn blir sinnsykt synlige...

Vice Admiral (moderator) mott sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Narvik
    Svar
    332

Folk må lære seg å se på datoen :wink: 5 måneder siden!

Cadet 3
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Molde
    Svar
    7

:lol: Godt å vite lell!! hehe..

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder