Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 28
    Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Skuespill tips?

I mange amatørfilm plages filmen av dårlig skuespill, og jeg tenkte at vi bør gjøre noe med det. Det kan være en fordel at vi kan lære oss litt om skuespill (til og med regissør bør lære om det).

Noen her som kjenner til nettsted med tips om skuespill? Eller kan gi gode råd (med sin erfaring)? UTfra det kan vi lage en tråd med tips og slik som kan stå sticky et sted her hvis den er god nok

Commander
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Machine of Oslo
    Svar
    331

Standard Skuespill tips?

Et råd kan faktisk være å ta skuespillertimer selv, selv om du kun er regissør, så forstår du mere om det og da kan det være enklere å jobbe med amatørskuespillere.
    But if I knew she was going to lay a runt on me I'd have never spurted inside her. But that's how it goes. I let the jissom flow. And today my daughter exists"

df
    df er offline
    Commander
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Skien
    Svar
    374

Standard Skuespill tips?

jeg går på en teater gruppe også går jeg på et kurs nå i sommer. + at jeg har vært med på noen ekstra forestilinger
    noe vi gjør før en forestilling er å varme opp stemmen, jeg har aldri prøvd det før et opptak men det skader sikkert ikke å gjøre det før et opptak også.
    Et anet tips er å fordype seg i karakteren man spiller som feks. og fylle ut et skjema der man svarer som karakteren man spiller
    eks:
    favoritt mat: brente vafler
    beste minne: da broren min tryna ned trappa
    ttp://www.effektsiden.moo.no/

df
    df er offline
    Commander
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Skien
    Svar
    374
    ttp://www.effektsiden.moo.no/

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Skien
    Svar
    108

Standard Skuespill tips?

En ide jeg har lekt litt med, men som jeg ikke har fått testet ut enda, er å sette seg ned (menusforfattere eller rolleinnehavere) få vite hva samtalen skal handle om, også snakke i vei. For så å ta det opp på bånd, og jobbe med dialog ut fra det.

Erfaringen jeg har gjort meg, er at hvis skuespillerene er dårlige fra før av, hjelper det hvertfall ikke med en for stiv dialog.
    isforstå meg rett...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    vest agder
    Svar
    165

Standard Skuespill tips?

aldri prøv å vise følelser, det er viktig. En virkelig person prøver alltid å skjule følelsene sine.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Standard Skuespill tips?

I motsetning til ulairi tror jeg at virkelige personer både smiler, ler og gråter, og det bør skuespillerne gjøre også. Om dårlige skuespillere sies det ofte at de bare har ett ansiktsuttrykk. Men det kommer selvsagt an på hva slags story det dreier seg om. I f.eks. Matrix passet det jo utmerket med en middelmådig skuespiller som Keanu Reeves, som gikk rundt med det samme trynet uansett hva som skjedde.

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Skuespill tips?

Sitat Opprinnelig postet av ulairi
    aldri prøv å vise følelser, det er viktig. En virkelig person prøver alltid å skjule følelsene sine.
    Hvis du tenker på dialog, så er det nok rett i det. Men når det gjelder uttrykk med ansikt er jeg uenig i. Vi må ofte overdrive litt i filmene slik at det blir lettere å se følelser, men det avhenger jo av hvordan filmen er.

Kyrre
    Guest

Standard Skuespill tips?

Har ikke så tidlig om morgenen orket å lese gjennom hele tråden, men jeg tror en slik tråd kan være veldig nyttig å ha. Sticky it is.

Melwasul, tråden er feilplassert. Denne hører hjemme på "regi" forumet. Flyttet.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    177

Standard Skuespill tips?

enig i den at man bør ta noe drama timer.. for å få forståelse av skuespill...

skuespill er jo lek... et eksempel, små barn er i lek, de er skuespillere, de er regissører.. de lager sin lek, de lager teater..

en måte å få skuespiller å bli trygge på deg er å få et godt samspill med dem. ikke vær så alvorlig hele tida. lek dere fram..

drit i alt som står på papiret, finn dere et stort rom. ha leker. seriøst. tikken osv... bli kjent med hverandre.. sitt i ring, lag grimaser, lag klovner.. ha det gøy. . hermegåsen er artig...

også tilbake til skrivebordet... snakk med hver enkel skuespiller.

bruk tid.. gå gjennom manuset, la skuespilleren bli kjent med karakteren han/ hun skal spille.

hvordan er han/hun? hvordan snakker han/ hun?

hvordan beveger han? hvordan går han? gester?

hvordan er personligheten? hva er målet til karakteren?

hvis du aldri har laget en film før, og en skuespiller aldri har spilt i noe som helst.. hvordan tror du filmen vil bli???

hvordan ser han ut når han er sint? hvordan ser han ut når han er glad, trist???

alt dette er viktig å vite før man begynner å filme... la skuespilleren bli karakteren...

hvis dette er en langfilm over tid, da bør jo karakteren utvikle seg...

en grunn til at amatørskuespillere er så "dårlige" er jo at de fleste ikke har spilt før... du kan ikke si til en fyr som aldri har sunget, syng en sang.... RENT... eller en fyr som aldri har bokset, boks mot MIke Tyson... satt litt på spissen... ja... heheh...

det dere kan gjøre, eller det du kan gjøre er å ta og filme hver enkelt skuespiller når de leser fra manuset.. du kikker gjennom det du har filmet... og analyser det.. hvordan tar han seg ut på film?
    hva bør han gjøre annerledes? mimikk?

grunnen til at noen spiller dårlig er overdrevent skuespill..

et tips er å dra den helt ut, overspille maks... ser rart ut... jepp... MEN.... så demper du den gradvis helt til du finner det punktet du vil ha det....

litt dårlig forklart, men rimelig trøtt nå... .

et annet tips er at det bør se ut som om karakteren føler det han sier, og ikke som han leser det han sier... øvelse, øvelse.... skuespilleren må bli et med karakteren...

feks det fins noe som heter Method acting, har bare lest om dette.. men det er slik at skuespillere er i karakter hele tida.... dvs når de ikke spiller engang... når de venter på å å bli filma... hvis jeg ikke tar helt feil, under hele produksjonen... de lever for karakteren, de er karakteren....

""I mange amatørfilm plages filmen av dårlig skuespill, og jeg tenkte at vi bør gjøre noe med det. Det kan være en fordel at vi kan lære oss litt om skuespill (til og med regissør bør lære om det). ""

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •