Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14
    Ensign
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Stavanger
    Svar
    27

Standard ''St. Peters Port'' Manus

Jeg har ikke engang komt i manusfasen, men har en genial ide.

Ideen er:
    Filmen handler om en ungdom fra Stavanger, han virker helt ordinær og vanlig, men han er borti et elendig miljø. I dette miljøet prøver han å gjøre ting bedre for dem som er oppi det, han prøver å hjelpe en nær venn som er narkotikamisrunker ut av miljøet f.eks.

Gjennom filmen ser denne ungdommen en annen gutt, som virker kjent hele veien, han ser ham over alt i forskjellige kostymer, som forskjellige personer (akkuratt med den gutten som går igjen hele veien fikk jeg litt av ideen fra Negrotrip). Hovedpersonen har også en kjæreste, som han har det ganske flott sammen med.

Så ringer en telefon med en ukjent stemme i bakgrunnen, hovedpersonen har aldri snakt med den personen noen gang, stemmen sier: ''Kom deg te (en eller annen plass) om ein time'', Stian (den gode narko-kompisen) er i trøbbel!

Hovedpersonen nøler ikke, og drar seg bort dit med en gang, med en gang han er der borte - alene - møter han en bøllegjeng han har sett før (viser klipp fra tidligere i filmen hvor denne gjengen har sett stygt på han mens han har vært med kjæresten).

Hovedpersonen roper ''Kor faen e Stians? Og kem faen e dokk?'' De går mot han, pluteslig slår en av dem han en gang på trynet så sier ''lederen'' deres: ''Kem faen du tror du e? Vet du kem du e samen me din jævla idiot? Du knuste hjerta t fettern min, du vet det? Di slo opp, någen uger seinere holde du på å pule på na? Nå smelltes det for deg!!!''

Han blir mørbanke.

Han slukner helt, og våkner opp, da er alt rundt ham mye lysere, og han ligger på en eng eller lignende, der står ungdommen som har dukket opp hele livet hans, og gråter.

Hovedpersonen får helt hetta, flipper helt ut, før han roer seg ned, og spør hvor han er. Ungdommen gråter fortsatt, så klynker han frem, ''det e så urettferdigt, du gjorde aldri ein katt fortredt, åsså nå blir du mørbanka uden sokk og grunn? Du visste jo ikkje kem Anne (kjæresten) holdt på med før du... Ka kan eg sei? Herrens veier e beklageligvis rare, men de gjer meining te slutt''

Hovedpersonen detter sammen. Så kuttes det rett til at han og ungdommen går oppover en trapp. Hovedpersonen spør spørsmål som ''E dette døden? Ka skjer nå? Komme eg t himmelen eller helvette? Og kem e du egentlig?'' Ungdommen svarer ikke, bare ser på ham alvorlig, og gir et lite smil.

Så har de gått opp trappen, plutselig står di foran ein store port. Ungdommen åpner den og sier: Her ska du gå, og her ska du ver, i dag - og i mårå, og i evig tid. Her finne du svarå på spørsmålå dine. Dette va det du lerte om i Kristendomsbøgene på barnaskolen, himmelen. Der ska du. Hils Stian fra meg, han tok selvmord når han så deg liggande der. Adjø (navnet på hovedpersonen)

Hovedpersonen forsvinner gjennom St.Peters Lort, alt blir lyst, og filmen slutter.

- end credits -
    visit : www.snaddersia.com -

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Jeg likte ikke egentlig noe med denne historien. Den har for mye moral, og det føles som om den vil preke, og når man begynner med slike klisjeer fra dårlige vitser og perleporter og all kristendommen så bare detter jeg helt av. Men det er mulig dette funker for folk langs bibelstripa. Hedningene på Hedmarken tror jeg nok skal være vanskeligere å overbevise med denne filmen. Dette føltes rett og slett litt klissete og ekkelt ut. Personlig synes jeg dette virker som en novelle noen skrev tidlig på ungdomsskolen.

PS. Ville han fått lov til å gå gjennom perleporten om han pulte denne dama før ekteskapet da?

Ensign
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Stavanger
    Svar
    27

Standard Slaktet

Har ikke noe med at målgruppen er kristen, trenger ikke å være St. Peters Port engang, jeg elsker bare ekstensialistiske filmer, som får deg til å tenke, og jeg elsker spørsmål om hvorfor vi er her og døden. Men ja, manuset er pisspreik, fikk bare en ide oppi hodet, og skrev den opp som Topic, idden ble utformet etter hvert som jeg skrev, hadde ingen kladd eller noe på den, er en grov skisse til noe som kan bli en kortfilm.

Men vær så snill, ikke kommenter innholdet i teksten, for det er pisspreik, kritiser heller ideen bak filmen. Er det håp for ideen? Den er litt alternativ, det vet jeg, men allikevel... Kritiser ideen! Ideen folkens!

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Jeg liker sånne manus! Veldig! Har jo faktisk skrevet et manus selv (domino) som ligger litt i samme gaten...

Jeg og syns det ser litt klisjeaktig ut, men jeg tror det ligger grobunn for en god historie i bunn her. Men som sagt så liker jeg slike historier veldig godt så jeg er kanskje litt inhabil!?
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Ensign
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Stavanger
    Svar
    27

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Jeg liker sånne manus! Veldig! Har jo faktisk skrevet et manus selv (domino) som ligger litt i samme gaten...
    Takk!

Vet den er klisjeaktig, men det er som sagt fordi det kun er en ide, produktet blir fra langt nær klisjeaktig.

Kyrre
    Guest

Gris pål, eg visste du va ein gris.

Ensign
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Stavanger
    Svar
    27

Standard .

Ka va grisete? Hehe...!

Kyrre
    Guest

Neida, det har ikke potensiale dette her.

Dette er tydelig inspirert av Ego Trip?

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,786

Jeg liker ideen hvis du fjerner moral, religion og alt det der pisset.
    Behold volden!! Men hvis du skal lage en film som får en til å tenke så foreslår jeg du ser Donnie Darko. Det eneste det manuset der fikk meg var irritert. Er kult med filmer som pirrer ved livets mening og slikt, men ikke sikt så klart mot gud og kristendommen, det får ingen til å tenke.
    Herrens veier e beklageligvis rare, men de gjer meining te slutt
    Utakk er verdens lønn?

Og hvorfor er Stian som tok selvmord etter at Hovedpersonen døde, i himmelen før hovedpersonen? Rot i ventelista?

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Sitat Opprinnelig postet av dahlskebank
    Og hvorfor er Stian som tok selvmord etter at Hovedpersonen døde, i himmelen før hovedpersonen? Rot i ventelista?
    Hehe - den var god. Kanskje Stian er ikke så spesiell som hovedpersonen

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •