Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 27
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    188

Standard Story ide til førsteverdenskrig film

Hei.

Er det noen som har en god på en ide til en story der tema er førsteverdenskrig, vil også få knyttet fakta inn på en veldig
    solid måte. Noen som sitter med 1000-tipset :wink: ?

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Du kan jo skildre livet til en vanlig, Norsk familie på den tiden, og dermed illustrere kva innvirkninger krigen hadde på land som ikkje offisielt var med. Personene i filmen kan jo og ha litt fortellinger på lur. Men det blir vanskelig å lage, då du kjem til å trenge ein god del antikvitetar og liknande frå 1900-talet. Det kan bli bra, men også veldig dårlig, viss det ikkje blir truverdig.

Lykke til
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    188

Tusen takk for svar : D

Ja, det du sier der går også an, men jeg tror vi trenger å ha med en del historie om selve krigen som blir vanskelig å vinkle inn om hovudhandligen foregår hos en familie i Norge. Det første jeg hadde tenkt var å følge en soldatgjeng, og blir da litt inspirert av lost , jeg har tenkt at soldatene har flashbacks etc. :roll: Også vil jeg ha med skuddene i sarajevo, da jeg har bullettime og motionblur (inspired by matrix) i det sekundet kulen treffer hodet våkner hovudpersonen av at det banker på døren eller noe, og han skal ut i krig, veldig grovt forklart, men noe i den stemningen. Noen helt andre forslag eller tips/påbygging ang. desse ideene?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    188

ingen flere synspunker?

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Sitat Opprinnelig postet av makketota
    ingen flere synspunker?
    Hehe, tålmodighet er en dyd. Det er jo tross alt søndag, hviledagen :wink:
    Må si det er litt av et prosjekt du har tatt fatt på her. Høres ganske ambisiøst ut. Kan ikke si jeg kan så mye mer om WW1 enn det jeg lærte på gymnaset og discovery desverre.

En idé kan jo være å skape en fiktiv person som lever i det aktuelle tidsrommet. Husker jeg leste noen Indiana Jones bøker som var vinklet på denne måten når jeg var mindre. Da arbeidet Jones som kurér eller noe og kom borti noen historiske personer og begivenheter som faktisk tok plass, selv om boka og handlingen i seg selv var fantasi og fiksjon for det meste. Om man gjør noe lignende i filmform så er det mer akseptabelt at alt ikke er historisk korrekt. Hvis man vil ha litt spillerom kan man kanskje gjøre det sånn at man sovner under en historietime på skolen eller når man leser til en historieprøve for så å drømme seg til en WW1 setting. En litt oppbrukt idé kanskje, men det kan jo utføres på en bra måte for det.

Lykke til!
    Certainty of death. Small chance of success. What are we waiting for?" -Gimli, son of Gloin

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    188

Takker for veldig godt svar :P , jeg skal sette meg ned å prøve å finne på en bra løsning, dette var ikke så lett som jeg hadde trodd, så det blir kanskje ekelt og greit en dokumentar, kommer til å må gjøre det om jeg ikke kommer på noe genialt snart ops: dette med flashbacks var kanskje ikke en så god ide, har ikke noen gode ideeer på hva sammenhangen av desse skal vere, først og fremst skal jeg få frem fakta på en veldig god måte :P

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

For en tid siden såg eg en dokumentar om Hiroshima bombingen, som var knallbra. Der fulgte dei fleire sjeler under tidsrommet for bombingen, pluss at dei stappa inn fakta som var heilt naturelge. Personane blei fulgte i 3. persons synsvinkel, men du fekk og høyre deira direkte tale til andre personar. Men bbc, som lage den, hadde nok sikkert litt mer midler til disposisjon enn det du har
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Jeg syns du har gode ideer makketota. Mitt tips, enten du skal lage dokumentar eller spillefilm, er å lese i bøker om førsteverdenskrig. Der kan du nok garantert finne noe du liker. En annen ting som jeg tror var nevnt her, er å lage en slags blanding av dokumentar og spillefilm. Hvor du forteller om en hendelse, og kommer med bilder av hvordan det skjedde. Da kan du bruke stillbilder og spillefilm. Har en kompis som gjorde det til et prosjekt på ungdomskolen, og den filmen skulle jeg gjærne ha lagt ut her så du fikk se, men det er ikke min så det går ikke. Men den ble veldig bra. Og det er ingen dum ide. Du kan jo vurdere det!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    188

Ja, skal nok få tak i en god bok der jeg velger ut en del hendelser jeg kan bruke, det blir mye enklere da jeg vet alt jeg har å forholde meg til på en fagelig god måte, takker for alle nye svar :P

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Hvis du vil vite hvordan ting så ut under 1. verdenskrig, f.eks. livet i skyttergravene, bør du se filmen En langvarig forlovelse som nylig kom på DVD.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •