Viser resultater 1 til 8 av 8
    DT
    DT er offline
    Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    bodø
    Svar
    99

Standard Talentfull slåssing

Jeg har sett på noen filmer at slossingen går veldig fort og veldig kontrolert...er det noen som har noen brae tips og gi om slåssing?

Jeg har tengt på at man kansje kan få det mere kontrolert ved og recorde i slow motion og redigere det fort igjen...tror dere at det går ann? (bruker ae)
    Mvh Daniel

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Det heter for det første slåssing.

For det andre, så er treig slåssing speedet opp, et ekte fy-fy.

Det beste er å øve inn på forhånd, jeg mener skikkelig øve inn, slik at man vet akkurat hvor alle slag og spark skal gå, og kan slå fort med minimal fare for skade. Folk som har drevet med kampsport er vant med å øve inn bestemte mønster, så de tar slike ting veldig raskt, og trenger kanskje bare en gjennomgang etter at koreografien er bestemt. Dessuten er menn med høyere beltegrad som regel herda, og kan derfor også improvisere kamper, selv om dette gjerne betyr at man treffer hverandre innimellom. Men er man flink, så kontrollerer man slagstyrken, og ser at man kommer til å treffe, og derfor kan man drive på i et større tempo uansett.

Rent teknisk er det viktig å vite at man må filme i riktige vinkler, slik at det ser ut som slaget treffer; det vil si, skjule at det faktisk bommer. Uansett hvor bra kampen er iscenesatt så hjelper det ikke hvis det er filmet feil.

DT
    DT er offline
    Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    bodø
    Svar
    99

Såååå.....det er ikke med speedup? hvorfor ikke?
    Mvh Daniel

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Vi har drevet med lekeslossing i hagan i alle år (har slutta nå da men :P) og mener å si at jeg kan litt om emnet :P For det første så gjør det vondt hvis det skal være ordentlig. Ikke nødvendigvis fordi man må treffe hverandre, men når man står å slår i flere timer skal det godt gjøres å aldri treffe ordentlig. Ha bestemte og kraftige slag (og spark hvis du klarer). Få det til å se ut som du tar i litt. At det må innøves ordentlig er helt riktig, men det er også viktig at øvelsene ser kule ut. Ta en titt på the matrix i slow motion Der er det masse å lære. Du ser at slagene kan være veldig kreative.
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Toten - Kapp, Mjøsas kvite perle
    Svar
    95

Jeg kan gjette...
    Når du speeder opp, så ser du det, på det rundt også. Og det kan se veldig dumt ut antar jeg... Og det vil se unaturlig ut. (Er det noe slikt? Min teori ihvertfall )
    hakka Production!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    156

speed opp bittegran, folk vil ikke legge merke til det.. men ikke mer en lzm 25 %

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Sitat Opprinnelig postet av DT
    Såååå.....det er ikke med speedup? hvorfor ikke?
    Nei, det er ikke med speedup. Noen ganger er det litt oppspeeding, men man gjør det ikke sakte og deretter speeder hele dritten opp, det funker aldri. Man klarer ikke å gjenskape bevegelsene på riktig måte ved å gjøre det sakte, så når det speedes opp, så vil noe skurre fælt hos seeren. Det har jeg selvsagt lært på den vonde måten. De gangene det er speedet opp er det i så fall kun med deler av hvert slag, men man må da også være sikker på at noe rundt eller personene som slåss ikke gjør noe drastisk som vil gi bort at man øker farten - feks en statist som spaserer i bakgrunnen, hvis da du ikke har som regissørkjennemerke at folk plutselig begynner med hakkete kappgang.

Noen budsjettfilmer bedriver sikkert litt oppspeeding og så videre, men de gjør gjerne ting på blåskjerm, og har profesjonelle datafolk som sitter og lager noe tøft av det i ettertid. Slik som i 300. Men der er det jo meningen, man ser jo at det er oppspeedet, men de har jo gjort det i normal fart og den raske farten er ikke ment å se ut som om de er raske, og stilen i filmen gjør det grisekult, men da bare fordi det like etterpå er i super slomo. Disse gutta har jo da også gleden av å bruke digitalt blod akkurat der de føler for og i akkurat massive mengder fordi det likevel er som en tegneserie og ikke ment realistisk - de tar Sin City-volden et skritt videre. Til fryd for noen og ergrelse for andre.

Angående Matrix. Ikke kopier den slåssingen. Den ser ikke ut. Den ser bare kul ut i Matrix-filmene på grunn av måten det er lagt opp på, og de teiter seg rundt i vaiere, og skal man gjøre slik, så må man ha en historie som dekker opp for overnaturlig slåssing; se også: The One.

Husk: Reaksjonen til offeret er viktigere enn selve slaget til angrepsmannen.

Commander Hakvaag sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Svar
    313

For vell 1mnd siden kjøpte jeg en DVD: 'Matrix Revisited'
    Ta en titt på den.
    Det er 2 timer med hvordan de laget The Matrix (tror det er litt med om 2, og 3'a) Sikkert nesten 30 min med hvordan de gjorde all slåssinga i filmen(e).

Betalte bare 100spenn for den på Free Record Shop (Harstad)
    Jon-André Hakvåg
    Filmfotograf

Vimeo - YouTube - Twitter
    Canon EOS 7D
    Canon EF 28mm f/2.8

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •