-
31st January 2005, 17:42
Tidsgrense for filmtyper
Er det noen her som vet med sikkerhet hvor mange minutter som skiller de forskjellige typene filmer, være seg kortfilm, midtfilm og langfilm? Grensene er sikkert også flytende, men hvor smelter de over i hverandre i så fall?
-
31st January 2005, 17:56
Tidsgrense for filmtyper
midtfilm har jeg aldri hørt om. Men en kortfilmer er en film som varer mindre enn 30 minutter.
-
31st January 2005, 17:59
Tidsgrense for filmtyper
Du er sikker på at det er kortfilm så lenge den bare er kortere enn 30 minutter? Det virker litt lenge.
Midtfilm er det som de ofte lager som eksamensoppgaver på filmskoler. De pleier å være en halvtime, kanskje opptil tre kvarter. Men jeg vet som sagt ikke hva som er de virkelige grense, derfor spør jeg.
-
31st January 2005, 18:14
Tidsgrense for filmtyper
I "Filmens Verden" (ordlisten) står det at en "kortfilm er en film som varer mindre enn 30 minutter."
"Eksamens style" filmer er vel omtrent 45 minutter ja, og skal da ha langfilm "rang". Erik Poppes "Schpaaa" er jo på noe over 45 minutter.
Mulig jeg tar feil dog.
-
31st January 2005, 18:15
Commander
Tidsgrense for filmtyper
Kultur- og kirkedepartementet har forskrifter for tilskudd til manusutvikling, og her angis grensene slik:
§ 1-3 Definisjoner
Med langfilm forståes en film som har visningstid på minimum 72 minutter og som er produsert med henblikk på normal kinopremiere og -visning. Norsk filmutvikling kan i særlige tilfeller gi unntak fra bestemmelsen om filmens lengde for dokumentarer og filmer for barn. Med kortfilm forståes en film som har visningstid på under 72 minutter og som er produsert med henblikk på visning på kino, i fjernsyn eller gjennom andre medier.
Kortfilmfestivalen i Grimstad har flere klasser for deltakerfilmene, en for filmer under 35 minutter og en for filmer over 35 minutter. Så en kortfilm kan være så mangt, og personlig synes jeg vel at 72 minutter er i lengste laget for å kunne regnes som en kortflm. For ikke så lenge siden var mange kinofilmer ikke stort mer enn 75 minutter lange.
-
31st January 2005, 18:35
Tidsgrense for filmtyper
Ah, så 72 min er grensen for at det skal kunne regnes som en skikkelig film? Greit å vite. Takk så mye. Det høres riktignok rart ut at alt under 72 min er kortfilm, det burde vel heller hete "for kort for film" eller noe...
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker