Viser resultater 1 til 8 av 8
    Cadet 3
    Medlem siden
    Sep 2006
    Svar
    6

Standard trenger hjelp til story

hei.
    Holder på med ei film oppgava på skulen. Går på Medium og kommunikasjon. Det var ei ganske valgfri oppgåve, men leraren ba meg tenke på retorikk når eg lager filmen, skal konsentrere meg om pathos-appellen.

Litt av storyen er klar: Ei jente våkner opp på ei madrass i eit tomt og skittent rom. Armane er bittet fast og kledna opprevet. Vindauga er dekt med avispapir. Ho husker ingenting av kva som har skjedd. Ho begynner å rope febrilskt etter hjelp. Då høyrer ho rolige skritt i trappa, døra blir låst opp og ein mann kommer inn. Han har har ei dukke i handa. Me får ikkje sjå fjeset hans. Han dopar ned jenta og ho sovnar.
    Når ho våkner opp igjen sitt mannen i ein lenestol i hjørne av rommet.

Slutten: Det banker på døra, det er politiet. "kidnapparen" holder ein pistol opp mot hodet. Då får me sjå haggla som heng på veggen og peikar rett mot hode til jenta, det er festa gøtt mellom avtrekaren og døra. Mannen skyter seg sjølv, og då hiver politiet opp døra. pang..

Eg trenge hjelp for å fullføre historien. der dei utveksler nokon ord. Der me kanskje får litt svar. Ønsker at han ikkje skal sei så masse, men at det han seier er nøye uttenkt og som kanskje kan tolkast på forskjellige måtar. Me får også sjå noken små glimt av korleis ho blei fanga, når ho hugser det.
    Forslag på korleis eg kan få fram pathos?

Håper at de kan hjelpa meg.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    45

Du har i hvertfall en god begynnelse!

Jeg er ikke akkurat noen forfatter med jeg ser for meg at
    før jenta blir kidnappet, holder kidnapperen øye med henne mens han holder seg skjult i en bil, eller bak en busk. Jenta er gjerne på vei til skolen, helt alene. Det at vi ikke vet noe om gjerningsmannen eller jenta
    gjør at du får en brå og spennende start på historien.

Det er typisk på fim at seeren ikke vet hva planer denne mannen har
    i det han holder øye med offeret,
    men musikken forteller at han ikke er et godt menneske.

Bare et forslag...
    ttp://www.brothersinsymphony.com
    http://myspace.com/brothersinsymphony

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Det med hagla minner meg kanskje litt vel mye om Saw. Men jaja.

Det som kunne vært kult var om jenta f.eks går til skolen. Hun går på en ganvei, langs gangveien går det en ganske kraftig hekk, hekken er et par meter fra gangveien. Jenta går bortover og hører noe rasle i hekken, hun stopper opp og stusser litt, så går hun videre uten å tenke noe mer på det.

Litt senere i filmen når hun er kidnappet kan man se flashbacks fra hvordan hun ble kidnappet osv. Og da ser man mannen som kidnappet henne, sitte i en hekk å følger med på jenta mens hun går til skolen, mannen mister balansen å det rasler i hekken, mannen ser at jenta reagerer på det og fryser helt.

Hvis du skjønner hva jeg mener så kan slikt bli ganske kult å en slik film.

Lykke til videre med prosjektet.
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Cadet 3
    Medlem siden
    Sep 2006
    Svar
    6

tenkte ikkje på saw når eg kom på det med haggla. men det kan nok minne om det ja, sjølv om det blir ganske så annleis.

Liker begge ideene. Men det største problemet ligger i mitt delen. Kva skal dei sei, kva er motivet hans? Kanskje ein måte og få dette fram etter dei er døde, (avisutklipp eller noko?)

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Sitat Opprinnelig postet av jasonX
    Det med hagla minner meg kanskje litt vel mye om Saw. Men jaja.
    Dette er en ganske vanlig hillbilly/cajun-felle. Den er blitt brukt opp igjennom tiden, og det er fordi den er fet og den funker. Vil ikke akkurat si at Saw har patenten på den. Kan i alle fall nevne Max Payne-spillet som brukte den lenge før Saw. Og jeg synes du skal fortsette å ha haglefella med i manuset.

Dessuten er hjelperne her helt på villspor. Det er en kortfilm, hvis man begynner å brodere rundt om hvorfor jenta havnet der hun er så mister du noe av mystikken. Jeg synes hun skal våkne in medias res nede i kjelleren. Det er ikke noe å lure på hva mannen i bilen skulle ønske å gjøre med skummel musikk mens han iakttar jenta. "Er han onkelen hennes tro? Kommer han med sukkertøy?" Det ville å så fall vært mer originalt. Ikke bruk stalker-ideen; den skriker klisjé.

For retorikk kan jeg ikke komme med noen gode forslag i skrivende stund, mulig jeg kommer opp med noe senere. Men det ville vært fint om denne smarte dialogen ville sagt noe glupt om hvorfor hun havnet der, hvis man er flink til å lese mellom linjene, altså i stedet for å vise det billedlig med stalking. Kortfilmer skal hele tiden antyde og komme med hint, og en gjennomtenkt dialog vil kunne frembringe tenkte ekle scenarioer i hodet til seeren som er mye verre en hva du kan skape av bilder.

Cadet 3
    Medlem siden
    Sep 2006
    Svar
    6

Takk for god info.
    ja, det blir nok for klisje med stalker. Skal begynne in medias res, men tenkte jenta kunne få noken glimt, seinere i filmen, om kva som skjedde når ho blei tatt.

Skulle hatt ein bra dialog, hadde eg fått til å gjort den kort og enkel. men at det gjekk an å tolke den på forskjellige måtar, og lese mellom linjene. Då hadde eg fått det til sllik som eg ønsker. Skulle berre hatt ein liten forfattar på lur :wink:

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,786

Av en eller annen grunn så tror jeg det passer best med monolog. Jenta bør ikke si noe spesielt. Eventuelt være kneblet. Hun ender nok opp med å spørre om akkurat det samme som publikum ville spurt om. Gisler i slike situasjoner er som regel ikke så veldig veltalende av seg, så med mindre du skal lage en skikkelig dyp historie om henne ville jeg puttet en sånn sado-ball i kjeften hennes!

Noen god norsk forklaring på pathos-appellen? Du vil at vi skal føle medlidenhet for kidnapperen? Har gått litt for lite grunnleggende skole til at jeg vet nøyaktig hva det er.

Hvis glimtene er et par små frames som ikke egentlig viser noe som helst, men som skaper et bilde av en hendelse i publikums hode, så ta det absolutt med. Ikke finn på å forlate rommet jenta er i for lenge. Se feks From Dusk Till Dawn når Richie har voldtatt og drept gisselet. Syns heller ikke du skal ta med politiet. Nå er det veldig enkelt å skrike "POLICE" på engelsktalende filmer, hvor bra det funker på norsk vet jeg ikke, men filmen vil nok fungere mye bedre når man ser like mye av politiet som man gjør i slutten av Reservoir Dogs. Og avisutklipp er en skikkelig, skikkelig, skikkelig dårlig ide.

Helt på tampen så ser jeg for meg at han snakker om seg selv, eventuelt barndommen sin, på samme måte som man ville snakket til en psykolog. Publikum blir da psykologen ettersom at jenta har en 8-ball i munnen. Kanskje litt syltetøy-klisje-aktig...

Cadet 3
    Medlem siden
    Sep 2006
    Svar
    6

Var og tok noken prøve opptak i dag. Blei masse bra bilder. Men når jenta skulle snakke til kidnapperen, blei det barre feil, heilt unaturlig. så ein sado-ball i kjeften hennes hadde gjort susen. Trur nok monolog er tingen.
    Nei, vi forlater ikkje rommet jenta er i.

Du likte ikke avis ideen min nei? hehe. Det eg meinte var at i slutten skulle du få se på vinduet som er dekkt av avispapir. Og der skulle det være ein sak om ei som blei drept, kanskje berre sett overskrifta. Dette kunne kanskje heller blitt brukt tidligare i filmen som eit frampeik?

Kva med at han tar livet sitt mens ho ser på irommet. og ho blir sittande der fastspent og med sadoball i munnen, ventande på at nokon skal komme inn, vist i det heile kjem noken?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •