Vis meningsmålingsresultat: God Idè?

Velgere
15. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • Ja

4 26.67%
  • Nei

1 6.67%
  • Kan bli...

10 66.67%
Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 32
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Sep 2004
    Svar
    40

Standard Ungdom&;rus -særemnefilm

Vi har nå begynt på særemnet på skolen. Jeg har da fått lov til å lage film av særemnet mitt siden jeg interesserer meg for dette. For å ikke være avhengig av masse skuespillere har jeg bestemt meg for å lage en dokumentar. Da Ungdom og rus. Har hovedlinjene klare i filmen. Det jeg ønsker å få frem er hvor naive foreldre er, og at 15-16åringer faktisk ikke bare sitter hjemme og spiller Playstation i helgene. Og hvor lett de får tak i røyk og alkohol. Og at de også kan komme inn på byen.
    Det jeg syns er mest vanskelig med dette prosjektet er at jeg er regissør og produsent helt alene. Og har derfor ikke så mange å diskutere hvordan dokumentaren skal bygges opp med.
    Jeg har fått lov å følge to jenter her jeg bor på 15 og 16 år når de skal ut og drikke. Skal følge de gjennom en hel dag; fra de finner fest, kjøper røyk og drikke, til de går på fest/byen.
    Det første jeg tenkte var at jeg skulle kryssklippe mellom disse jentene og ei gruppe natteravner, som jeg også følger en hel dag. Da får jeg to motsettninger. Jentene gjør seg klar til fest, og natteravnene gjør seg klar til å takle disse fulle tenåringene. Har vært inne på å kanskje ha småintervju med en politimann og en dørvakt.
    Men så kom det vanskelige; en foreslo å heller kryssklippe mellom en lege eller noe som snakker om hvor skadelig alkohol er, og en gruppe fra 10ende-klasse som forteller hvor skadelig de tror alkohol er.

Jeg er også veldig dårlig på å komme på gode spørsmål. Siden jeg skal følge de en hel dag må jeg ha en del gode spørsmål å spørre. Skulle hatt journalistutdanning

Så:
    Hvilken av idène syns dere er best? Kryssklipp mellom jentene og natteravner, eller mellom jentene og lege/10ende-klassinger.
    Og har dere noen gode spørsmål jeg kan spørre de jeg skal intervjue?
    Evnt. noen navn på noen tidligere dokumentarer om det samme emnet?

1.post!
    edre med ett filmteam i stua enn ti på taket!

Commodore
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Gjøvik
    Svar
    1,681

hvor lang blir filmen?
    url=http://www.odegaardstudio.com]Jeg liker kjeks-ungen, hva gjør han idag?[/url]

"Like eight bitches on a bitch-boat."
    -Garry Newman.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Sep 2004
    Svar
    40

Sitat Opprinnelig postet av Remi
    hvor lang blir filmen?
    Har ikke helt bestemt meg enda. Må nok kanskje prøve å få den mellom 20-30 min. Kan fort bli kjedelig også hvis den varer for lenge.

Commodore
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Gjøvik
    Svar
    1,681

Standard Re: Ungdom&;rus -særemnefilm

Så:
    Hvilken av idène syns dere er best? Kryssklipp mellom jentene og natteravner, eller mellom jentene og lege/10ende-klassinger.
    Og har dere noen gode spørsmål jeg kan spørre de jeg skal intervjue?
    Evnt. noen navn på noen tidligere dokumentarer om det samme emnet?

1.post!
    tja, jeg har ikke så god erfaring med dokumentarer, men aller først: hvilken idé liker du best selv?
    url=http://www.odegaardstudio.com]Jeg liker kjeks-ungen, hva gjør han idag?[/url]

-Garry Newman.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Sep 2004
    Svar
    40

Standard Re: Ungdom&;rus -særemnefilm

[quote="Remi"]
    tja, jeg har ikke så god erfaring med dokumentarer, men aller først: hvilken idé liker du best selv?
    Den første idèen med natteravnene var det jeg som kom på. Så er egentlig den som ligger inne i hodet mitt som den beste enda
    Den andre idèen fikk jeg av noen andre jeg nevnte prosjektet for. Føler jeg kan få mer ut av det med natteravnene også. Da ser man forbredelsene de gjør og sånt også. Men tar gjerne i mot andre synspunkter. Er viktig at denne filmen blir bra

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Synes dette høres veldig spennendes ut! Men husk, det kan være ganske røfft ute i felten, i dokumentarer har du ikke skuespillere så gjør som du vil. Dette kan lett bli litt tørrt materiale, men det kan også bli utrolig interesant film særlig siden du er midt oppe i miljøet.
    Jeg synes du bør gjennomføre ideen din.

Men når det gjelder disse forskjellige intervjuene, kan du ikke bare ta de som passer best inn der og da? Hvis du filmer noen som gjør noe ulovlig etter f.eks å ha drukket vil det jo være naturlig å intervjue en politi mann/dame.

vet ikke enda om du har tenkt på det, men det er jo en hel haug med folk som ikke har serlig lyst å se seg selv på film i fylla... og hvis du skal følge hoved personene på byen en kveld møter de vel på et par slike? Og da har det seg slik at disse folkene har rettigheter blablabla så du bør kanskje ha disse rettighetene og reglene klare i hodet slik at du ikke møter på noen konflikter OL.

Bare vær forsiktig og vær varsom :-)

(PS. vet jeg svarte på en del spørsmål du aldri stillte, men jeg likte ideen din og håper å få se resultatet )

Commander
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Moss
    Svar
    382

Kudi har et godt poeng her. Hvis det er spesielle personer som er i fokus og som blir filmet uten at de er klar over det bør du sensurere ansiktene deres.

Kan bli mye leven hvis du tar med folk som ikke er klar over at de kommer på film.
    ill pipe for beer!

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Sep 2004
    Svar
    40

Kudi: Ja, har tenkt litt på det med at andre ikke skal komme med. Hvis jeg skal på en fest med mange folk kan det bli stress å få alle til å skrive under. Og siden denne filmen mest sansynelig skal vises på UKM er det ikke så veldig gunstig å ha bilde av flere 15åringer som drikker, som ikke skulle være med i filmen
    prøve å holde fokus på hovedpersonene, og sensurere de andre.
    Noen som forresten vet hvor disse reglene står skriftlig?
    Skal også filme med skjult kamera, når de blant annet kjøper røyk, og kommer inn på utesteder. Dette finnes det jo også masse regler mot. Skulle likt å lest disse, selv om de kanskje er på flere sider
    Men tenkte at det kan ikke være så farlig hvis jeg sensurer vaktene og de i butikken? Og ikke filmer navnet på stedet?
    Har aldri sensurert før heller. Er dette vanskelig? Må sensurere frame by frame liksom?
    (Ble litt mange spørsmål men )

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Har lett litt på nettet, men ikke funnet så mye....
    finner mye om åndsverk lover, vær varsom plakaten osv Men akkurat hvor disse lovene om denne typen film opptak finner jeg ikke.... Men i følge læreren min på MK så kan du filme folk ute, så lenge du ikke fokuserer på enkelt personer, men med en gang du kommer en privat plass, må du har tillatelse fra eieren for å filme folkene der.
    Men som sagt finner jeg ikke disse reglene nedskrevet...

EDIT: Tror jeg har funnet noe nå...
    1. når en person er mindre viktig enn hovedmotivet på filmen kan du publisere det, linselus eller tilfeldige forbi passerende har ingen rett til å stoppe publisering
    2.Bilder av folkemengder i friluft kan publiseres

Commodore
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Gjøvik
    Svar
    1,681

hjelper dette?

viss ikke, bare søk på "åndverksloven"

-Garry Newman.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •