Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Videohjelp

Cadet 3
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Sunnmøre
    Svar
    7

Standard Videohjelp

Hei.

Jeg er en gutt på 17 år, fra Sunnmøre. Jeg er interessert i amatørfilm, og har vært det en stund nå. Jeg kjøpte meg ett videokamera for ett år siden, men det har dessverre ikke blitt altfor mye brukt. Jeg hadde også et videoredigeringsprogram( Pinnacle Studio 10) som jeg brukte litt, men problemet med det var at det var for ustabilt. Da vi formaterte maskinen( av andre grunner) og skulle legge det inn på nytt, fann vi selfølgelig ikke registreringskoden vi MÅTTE ha. Kjipt. Men kan alltids bruke et gratisprogram...

Det var forøvrig ikke poenget, for redigeringsprogram kan jeg som sagt skaffe.
    Mitt største problem siden jeg startet, har vært at jeg IKKE HAR FÅTT TIL Å LAGE FILMER. I begynnelsen gikk det mest i filming av family happenings o.l. Det går greit, siden det bare er å filme; med mindre man vil ha det spesielt bra,og tar seg tid til masse forarbeid.

Men når det kommer til å LAGE filmer, selv, går det rett og slett i stå. Jeg kan for lite om filmskaping til å ha full kontroll over hva jeg skal gjøre: Jeg kan ikke skrive manus, lage storyboard,osv.,selv om jeg har lest artikler om det og sann. Den største årsaken tror jeg må være at jeg jobber ålene; jeg kjenner ingen som jeg kan jobbe med,og da sier det seg selv at det blir ekstra vanskelig.

Angående manus og slikt, så synest jeg det ikke er så mye å bry seg om, nå i begynnelsen. Har printa ut massevis av artikler, fra manus til lysbruk. Har tenkt å lese litt grundigere gjennom de etterhvert. Men, som sagt er det viktigste for meg nå å få laget en film; er nesten tragisk at jeg ikke har klart å produsere noe på et helt år! Eneste jeg har produsert, er 2 enkle animasjonsfilmer, ikke alt for gjennomførte, og mest for å teste programmene mine....

Så jeg lurer på; er det noen som har noen tips/ råd?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    153

Standard Videohjelp

Du kan vel eventuelt begynne med å se noen filmer av andre amatører - få litt inspirasjon samt motivasjon. Tror ikke det hadde vært en dum idé å skrive et manus nå i begynnelsen, så du har et utgangspunkt! Du nevnte at dette var vanskelig - da råder jeg deg til å kjøpe noen relevate bøker ("hvordan skrive et manus" sjargong)

At du er alene med filmproduksjonen blir litt vanskelig å gi noen råd til, eneste jeg har å komme med, er at du kan jo spørre om det er noen her på forumet som bor i nærheten av deg, og eventuelt starte noe sammen etc.

Start i det små, og heller ta erfaring av det hvis det ikke blir så altfor bra. Bottom line: Innrett deg rasjonelt mht til ressurser o.l
    he modern miracle of dynamic rounding, as its known...Ever since i just made up that term

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,786

Standard Videohjelp

Jeg vet ikke om disse filmene hjelper til inspirasjon, men det viser ihvertfall hva som er mulig når man er alene med kameraet (eller i mitt tilfelle hadde fri hver mandag fordi man jobbet hver lørdag). Dette er det absolutte minimum av hva man burde klare når man er alene.

The Killer (direktelink, lagre som)
    The House Killer (direktelink, lagre som)
    Gregory Lindé - Mitt Yrke (direktelink, lagre som)

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Videohjelp

- Last ned manus og les.
    - Se andre amatør filmer .
    - Finn ut hva som inspirere deg.
    - Les denne boka: http://www.bestwebbuys.com/Producing...?isrc=b-search
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Cadet 3
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Sunnmøre
    Svar
    7

Standard Takk

Takk for gode råd og tips.

Har sett litt amatørfilmer, men kan alltids kikke på flere.

Ja, jeg kan jo prøve å se om jeg finner noen "kjentfolk" her inne fra nærområdet..

Uansett, så tror jeg det er best å ha med seg flere viss man skal spille inn filmer der det skjer ting mellom mennesker( stuntfilm, krim,action..)

Så jeg har lurt litt på å prøve å få til en film der noen kosedyr eller noe sant er med 8)

Ikke nødvendigvis animasjon.
    Men en film der det skjer noe, ev. med musikk og lydeffekter. Jeg selv kan ha stemmene til kosedyrene. Bare en liten tanke jeg har hatt, hva synest dere? Spiller ikke så stor rolle hvor profft det blir, bare jeg har det gøy og får litt "erfaring"

Men det spørs hvor mye viljestyrke jeg har til å jobbe med en film alene,da.
    Jeg er en sann fyr som som oftest trenger litt hjelp til å komme i gang med ting.
    Og jeg ville vært litt kry av meg selv, hadde jeg klart å fullført et egenlaget filmprosjekt, uansett hvor lite det er.

Da tenker jeg på all planlegging, vurdering, og alt det andre som hører til det å lage film.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •