Viser resultater 1 til 10 av 10
    Cadet 4
    Medlem siden
    Jan 2005
    Svar
    12

Standard Gå gjennom vegger

Eg skal lage ein scene der eit spøkelse går gjnnom ein vegg. Kamera skal bevega seg rundt spøkelse i ein sirkel.
    Korleis kan eg få spøkelset til å lysa kvitt og vera gjennomsiktig, samtidig som eg får det til å gå gjennom veggen?

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,786

Jeg tror du er better off ved å sette det på stativ og fade spøkelset igjennom.

Skal kameraet også gå igjennom veggen?

Jeg antar at du med After Effects kan lyse opp spøkelset, men dette kan jeg ingenting om selv. Hvis spøkelset skal gå kledd i hvitt finnes det "white diffusion" eller lignende plugins som glorifiserer det hvite.

Commodore
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Bekkelaget
    Svar
    831

jeg hadde brukt Fade..... ikke rørt kamera! Satt kamera på et stativ filma at spøkelse går mot veggen og kræsjer i den ja.. også filme et uten noen folk i, helt tomt bilde av veggen der!

Også gjør du det samme på den vegge han skal komme ut fra bortsett fra at han skal gå fra veggen ikke til veggen! men Kamera må stå stille!

skal du bevege cammet må du fade bildet inn til mørkt også inntil bilde igjen på andre siden osv osv
    is jeg hadde vært deg, så hadde jeg DR*** meg

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Hvis jeg skulle prøve å løse dette problemet, så ville jeg gått inn i det teknisk, siden jeg i utgangspunktet synes at så lenge man kan få det til uten CGI så gjør man det uten. Jeg kan også så lite om AfterEffects at det er liten vits for meg å si noe om løsninger i den retningen.

Hva du kunne gjort er å filme det i to deler. En del 90 grader sving på kamera mens spøkelset går inn til veggen, dermed er kamera nå liksom midt på veggen, og man ser ingenting. Du fører altså kamera inntil veggen, men i klippen så flytter du bildet videre slik at det blir svart på den ene siden, deretter gjør du det samme, bare i motsatt retning på den andre siden og spøkelset ditt har ikke egentlig vært i nærheten av veggen, men kamera var inne i veggen slik at det ble svart i det spøkelset gikk gjennom. Hvis du lager deg noen skinner som kamera kan gå på på begge sider, (eller bare en side og flippe bildet), så kan du filme samme ting to ganger, en uten spøkelset og legge bildene oppå hvernadre for ønsket gjennomsikitg effekt.

Greenscreen kan også være en løsning. Dvs, det kan være mange løsninger. Du kan feks filme gjennom veggen slik du mener å gjøre, og filme spøkelset på greenscreen og sette dette sammen.

Stativfilming vil jo alltid funke, men det blir ikke fullt så spektakulært.

Commodore
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Gjøvik
    Svar
    1,681

likte wang sin løsning jeg :wink:
    heng meg men jeg synes den liksom hørtes så... ehhh.... bra ut
    url=http://www.odegaardstudio.com]Jeg liker kjeks-ungen, hva gjør han idag?[/url]

"Like eight bitches on a bitch-boat."
    -Garry Newman.

Captain
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Røyse, utenfor Hønefoss
    Svar
    589

jeg skjønte ikke alt du mener tror jeg, men hvis du har tenkt til å bruke rulleskinner å få samme bevegelsen 2 ganger (en med person og en uten person) kommer det til å bli veldig vanskelig, men det hadde litt kjempe tøft hvis du fikk til det som Kenny Wang skrev!!

P.S. jeg er helt enig med Kenny Wang om at så lenge det går ann å gjøre ting uten CGI så gjør man det uten!
    lle tenker på seg selv, det er bare jeg som tenker på meg!

Cadet 4
    Medlem siden
    Jan 2005
    Svar
    12

Eg er også enig at dersom det går an så bruker ein ikkje CGI. Problemet blir at den effekten eg ser etter vert svært vanskeleg å få til utan bruk av CGI. Eg vil at ein skal sjå spøkelset gå gjennom, og akkurat i det ein kryssar veggen vil det gå veldig kort tid. (eg kan sjå for meg eit sterkt "swish" akkurat i det han krysse veggen). Eg kan klare å oppnå alt dette ved at spøkelset går gjennom ei dør, eg legg til veggen digitalt, brukar matte/shadow og masse tid (i 3ds max) til å gjera veggen usynlig der personen er. (eit 2d plane i 3ds world der eg flytter punkt rundt. Ved å lysa opp personen og gjer bagrunnen mørk kan eg også bruka white diffusion (som nemnt) til å gjera dei kanskje, nokså irriterande kantane som oppstår meir uklare. Eg vil også ta klippa to gonger og prøva å synkronisera det utan spøkelse, med det med spøkelse. (kanskje noko vansklig, men så er dette meir eller mindre eit forsøk )

Eg har litt erfaring med dette før. Her er det rett nok ei dør eg har gjort usynlig gjennom ein elefant. (her er elefanten 3d, dah! Sjå her:

http://bastille.no-ip.org/nes/div/elefant.wmv

Fekk eg med alt no? Spør dersom det er noko dåke ikkje er med på!

Commodore
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Bekkelaget
    Svar
    831

hmm bra den med elefanten ass! lagd i 3D studio Max? åssen fikk du det til? vet åssen jeg får ti lå legge filmen som bakgrunn, men jeg veit ikke åssen jeg skal få til at det ser ut som om roboton står på gulvet og at det kommer skygge!!!!! kan du noe om det deR??

hmm?

kontakt meg på Msn
    freddierulz@hotmail.com
    eller send mail til
    freddie_killer@broadpark.no
    is jeg hadde vært deg, så hadde jeg DR*** meg

Captain
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Røyse, utenfor Hønefoss
    Svar
    589

oi!... brukte du lang tid på det klippet med elefanten eller? det var drit bra ass!!! det var skikkelig fetter'n!!!
    lle tenker på seg selv, det er bare jeg som tenker på meg!

Cadet 4
    Medlem siden
    Jan 2005
    Svar
    12

Brukte omtrent 1 dag på å modellera, texturera og rigga elefanten. Er ein ganske enkel modell uten mykje detaljar. Animasjonen er også ganske enkelt, i og med at den berre står der og vifte på halen.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •