Viser resultater 1 til 6 av 6
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    204

Standard Vektløs i Apollo 13

Er det noen som vet hvordan de får til vektløsheten inni romskipet når de liksom er ute i verdensrommet i filmen Apollo 13?

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Antageligvis slike simulatorer (hvis ikke de samme) som nasa bruker osv, for simulere livet i verdensrommet... Altså rom hvor du er akkurat like vektløs som i verdensrommet...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Antageligvis slike simulatorer (hvis ikke de samme) som nasa bruker osv, for simulere livet i verdensrommet... Altså rom hvor du er akkurat like vektløs som i verdensrommet...
    Finst det? Då må ein jo ha ei kraft som motverkar tyngdekrafta...

Av det eg har sett, so vert det anten brukt vatn, eller fly til å simulere vektlausheit. Når det gjeld fly so bruker dei vel vanlege fly som flyr ein ein spesiell parabel-bane (eller noko slikt, gidd ikkje finne fysikkboka no...) som gjer at ein vert "vektlaus" i opptil eit halvt minutt om gongen.

Korleis dei gjorde det i Apollo 13, det veit eg ikkje, men skulle eg tippe, so vil eg tru dei kanskje var festa i spesielle seler, og filma framfor blue-/greenscreen. Selene ville då verte fjerna i postproduction. Men det er rein gjetting...

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Sitat Opprinnelig postet av incanus
    Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Finst det? Då må ein jo ha ei kraft som motverkar tyngdekrafta...
    Var faktisk helt sikker på at det var slik de hadde gjort det jeg, men må kanskje sjekke litt bedre... I'll be back...

EDIT: Jeg tok tydeligvis feil da jeg antok at de hadde simulatorer på bakkenivå, men grunnen til at jeg trodde det er nok at jeg har sett en dokumentar vedrørende dette, http://www.esa.int/esaHS/SEM8WZ8YFDD_research_0.html og ikke husket at det var på et fly... Men mulig de har gjort det slik...

EDIT2: De har tydeligvis gjort det slik, i et tilsvarende fly.
    There are a lot of special effects thoughout the movie, including the entirely-recreated lift-off sequence from a bird's-eye viewpoint. The weightlessness scenes were achieved by filming in a KC-135 airplane that did a series of parabolic climbs and dives, allowing about 25 seconds of filming at a time.
    Kilde: [ame]http://www.amazon.com/gp/product/0783219695/102-5801900-6235305?v=glance&;n=130&;v=glance[/ame]
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Ja, flyet gikk ned like fort som vi "faller" ned, derfor ser det ut som vi er vektløs De tok tusen flytur for å gjøre scenene i Apollo 13.

Admiral Chandler sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Kongsberg
    Svar
    255

Helt riktig. De bygde kulissene til kapslen i en KC-135 og filmet inne i denne. De hadde også bygd den samme kulissen i et studio på bakken og brukt "vippehusker" for å simulere vektløsheten.

There are a lot of special effects thoughout the movie, including the entirely-recreated lift-off sequence from a bird's-eye viewpoint.
    Hva mener de med det? At det var andre ting i "lift-off"-sekvensen som ikke var spesialeffekter? Hvis det er det de mener tar de helt feil. Hele "lift-off"-sekvensen er en eneste stor spesialeffekt. De har ikke brukt noe arkivmateriale av en oppskyting til denne filmen i det hele tatt.
    De sier i en av behind-the-scenes-dokumentarene (eller kommentarsporet) at Neil Armstrong selv lurte på hvor i arkivet de hadde funnet disse nydelige bildene av en oppskyting, hvor regissøren måtte avsløre at alt var laget fra bunnen av
    Ms Chanandeler Bong?

"Anything one man can imagine
    other men can make real."
    - Jules Verne

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •