Kan det hende at det er avspilleren du brukte som ikke klarte å tolke pixel aspect ration'en riktig?
Utenom å sjekke det har jeg ikke noe annet råd enn å prøve med forskjellige innstillinger når du eksporterer.
Hello.
Driver og tester litt forskjellig med mitt nye kamera. Jeg skal nå eksportere deler av sekvensen, og skal til å sette opp instillingene. Det første jeg opplever er det at Premiere forteller meg at et HDV-bilde på 1440x1080 har en aspect ratio på 16:9 med en HD anamorphic 1080 preset. Jeg prøver å rendre ut dette, men ser fort at dette er 4:3.
Inne i Premiere vises i bildet i 16:9, selvom prop er 1440 x 1080, som sikkert er et resultat av HDV-materialet blir forandret til rekatangulære piksler i stedet for squared (som i 1920x1080)
Spørsmålet mitt lyder da som følger; er det noen som kan fortelle meg litt om greia med alt det her og hvordan jeg kan eksportere slik at bildet mitt har en aspect ratio på 16:9?
Kan det hende at det er avspilleren du brukte som ikke klarte å tolke pixel aspect ration'en riktig?
Utenom å sjekke det har jeg ikke noe annet råd enn å prøve med forskjellige innstillinger når du eksporterer.
Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n
Om det skal vises på PC-skjerm, eksporter med følgende formel
<bredde> / 16 * 9 = <høyde>
Eller om du kun vet hva høyden er (f.eks. 720 eller 1080) bruker du følgende
<høyde> * 16 / 9 = <bredde>
Dersom du da ønsker HD-formatet 1080, vil du måtte skrive 1080*16/9=1920
Klart, i slike åpenbare høyde/bredde er det jo selvsagt at man får det som faktisk ER HD-standarden. Formelen er fin å bruke når du skal eksportere til web eller andre oppløsninger som byr på hodebry.
Bokmerker