-
30th April 2006, 13:17
Ensign
16:9 problem i Final Cut...
Nok en gang rådspør jeg meg her med mine plagsomme små problemer :P
Filmet et intervju med fx-1 i 16:9, men glemte og sette på anamorphic da jeg importerte inn. Redigerte sammen hele greia i en sekvens som heller ikke var 16:9. Resultatet ble da selvfølgelig stygge svarte streker oppe og nede...
Jeg gikk så inn på alle klippene og endret format så de hadde anamorphic pixel ratio, og lagde en ny sekvens også anamorphic. Problemet er da når jeg prøver å flytte klippen min inn i ny sekvens blir alt "flatere", dvs. bildet klemmes flatere og strekkes ut.
Er jeg fullstendig fortapt? gjorde jeg en uopprettelig feil da jeg importerte uten 16:9? Har prøvd og eksportere EDL, med samme resultat. Siste utvei er å redigere alt sammen på nytt, ser ut til å fungere da.
Noen forslag?
-
30th April 2006, 19:57
16:9 problem i Final Cut...
Ehm.. :roll: Hvorfor satte du formatet til 16:9 før du la det til 16:9-tidslinjen? Mener da visselig at du skal fint kunne bare slenge materiellet inn på tidslinja og at det blir riktig format.
Hvis ikke, kan du trykke på (mener det er den i midten) dropdown-boksen i vieweren og velge "IMAGE + WIREFRAME" og skalere så det blir riktig. Blir dog litt rendering, men det får gå.
Eventuelt kan du eksportere via Compressor og velge å croppe det.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker