Viser resultater 1 til 6 av 6
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Standard 24 eller 25 fps på HD?

Hei!
    Jeg har et lite spørsmål, nå som HD kom regnet jeg med at 24 fps var den nye standaren var 24 fps. Men mitt Sony Z-1 tar opp i 25fps og mange presets er i 25fps i premiere og AE.

Når brukes 24 fps og når brukes 25 fps?

Tusen takk
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Svar
    11

24p er fint hvis det skal over på film. 25i/p er best hvis det skal på video/TV. Kjør 25i på Z-1. Ikke bruk cineframe - det er ikke 24p. Men bruk gjerne black stretch i Picture Profile - da får du bedre skygger og Cinematone. Jeg bruker dette mye.

B
    ac Pro 8 Core, MacBook Pro, Steadicam Flyer, Sony Z1E, Olympus E1

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Ja, den black tretch har jeg brukt. Den er veldig fin
    Men hvis jeg skal lage for kino, hva slags fps skal jeg da ha i alle prosjektene mine i AE og premiere?
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Svar
    11

Film er jo 24, men det bør du kunne gjøre i etterkant. På Mac bruker man CinemaTools til konvertering. På PC er jeg ikke sikker, men du bør kunne eksportere dette til 24p et sted. Du må også bruke en skikkelig de-interlacer så du får det fra interlaced (i) til progressivt (p).

B
    ac Pro 8 Core, MacBook Pro, Steadicam Flyer, Sony Z1E, Olympus E1

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Så det du mener er å produsere i 25fps hele veien, for å så konvertere til 24fps hvis man trenger det? Skikkelig de-interlacer, et eget program eller? Fordi de-interlacingen i adobe media encoder fungerer vel fint?

Tusen takk
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

24fps brukes som underlag til filmprojektering på kino, kan implementeres i 60i NTSC video også og vises på NTSC tv. 25fps samme måten kan vises i 50i Pal tv verden, projekteres med prosjektor og kan overføres frame by frame to film hvor hastigheten på lyd senkes tilsvarende.

Så dersom du er i Pal land og jobber med Pal video utstyr da konsentrer deg på de tallene 25 og 50. At film er 24 fps og selve tallet kan fordeles i ntsc videostream 60i uten problemer betyr ikke at man må jobbe med 24 fps på liv og død.

F.eks , alt av Hollywood film du ser på DVD går fortere enn originalen på kino. Fordi filmen ble overført på video frame by frame og spillt av med en hastighet hvor man viser 25 bilder (50 halvbilder) i 1 sekund mens på kino vises 24 bilder (72 bilder fordi samme bilde vises 3 ganger) i 1 sekund.

Deinterlacing brukes bare når kameraet ditt registrerer 50 halvbilder i sekundet. Deinterlacing er litt spesielt. Du kan bruke det du har eller benytte deg av kostbare løsninger. Kvaliteten på deinterlacing følger prisen. Når man snakker om deinterlacing da må man også nevne at enkelt deinterlacing i seg selv er ikke sikkert er tilstrekkelig nok og da må man bruke skarpening og til og med støyreduksjon i tillegg.

Kameraet ditt tar ikke opp i 25p tross det står 25p/50i i manualen. Z1 har interlace bildebrikker. Så for å bevare mest mulig oppløsning ville jeg anbefale å jobbe i 50i og deinterlace ferdig redigert video til slutt.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •