Viser resultater 1 til 4 av 4
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2007
    Svar
    79

Standard Adobe After Effects CS4 prosjekter i 16.9

Fikk meg programmet "Adobe After Effects CS4" i dag. Og har så vidt begynt å utforske det.
    En ting jeg lurer på er hvordan jeg får redigert mine scener i 16.9, scenene er spilt inn i 16.9, men bildet jeg redigerer i er 4.3, altså blir da bildet strukket og folk og ting ser lengre ut enn det/de er. Så hvordan forandrer jeg det bildet til 16.9?

Hvor finner jeg innstillingene for å redigere i widescreen?
    vh
    Andreas Flatås Storli

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Svar
    115

Standard

Tror ikke After Effects er det lureste programmet å redigere i, men heller å lage grafiske design/tekst og spesialeffekter osv.

-Det letteste er vel bare å dra klippene dine inn i "Prosjektmappen" som ligger til venstre. Nederst i den boksen er det en liten knapp som heter "Create a new Composition", så drar du bare klippet ditt over det tegnet som heter denne lille knappen og en ny composition vil være laget med riktige innstillinger i forhold til filene

Eller:
    -Når du åpner AE så får du opp en boks med litt forskjellige muligheter. Du kan blant annet velge "New Composition", da får du opp en ny boks hvor du kan velge innstillinger for denne, oppløsning osv... Nå vet ikke jeg hva hvilken oppløsning du redigerer i, men la oss si at du bruker full HD for eksempel. Så kan du velge en preset men 1080 25p. Eller så kan du bare skrive inn oppløsningen kameraet ditt bruker, men da kan det først være lurt å hake av en liten boks som sier "Lock Aspect Ration to 16:9".

Eller:
    - Gå til Composition -> Composition settings og gjør det samme som beskrevet over.

Håper du fikk svar på det du spurte om.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2007
    Svar
    79

Standard

Sitat Opprinnelig postet av frig2 Vis post
    Tror ikke After Effects er det lureste programmet å redigere i, men heller å lage grafiske design/tekst og spesialeffekter osv.

-Det letteste er vel bare å dra klippene dine inn i "Prosjektmappen" som ligger til venstre. Nederst i den boksen er det en liten knapp som heter "Create a new Composition", så drar du bare klippet ditt over det tegnet som heter denne lille knappen og en ny composition vil være laget med riktige innstillinger i forhold til filene

Eller:
    -Når du åpner AE så får du opp en boks med litt forskjellige muligheter. Du kan blant annet velge "New Composition", da får du opp en ny boks hvor du kan velge innstillinger for denne, oppløsning osv... Nå vet ikke jeg hva hvilken oppløsning du redigerer i, men la oss si at du bruker full HD for eksempel. Så kan du velge en preset men 1080 25p. Eller så kan du bare skrive inn oppløsningen kameraet ditt bruker, men da kan det først være lurt å hake av en liten boks som sier "Lock Aspect Ration to 16:9".

Eller:
    - Gå til Composition -> Composition settings og gjør det samme som beskrevet over.

Håper du fikk svar på det du spurte om.
    Takk, tipset hjalp. Når det gjelder redigeringen utenom å legge på effekter så bruker jeg Sony Vegas platinum 9.0, After Effects CS4 har jeg bare tenkt å bruke til effekter og tekster

Men et spørsmål til som har med After Effects CS4 å gjøre;
    Når mann skal ha en effekt, forreksempel en elektrostråle som skal gå fra et sted til et annet, altså en effekt med start og slutt punkt, hvordan fikser mann at slutt punktet og startpunktet ikke er på samme sted i bildet hele tiden?
    vh
    Andreas Flatås Storli

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Svar
    115

Standard

Da er du over på noe som heter "keyframing". Vil at du skal sjekke ut alle disse basic tutorialene som jeg linker til (hvis du ikke allerede har sett de). Du lærer utrolig mye av de. De er enkle å følge og vil gi deg fin insikt i hvordan After Effects fungerer, inkudert keyframing, animasjon, motion tracking osvosv.
    For spørsmålet ditt kan du jo sjekke tutorialen som heter "animation". Anbefaler på det sterkeste å se gjennom alle sammen etterhvert som tiden går, spesielt disse basic tutorialene! Genialt og lett!

http://www.videocopilot.net/basic/

Etterhvert kan du gå over på disse tutorialene som krever at du har litt mer peiling på programmet:

http://www.videocopilot.net/tutorials/

Lykke til!

Lignende tråder

1. Adobe After effects CS3
    Av fanzycameraman i forumet Programvare
    Svar: 7
    Siste tråder: 17th January 2009, 15:37
  2. Adobe After Effects CS 3 trial ute!
    Av OlaHaldor i forumet Programvare
    Svar: 12
    Siste tråder: 17th April 2007, 09:36
  3. Hva er mulig med Adobe After Effects?
    Av Hakvaag i forumet Programvare
    Svar: 25
    Siste tråder: 23rd March 2007, 18:08
  4. Adobe After Effects
    Av joakim192 i forumet Programvare
    Svar: 5
    Siste tråder: 27th April 2005, 21:52
  5. adobe after effects
    Av Goberg i forumet Visuelle effekter
    Svar: 1
    Siste tråder: 10th June 2004, 21:56

Tags for this Thread