Vis meningsmålingsresultat: Hva er best: Adobe Production Studio eller Final Cut Studio?

Velgere
7. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • Adobe Production Studio

1 14.29%
  • Final Cut Studio

6 85.71%
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Bærum
    Svar
    74

Standard Adobe Production Studio VS. Final Cut Studio

Hei!

Hva er best: Adobe Production Studio eller Final Cut Studio :?:
    ombies, man. They creep me out.

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Det er eigentleg litt meiningslaust å samanlikne dei, då den eine er berre for PC (ein kan riktignok få AE og PS CS til Mac), medan den andre er berre for Mac. Det er og litt ulikt innhald på dei.

FCS har program til videoredigering, dvd-authoring, lydredigering og noko grafikk (Motion). Det er to utgåver av Production Studio, den eine har program til redigering, compositing/effektar (AE standard) og biletbehandling (PS). Den andre har i tillegg program for dvd-authoring,
    lydredigering og vektorgrafikk.

Grunnen til at Encore ikkje er inkludert i den billegaste pakka, er kanskje mogelegheita for å lage DVD med meny direkte frå tidslinja i Premiere Pro 2.0.

Det sterkaste punktet til Adobe sitt system er integreringa som har vorte mykje betre med dei nye programma som kom no. Eit av dei svakaste punkta er kanskje støtte for HD. Det er ikkje mogleg å brenne Blu-Ray/HD DVD med Encore, noko DVD Studio Pro kan (HD DVD iallfall).

FCP er kanskje eit betre program enn PPro. Det er iallfall meir retta mot den profesjonelle marknaden, med tanke på støtte av ulike format. Dei to svakaste punkta med FCS er kanskje mangelen på PS og AE. Korleis integreringa mellom programma til Apple er, kan ikkje eg seie.

Det er mange som meiner at Adobe burde gjort noko nytt, og gitt PPro noko andre program ikkje har, i staden for å leggje til ting som konkurrentane har hatt i opptil fleire år (t.d. multicamredigering), og at dei vil verte stilt veldig i skuggen av Vegas og FCP når dei kjem i ny utgåve, truleg på NAB i april (?).

Til sjuande og sist har det med kva program og/eller plattform ein likar best. Begge pakkane har det ein treng for å lage film.

EDIT:
    Hadde det litt travelt då eg skreiv det, so eg gløymde nokre småting her og det. Lagt til nokre ord her og der, og eit ekstra avsnitt.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Selve programvarepakkene i seg selv fungerer vel begge ganske bra... Final Cut Studio fungerer også veldig bra sammen!

Fordelen Apple pakka har er After Effects... Det er BRA! Og selv om Motion er et bra program, hvor en kan gjøre mye kult, så er det ikke helt det samme som After Effects... Det gir litt andre muligheter, men ikke de samme som After Effects. På lyd og DVD-siden er nok begge leirer ca. like gode tror jeg... Synes dog det har vært lettere og forstå DVD Studio PRO sine avanserte funksjoner enn det var i DVD Encore. Selve redigeringsprogrammene er litt smak og behag, men jeg foretrekker uten tvil Final Cut. Men som sagt, det er litt smak og behag så klart...

En ting som kanskje ikke så mange vet om er programmet LiveType i Final Cut Studio. Det er et utrolig kraftig program for å leke med teksteffekter (i vektor) som senere kan importeres enkelt i Final Cut osv... Det er et utrolig kjekt verktøy som Adobe ikke har i sin pakke...

Fin tråd dette her, selv om de jo egentlig ikke konkurrerer mot hverandre... Er jo foreløpig på forskjellige plattformer...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    En ting som kanskje ikke så mange vet om er programmet LiveType i Final Cut Studio. Det er et utrolig kraftig program for å leke med teksteffekter (i vektor) som senere kan importeres enkelt i Final Cut osv... Det er et utrolig kjekt verktøy som Adobe ikke har i sin pakke...
    Har høyrd om LiveType, men har aldri visst heilt kva det var til (namnet gjer eit lite hint då...). I Premium-utgåva av Production Studio får ein med Illustrator, som er for vektorgrafikk. Veit ikkje kor store forskjellar det er på dei, so det er kanskje ikkje rett å samanlikne, men eg ville berre nemne det.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

LiveType er som illustrator med timeline med kun tekst tilgjengelig... Mens Motion er mer som illustrator med timeline...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Angående nye versjoner av programmene, så leste jeg et sted at det spekuleres i om Apple vil vise fram et helt nytt Final Cut program på NAB-messen senere i år. Final Cut Extreme er navnet, og kommer til å koste skjorta av deg :P Målet til Apple er "To grab market away from rival Avid". Blir spennende å se!

Synes også det er ganske tåpelig og se hvor langt etter Premiere ligger etter FCP og Avid. Hadde egentlig ikke tenkt på det før, men innså hvor teit det var å se at de først nå fikk inn Muticamera editing. Synes også utseende til Premiere ligner mistenkelig på FCP :? Hvem var først?
    Nå ble det mye uinteressant vås her! Jeg har selv ikke prøvd FCP, men mener allikevel at du bør gå for dette hvis du har tenkt å satse professjonelt på film. Grunnen er rett og slett at FCP er mye mer rettet mot det proffesjonelle markedet, som incanus nevnte.
    Bruker så sjeldent de andre adobe programmene, så de skal jeg ikke uttale meg om.

Men jeg anbefaler altså Final Cut Pro, hvis det er klippinga som teller mest
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    277

Final Cut Studio er best etter min mening.
    After Effects og Photoshop er bedre enn det du får i Final Cut Studio pakka, men Final Cut Pro er mye bedre enn Premiere.
    Hadde jeg kjøpt Adobe pakka hadde jeg droppa å bruke Premiere. Det er iallfall min mening.
    hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Jeg har Final Cut, DSP3 og Motion 2 - kjøpt individuelt. Herlig at Apple lanserer pakkeløsninger etter de individuelle programmene kommer. 8)

Jobber primært i Avid Liquid, og har gjort det siden Edition 4.5 kom på markedet, men merker jeg heller mer og mer mot å sulle rundt i Final Cut og dets slektninger. Motion er jo helt uunnværlig. Hadde man bare hatt lisens på After Effects i tillegg, hadde jeg ikke ønsket meg mer på en stund.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    56

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg

Live type er et FET program, etter jeg første gang testett det har jeg endt opp med og brukke så vanvitig mye tid på tekst....du MANGE muligheter der as!!!!
    et kan bli lit rotete iblant, men nå skal det sies at noen av tidenes genier hadde dysleksi!!

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Jøss, Ola Haldor? Har du funnet veien hit? :P Husker deg fra Letsedit.com
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •