Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard AE +Keylight +matte spørsmål

YO!

Jeg har en ferdigklippet musikkvideo i fanget som skal keyes. Hele videoen er skutt på green i forskjellige utsnitt, som gjør at garbage matten forandrer seg mye og keyen forandrer seg litt. Jeg kan og skal seff lese meg opp på det her, men det hender det er greit å få en håndfast enkel forklaring på norsk

Det jeg altså vil ha litt hjelp til, er hvordan jeg enklest mulig keyer meg gjennom hele videoen. Særdeles lite lyst til å dele opp og eksportere alt skudd for skudd.

Har brukt både keylight og matter før med gode resultater, så det er basicalle hvordan jeg "fryser" en matte og keylight instillingene når jeg er ferdig med ett klipp og beveger meg inn i neste utsnitt.

You catch my drift?
    Coming soon...

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard

Er det så farligt å dele opp filmen da? Er stygt redd for at du må gjøre nettopp dette. Ta hele filmen, lag en ny composition og scrub langs timelinen til du kommer til et nytt klipp, trykk så på Ctrl + Shift + D, da lager du et kutt i timelinen din. Trykk på det nye enkelt klippet du får og trykk Ctrl + Shift + C, da får du valget om å lage en ny composition med "Leave all attributes" eller "Move all attributes" velg "Leave all attributes", du får nå en ny composition som flytter seg helt til begnnelsen av timelinen. Plasser den der du nå har fått et hull. Om du hadde valgt det siste alternativet så hadde du sluppet å flytte klippet fra begynnelsen, men du hadde fått en composition av et enkelt klipp som var like langt som timelinen. Du kan og velge å gjøre det uten å Pre-Compose, men om du begynner med masse annet du vil ha inn på klippet, så vil det bare bli enda mer rot og forvirrende.

Husk å keye inni de småe composition'ene, til slutt vil du ende opp med en timeline som inneholder alle klippene dine og du eksporterer alt i en jafs.

Men vil egentlig fraråde deg til å gjøre det som du har lyst til, va om du vil bytte ut noen klipp og forlenge? Da må du eksportere hele greia ut og justere på klipplengden osv.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard

This is what im talkin about! Takk masse! Skal teste det ut litt senere, så da ser jeg om det dukker opp noen flere spørsmål.
    Coming soon...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard

Du sier at klippet skal flytte seg til begynnelsen av timlinen? Det som skjer her, er at det legger seg på et eget lag, så jeg får en trapp kan du si. Alt blir jo liggende i riktig rekkefølge, så da bør det vel bare være en sweetere greie enn det du beskriver??

Next Q: Pre-Compose? I hvilken sammenheng ville jeg tatt i bruk det her?

Nytt Q: Når jeg åpner de nye compositionene jeg får, så ligger fortsatt hele timelinen der.. Fix?
    Sist endret av cmfossum; 30th July 2009 kl 18:54
    Coming soon...

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard

Ja du får trappen etter jo mer klipp du har på timelinenen, det er tross alt ikke et klippeprogram og er lagt opp på en litt ennen måte, tenk på at med klippe program jobber en bortover og i AE jobber man nedover...ble litt forvirra selv nå hehe

Det du bør ende opp med er en timeline med alle klippene dine komponert i egne uavhengige compositions. Pre-Compose betyr at AE lager en ny composition inni en annen en, fungerer helt på samme som å lage en vanlig composition, men den må du legge inn mauelt fra "inventar" listen din om du skjønner,

Hele timelinen skal jo være der å jeg er litt usikker på hva du mener.

Hadde vært mye enklere å vist deg med bilder, men har ikke AE tijengelig akkurat nå, men skal prøve forklare med text.

"Hovedfilmen din" (la oss si 03:25 min)
    I
    I
    Master Composition (03:25)
    I I \
    I I \
    Comp 1 (00:02) Comp 2 (00:05) Comp 3 (00:04) O.S.V
    I I I
    I I I
    Effects: Effects: Effects:
    Keylight Keylight Keylight
    Mask Mask Mask
    Curves Curves O.S.V

EDIT: Det ble ikke helt som jeg håpet på, alt samlet seg i venstre hjørne :/

BERGEN

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard

Altså når jeg først kutter den opp med eple+shit+D, og så velger den og drar en snedig eple+shift+C så blir den brun og kommer opp som en ny comp. Når jeg dobbeltklikker den, og den åpner seg, så ligger fortsatt hele det lange videoklippet i den compen, så da skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få keya bare den delen jeg har kutta. Bedre forklart?
    Coming soon...

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard

Får du ikke valget mellom å flytte alle attributtene til den nye compen eller å la dem være der?

Det kan være at siden det er et helt enkelt klipp at du ikke får compene opp som korte enkelt klipp, da må du isåfall gå inn i compene og dra klippet ditt helt til begynnelsen av compen og gå på comp settings og forandre lengden på compen slik at det sammsvarer med klippet sin lengde. Dette er mye mer tungvindt og tidkrevende.

Om du ikke helt skjønner så kan jeg lage en mer visuell forklaring til deg på Tirsdag/Onsdag, kommer an på når jeg kommer tilbake til Bergen.

BERGEN

Lignende tråder

1. Realfag, og matte?
    Av WoieH i forumet Generelt
    Svar: 4
    Siste tråder: 30th September 2008, 19:16
  2. Matte Box
    Av StianSvendsen i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 51
    Siste tråder: 1st April 2008, 11:28
  3. Matte box
    Av Meii i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr