Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 22
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    153

Standard After Effects vs. Apple Motion(?)

Er godt mulig at innholdet i denne topic har blitt drøftet før, men ikke som jeg har sett.

Jeg har sett rundt på forum at det er mange som er ivrige brukere av både After Effects og Apple Motion. Jeg jobber selv med After Effects på pc ( vel og merke ) , men tenker stadig på å bytte til Mac og Apple Motion.
    Så da spør jeg dere, syntes dere at Apple Motion er mac'ens svar på After Effects? Eller er det og forblir en "wannabe"? Eller er det rett og slett bedre enn After Effects?

Smaken er jo som baken; delt - men nå tenker jeg på funksjoner generelt.
    he modern miracle of dynamic rounding, as its known...Ever since i just made up that term

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    97

Spør du meg er After Effects er klar favortitt. Er rett og slett best etter det jeg har prøvd. Skal du lage motion graphics eller tenkte du et komp verktøy for film? Om du skaffer deg Mac så er min anbefaling å kjøpe Shake, for filmkomposisjon etc, mens After Effects er min favoritt innenfor motion graphics.
    Jeg har også prøvd Fusion, veldig bra for film! Vet egentlig ikke hvor dyrt det er, men det er virkelig bra. En tanke er jo at Shake er veldig mye brukt i de store filmene!

http://www.adobe.com/products/aftereffects/
    http://www.apple.com/finalcutstudio/motion/
    http://www.apple.com/shake/
    http://www.eyeonline.com/Web/EyeonWeb/Default.aspx
    http://usa.autodesk.com/adsk/servlet...12&;id=5562397

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

After Effects kommer man omtrent ikke utenom, enten det er film eller motion graphics. Det er praktisk talt en bransjestandard.

Motion er ikke en "wannabe" - det er et veldig godt alternativ. Ofte er det folk som ikke har så god tid eller mulighet til å sette seg inn i avanserte funksjoner som i After Effects for å få til fine tekst-effekter etc.. Da er Motion det klart beste alternativet. Spesielt med tanke på f.eks. å lage supringer eller enkle effekter - rett fra tidslinja i Final Cut.

Motion har, straight from the box, mye bedre keying-verktøy enn After Effects. Så en kombinasjon av begge er gull verdt.
    Ang. Shake og Motion, så skal det jo legges sammen til noe som enn så lenge går under kodenavnet "Phenomenon"..

Men alt i alt - After Effects er en bransjestandard og allrounder, mens Motion er veldig spesifikt mot "kjapt gjort, velgjort, og enkelt å bruke".

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    97

Når det gjelder Phenomenon så kommer det ikke ut før i 2008 en gang, fra det jeg har hørt.
    Du har også Combustion. Det har fått blandede kritikker, så er ikke sikker på hvor bra det er. Du kan laste ned en trail om du er nygjerrig på å lære deg det.
    Om du er interessert i et verktøy for film, så er det en del progammer der ute. Du har Shake, Nuke, Fusion, Combustion, Toxik, Flame etc. De koster nok en god slump med cash så det er sagt.
    AE har drøssvis ved tutorials overalt, både gratis og på DVD. Det er også et ganske godt program, så sånn sett, om det er AE eller Motion du har å velge mellom, så ville jeg holdt meg til AE.
    Bare min mening, da.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Flame, Inferno, Smoke etc. er jo ikke kun softwarebasert så vidt jeg har forstått det, og det er snakk om programvare/maskinvare for en del titusenlapper, og i verstefall et par hundre tusen eller en del mer. Er ikke mange av den typen i Norge etter det jeg har hørt.

Ang. Combustion vs. Shake ser jeg en soleklar vinner i Shake. Mye enklere og intuitivt interface, og det leveres også i UB så det er no problemo å drifte på Mac med Intel-prosessor. After Effects 8 kommer i UB-versjon tidligst førstkommende vår, i følge artikler på AppleInsider.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Verdt å skjekke ut www.tvpaint.com ... gammalt fransk firma som rundt årtusenskifte solgt tvpaint til Newtek. Ble lansert etterpå som Aura og nå ser ut til at de har fått navnet tilbake. Fantastisk bra spesielt for de som lager vignetter osv.

Hva Tvpaint kan gjøre for deg finner du her: http://www.tvpaint.com/tvpa_tvpap_co...eet.php?lang=2

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

Motion har, straight from the box, mye bedre keying-verktøy enn After Effects
    Hva er bedre. User interface, worflow ellr resultate?

Edit: Kan også skyte ind at jeg ser på After efekts en ekstra fordel pga adobe bridge og workflowen og bruker grensesnitte som går igjen i photoshop - aftereffects - premiere - encore. bruker man encore samen med kildemateriale i andre adobre program så er det som at jobe i samme eprogram regelret!

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Resultatet, og pluginen. For å få til en ren og fin matte e.l. fra key, må man inn med tredjeparts plugins som alene koster en del lapper.

En annen ting du spør om - som er vesentlig - jeg kan keye i realtime mens materialet spilles av. Kan dra i slidere osv. for å finne en gjennomsnitsverdi som funker over hele klippet feks, mens After Effects er rimelig heavy på hva den krever av ressurser for å gi samme type feedback like raskt som Motion.

For å bruke OpenGL-mulighetene i AFX bør man ha et high-end-kort som feks nVidia Quadro, som starter på omkring 5-8.000,-

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

For å få til en ren og fin matte e.l. fra key, må man inn med tredjeparts plugins som alene koster en del lapper.
    Dette høres viterlitt merkligt ut fom r meg, uten at jeg ekspert.

Brukte før en tidligre version af Primatte Keyer, mega kult.. Og syns at Keylight (AE) er lanngt bedre. ENkel keying blir da fort fint med denne, selv med en ultra FRYKTINDGYTENE styg blue scren bakgrund. liker at bruke rotosplines, så at masken følger mede forgrundobjekte og dets bevegelse. Da blir også behove for garbage mattes liten. Om man er hård på deadlines så er sikart real time og foretrekke, men for de flester her på forume, er det null problem - de har tid'n til det. (de flestre her har pirat copier af AE, og til 0 kr er Keylite en bra keer.?)

Har oxo lydst til og nevne i same sleng:

"Keylight is an Academy Award winning keyer. It is simple to use and is particularly good at tackling reflections, semi-transparent areas and hair."

"Keylight has been used on scores of films including: Harry Potter and the Chamber of Secrets, Die Another Day, Blade 2, Resident Evil, Harry Potter and the Sorceror's Stone, the Beach, Notting Hill, Sleepy Hollow, Chicken Run, Lost in Space, The Hudsucker Proxy, The Truman Show, Armaggeddon, The Big Lebowski, Mission Impossible, Last Action Hero, The Saint, Strange Days, Little Buddha, Waterworld, The Quick and the Dead and many, many more."

dermed skule det da lige så duge, til en wonder boy som meg =)

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Jeg sier ikke at Keylight er dårlig, men det er jo på ingen måte implementert inn i noen av programmene "straight from the box". Og Motion er helt klart uten tvil mye bedre på dette området - uten å måtte koste på en del penger.

Det har vel de fleste fått med seg nå. På tide å fortsette å utbrodere andre områder After Effects vs. Motion?

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •