Viser resultater 1 til 7 av 7
    df
    df er offline
    Commander
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Skien
    Svar
    374

Standard Alfa kanalen med i renderingen?

Jeg har et klipp på tidslinjen. Bakgrunnen på klippet var grønt, jeg har keyet ut det grønne slik at det er transparent. Nå er det bare figuren og gjennomsiktig rundt. Når jeg renderer klippet og legger det ned på tidslinjen over en bakgrunn, så har gjennomsiktigheten forsvunnet og det er en svart firkant rundt figuren.

Hvilke format bør jeg rendere til for å beholde alfa kanalen?

Jeg bruker adobe premiere pro 7.0
    ttp://www.effektsiden.moo.no/

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Du må rendre ut til et format som takler alphakanaler. F.eks. AVI gjør ikke det. QuickTime i PNG, TGA eller TIF-codec gjør det. Eventuelt kan du rendre ut som en bildesekvens, i TGA. Sørg for at det er 32bits, eventuelt står det betegnelse som "millions of colors+"

df
    df er offline
    Commander
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Skien
    Svar
    374

Takk OlaHaldor!

Jeg fikk det til nå!
    ttp://www.effektsiden.moo.no/

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Hamar
    Svar
    179

oi, dette har jeg klundret med tidligere også. Har som regel puttet tidslinje på tidslinje, på tids... etc
    Takk for bra svar (som alltid) OrakelHaldor

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Hehe, gøy. Orakel.. 8)

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

Windows AVI har alpha channel, men ikke Microsoft DV Avi. Hvis man rendrer ut i Microsoft AVI (lossless) med millions+ farger så får man også med alpha channel. Ellers kan man bruke ukomprimert Quicktime også med alpha channel. Er greit hvis man har ett stort prosjekt så en slipper 10 000+ bilder i en bildesekvens. Kommer helt an på prosjektet og hvor stort det er i valg om enten bildesekvens eller ukomprimert quikctime/avi. Man trenger heller ikke nødvendigvis 32 bit om man ikke jobber med ett 32 bit prosjekt. Bare enkelte effekter i After Effects f.eks støtter 32 bit. Hvis du jobber med ett 8 bit/16bit prosjekt i After Effects så er det ingen vits i å rendre ut i 32bit.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Ukomprimert QT og TGA i QT er så og si ingen forskjell - skal vel mye til for å merke det. Vet at mange gjør det på den måten i allefall.

Når jeg nevnte 32-bits bildesekvens i TGA, er det fordi 16 og 24-bits TGA-filer praktisk talt ikke kan inneholde gjennomsiktighet/alphakanal.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •