Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: anbefalinger?

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    15

Standard anbefalinger?

Hei,
    Jeg har tenkt å ta ett steg videre med disse film-prosjektene mine nå til våren, og lurer i den anledning på hvilke redigeringsprogrammer som er å anbefale?

Til nå har jeg jobbet med ett skikkelig dårlig jvc kompakt dv-cam og piratkopi av pinnacle studio 10.
    Nå ser det ut til at jeg kommer til å kjøpe meg bruktkamera (sony dsr-pd150p) og har også tenkt å kjøpe meg redigeringsprogram.

Jeg har ikke tenkt å lage star wars eller matrix-kopier, bare ekstremsportvideoer o.l. så jeg trenger ikke fixfaxeri i bøtter og spann.

Jeg er opptatt av at videokvaliteten ikke senkes når man begynner å bearbeide filmen.
    Kvaliteten må være god nok til tv-sendinger, da jeg kanskje kommer til å jobbe litt frilæns til nyheter o.l.

Har tenkt å gå i gang med ett prøveprosjekt på en "storfilm" til sommeren, som skal fungere som en teaser til evt. sponsorer ved 2008-filmen som forhåpentligvis skal komme på dvd.

Pris? Vet ikke helt enda, men setter pris på om de som svarer her kommer med navn på programmet, hva som er bra/dårlig, resultat i anmeldelser og pris.

Cheers!
    our mama, is so ugly, that she couldn`t even turn on the radio!!!!

Crew &; boss @
    - Ødegård productions
    - Viol entertainment. (Viol Ent.)

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard anbefalinger?

Tviler sterkt på at det finnes klippeprogram som forringer kvaliteten, i hvert fall ikke vanlig DV, som PD150 filmer i. Du kan klippe i hva som helst egentlig. Skal du bare klippe sammen ekstremsport så fungerer Pinnacle helt greit, ellers kan du jo gå til innkjøp av Premiere Pro, som jeg synes fungerer helt perfekt til det meste av filmklipping uten spesialeffekter. Så det skulle ikke være noe problem å få det sendt på tv, men DV er uansett ikke å foretrekke om det skal sendes på tv, man ser tydelig at det ikke er et filmkamera; men så lenge fjernsynskanalen godtar det, så er det jo ikke noe problem.

Kan ikke si jeg forstår hva du mener i siste setning...

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    852

Standard anbefalinger?

Tatt en titt i guiden...?
    http://www.norskfilmforum.com/module...17a3bc293caed4

Programmer jeg mener havner i den kategorien du er i er: Avid Liquid, Avid Express, Sony Vegas, Adobe Premiere Pro.

Videokvaliteten senkes ikke når du redigerer dv, det derimot har vært snakk om er at mpeg2, hdv om du vil, kan bli utsatt for kvalitets tap ved gjentatte kutt og rendring av effekter.

Sitat Opprinnelig postet av Kenny Wang
    Så det skulle ikke være noe problem å få det sendt på tv, men DV er uansett ikke å foretrekke om det skal sendes på tv, man ser tydelig at det ikke er et filmkamera; men så lenge fjernsynskanalen godtar det, så er det jo ikke noe problem.
    DV er meg bekjent brukt MYE hos både NRK, Tv2 og TvNorge. Selvfølgelig ikke i nærheten av hva du får til med dvcpro50, digibeta eller hdcam/-sr og dvcproHD. Men man liker DV mye bedre enn hdv...er det jeg har forstått så langt. I tilegg er DV såpass "lett" at du fint kan klippe på en rimlig laptop.

Men tilbake til saken..

Jeg har brukt Avid Liquid en stund og er veldig fornøyd med hvor brukervennlig det var i starten, mens man setter mer og mer pris på hvor mye man kan få til. Alt fra media organsieringen til fargekorrigeringsverktøyet.

Nå bruker jeg Avid Express som vel har litt å gjøre med skolegang, men er og greit å kunne Avid sitt grensesnitt om man tror man kanskje skal jobbe i tv eller prod. selskaper ved en senere anledning da det er MYE brukt i tilegg til Finalcut. Express har en bratt læringskurve og virker nok litt overveldene om du er vant til Pinnacle. Så vet ikke helt hvor god idee det er å begynne å bruke det. Men det er klart når du først blir vant til grensensitt og snarveier så kan du jobbe FORT. I tillegg er Express litt sær på hva for hardware den liker, glem AMD prosessor feks. Ellers kan Avid Express gjøre "alt" du kan med feks. Avid liuid, stort sett. Så den har ett like godt eller bedre fargekorrigeringsverktøy og god håndtering av store mengder media.

Så iforhold til hva jeg har brukt ville jeg anbefalt Avid Liquid som ligger på en 4-5 lapper. Fargekorringeringsmuligheter er noe jeg ville sett på som en viktig funksjon om du skal levere noe redigert til TV, ikke for å fargesette ting, men om du skulle glemme hvitbalansen så tar det null tid å rette i ettertid.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •