-
24th February 2007, 22:45
Cadet 2
animations software
har drevet en del med red av film i pinnacle og avid,nå har jeg tenkt meg ut å prøve meg på 3Danimation, her er det enverden av programmer men ettersom jeg er ny i gamet spør jeg dere til råds.jeg ønsker meg ett program med lav brukerterskel somer enkel og grei ala pinnacle studio. Har set på DAZ|Studio men er usikker . suport og tutorials er også viktig nor man skall velge, her er der sikkert mange som har og som ikke har.det er også av stor betydning hvis det er noen seriøse norske selgere. tar i mot alle tips og meninger med takk.
-
24th February 2007, 23:52
Lieutenant
animations software
Da er kanskje ikke Autodesk Maya programmet for deg.
Jeg ville sett nærmere på Cinema 4D. Enklere program skal du lete lenge etter om du vil ha noe relativt avansert. Hvor mye er du villig til å betale for 3D programmet?
Fordi du har Blender som er gratis. Masse tutorials til det også.
Her er en liste over noen av de mest avanserte programmene:
Autodesk 3DSMax 9
Autodesk Maya 8.5
Softimage XSI 6
Newtek Lightwave 9
Maxon Cinema 4D 10
Blender - har faktisk mye bra, selv om det er gratis.
-
25th February 2007, 03:32
Commander
animations software
Alle de programvarene som ble nevnt her har noe felles, nemlig at de er ikke så enkle i bruk som man kunne tro. Bare å ha softrware man har hørt om å ble brukt i forskjellige filmproduksjon, kan ikke garantere deg samme resultat. Det finnes ikke trykk på knappen for å ha en sikkelig bra animasjon.
Å drive med 3D animasjon handler om å bruke triks og miks i tillegg til solid 3D modellering som krever både erfaring og kunnskap.
Jeg selv bruker Lightwave 8 , men hvis jeg skulle starte idag, da ville jeg valgt Blender. Jeg ville valgt den fordi den er gratis og fordi den har så enormt brukerstøtte på verdensbasis. Kvaliteten på film , bilder, dvs sluttproduktet, er det samme. I hvert fall finner jeg ingen forskjell mellom et Maya og et Blender bildet i kvalitet. Så da kan jeg si at alt er avhengig av gjøken som sitter foran datamaskinen og jobber mer 3D programmet.
-
25th February 2007, 06:26
animations software
Jeg gikk for LightWave for noen år siden, og har ikke angret et sekund. Det er utrolig mye bra DVD-training å få til LightWave, innen alle områder - modellering, rigg, tekstur, lyssetting, animasjon og kamera-animasjon, scripting, rendering og alt annet jeg har glemt.
Spurte selgeren hos FAMO AS om nypris på LightWave 9 i sommer, og da lå den på rundt 7500 + mva.
-
25th February 2007, 10:00
Cadet 2
animations software
kansje jeg var litt uklar med benevnelsen enkel og grei det jeg mener : ett grensesnitt som er lettfattelig.[/b]
-
25th February 2007, 11:18
Commander
animations software
sørmoen,
det finnes ingenting som er lettfattelig i 3D verden. Det er en læringskurve, x-antall timer, dager osv man må ofre for å tilegne seg kunnskap. Du må finne logikken i programmet du velger å bruke.
Jeg personlig har begynt med Imagine som jeg elsket å jobbe med mens jeg drømte om Lightwave. Lightwave var bare NTSC i begynnelsen og var bindet sammen med Toaster kort. Da kom Real3D som jeg mener var like bra eller bedre enn Maya. Og til slutt kom Lightwave i software utgave og i Pal. Senere har jeg prøvd å gå over på Maya, men likte ikke brukergrensesnittet. Jeg likte ikke å sitte foran Maya. Jeg har virkelig prøvd. Samme måten som jeg aldri har likt 3D-studio tross at antialiasing var det beste i 3D-studio. Jeg elsket å modellere og til og med animere i Imagine , men jeg likte ikke antialiasing og mangel på field-rendring. De gutta tenkte på film og motion-blur, men vi ville ha interlaced video og fieldrendring... hehe... nå er det omvendt.
Så i Ligtwave har jeg funnet det jeg trengte og virkelig kan "kose" meg med. Ikke snakk om at alle de oppgraderingene osv har kostet meg ca. 20.000,- nå...
Hvis man ser på referanse side av de respektive software leverandørene, da ser man at nesten alt av 3D software ble brukt i både film og store visualiseringsprosjekter. Kvalitetsmessig det som er bra er bra uansett software. Så da er det bare finne en arbeidsmiljø, grensesnitt du kan jobbe med. For meg var det Lightwave, men ikke så lenge til skal jeg ta et forsøk med Maya igjen. Vi får se.
-
25th February 2007, 13:36
animations software
Kan skrive under på det, Jestorius. Maya og Max funker dårlig for meg - pga alle de ikonene. Jeg har så vidt titta på Maya PLE, og syns ikke det var så hengivende og lett å forstå, som LightWave var.
Grunnen er såre enkel; i LightWave har du klartekst på knappene, mens i Maya må du hvilke pekeren over et ikon for å få en tooltip om hva knappen heter/gjør.
Her er et screenshot fra LightWave layout bare for å vise hva jeg mener med klartekst.
Pr. i dag, og i allefall siden jeg hoppa på LightWave-bølgen, har man kunne jobbet i hvilken oppløsning man ville. Jeg slengte meg på lasset fra fra v. 6.5... Har gjort alt fra mobil-ting til HD 1920x1080 i LightWave, ingen problemer med det.
Var det virkelig sånn "in the old days", Jestorius, at man ikke kunne rendre til annet enn NTSC ?
Sørmoen - surf rundt omkring, les litt om programvaren som Oter4D nevnte, og sjekk ut brukergrensesnitt, evt. om de har demo e.l. til nedlasting, og gjør deg opp en mening selv. Bare ha i bakhodet at de aller fleste der koster mye mye penger.
Cinema 4D vet jeg ikke prisleiet på, men det ligger vel noen lapper under 10.000 ? LightWave like så.
-
25th February 2007, 20:49
Commander
animations software
In the Old Days var det slik at mange av oss kjøpte Toaster bare for å kunne jobbe med Lightwave. Toaster kortet som bare var NTSC ble betraktet som en mega-giga dongel.
Rendring i Lightwave kunne man sette opp for Pal (hvis jeg ikke tar helt feil her) , men NTSC kort i Pal land var litt uaktuelt. Geir Otto i FAMO var det første og kanskje det eneste i Norge som har kjøpt en NTSC Toaster.
-
25th February 2007, 20:50
Lieutenant
animations software
Hvis du skal ha Cinema uten forksjellige moduler er jeg ikke sikker men da er det ganske billige saker. Men skal ha Cinema 4D Bundle må du opp på rundt 17 000 kroner (rundt det). Da får du med alt av modules som Cinema bruker som Pyroclouster, Hair etc.
Cinema 4D har også et strålende forum i tillegg til cgtalk of div. www.c4dcafe.com
Cinema 4D har greit med læremateriale. Bør ikke være vanskelig å komme i gang med det.
Jeg prøvde meg rundt med forskjellige demoer for en tid tilbake, der Lightwave og Cinema 4D var de jeg likte best. Jeg kutta ut Lightwave til fordel for Cinema fordi det simpelten var utrolig enkelt å bruke det, i tillegg til at jeg jobbet raskere med det.
Har sett på Maya en stund nå, og driver på å sparer opp til det. I motsettning til dere andre synes jeg det er utrolig bra og ikke veldig mye vanskeligere enn C4D å beherske.
Maya har masse læremateriale som du kan skaffe om du sliter, fra enten Gnomon, Digital-tutors, eller simplymaya for å nevne noen.
Maya Complete som er veldig mye billigere enn Unlimited, men det har ikke Hair og fur.
Når det gjelder Lightwave så skjer det visst store ting på DVD treningsfronten nå som Gnomon skal lage LW DVD. Det blir jo spennende hvordan det blir.
Du får nesten bare velge ut i fra demo kanskje. Men siden du spør etter et program som har enkelt brukergrensesnitt, Cinema 4D all in.
-
2nd April 2007, 13:30
Lieutenant Commander
alternativt...?
ehem....thepiratebay.org?
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler