Har ikke helt skjønt hvordan workflowen er. Er det slik at du exporterer en loggfil inn i Avid med nedkonverterte klipp for så å eksportere en ALE fil ut igjen som kan sette klippene sammen for deg utenfor Avid?
Og da var enda en stor aktør offisiellt på plass med RED støtte, foreløpig via litt tredjeparts verktøy, men det kommer nok mer spennende derfra i og med at dem har signert noe SDK avtaler med RED.
http://www.avid.com/red/
http://www.avid.com/company/releases..._red_avid.html
Har ikke helt skjønt hvordan workflowen er. Er det slik at du exporterer en loggfil inn i Avid med nedkonverterte klipp for så å eksportere en ALE fil ut igjen som kan sette klippene sammen for deg utenfor Avid?
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Enn så lenge så batcher du clip fra RAW for offline med enten RedRushes eller RedCine.
Problemet er at AVID ikke leser tidskodesporet i QT filer, så du må lage LAE filer ved siden av, som du importerer inn i AVID og re-linker proxy (eller online-) filene med.
Både i Monkey-extract og i Red-rushes er dette en en-klikks operasjon.
Dette har i grunn fungert en stund. Det nye er at DNX codec'en er oppdatert slik at den (igjen...) funker ut av RED verktøyene.
Kanskje jeg burde skrive en sak om dette under Geekspace...
Gunleik
Er det ikke værre en som vist i denne videoen: [ame]http://au.youtube.com/watch?v=_GKTuI7j9EY&;feature=related[/ame]
I såfall når en importerer ALE filen i Avid, blir aller refference filene konvertert til DNX codec'ene (som sikkert tar litt tid)
Om dette er tilfelle så virker det greit nok, men om en vil mastre klippen sin i 4K hvordan er det denne operasjonen fungerer, med tanke på transitions, effekter eller text for den saks skyld?
Har du vært borti en 4K workflow som innvolverer bruk av After Effects forresten?
BERGEN
Kan ikke uttale meg om RED arb. flyt ut i fra erfaring...
Men Avid Media Composer og Symphony gjør ikke mer enn 1080p, 2/4k mastring så må du over på DS om du vil bli værende i Avid verden.
Avid er fremdeles litt tungrodd, men det går fremover...kanskje ikke helt "amatør"film prisnivå på løsningene, men pytt sann nyheter om film/tv stash er alltid moro! ;D
http://www.avid.com/company/releases...d-support.html
Foreløpig er det forbeholdt DS og dermed relativt high end bruk å jobbe native med RED sine filer, så med mindre man er så heldig å ha en DS suite å jobbe i er det fremdeles offline via Metafuze som gjelder. Metafuze kan riktignok og dele lasten på flere cpuer i en renderfarm, praktisk med dagens billige cpuer eller om man sitter på flere tunge arbeidstasjoner som feks. ikke brukes tider av døgnet.
Men jeg har og sett flere referere til MC 3.5 sin "Avid Media Access Architecture" som en plugin arkitektur, kanskje det kommer mer spennende om en tid? Xdcam/EX og P2 håndteres nå nesten skummelt effektivt om man har dårlig tid....
Detta var nå gode nyheter ;D Om jeg har forstått rett, vil dette si at en kan online RED (liksom) 4K i Avid? Er ikke det noe som allerede har vært mulig. Eller er det native supporten som virkelig er den store nyheten?
Jeg håper selfølgelig at dette kommer til Media Composer, har aldri vært borti DS systemet, men MC er vell ment litt mer som et Prosumer produkt, ettersom det er noen sperrer for hva en kan gjøre, f.eks kan en ikke ha mer en 48 kHz på lyd og det er vell en "dårligere" fargekorrigering i MC en DS. Uansett så er dette en spennende framgang og jeg som flittig Avid bruker gleder meg til hva de har å tilby i fremtiden
EDIT: Christian m, er forresten vi to de eneste Avid folka her på forummet eller :P?
BERGEN
Nei, vi er tre, men der stopper det![]()
"Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
- Frank Capria
Om jeg ikke husker for gale nå så er det nye at det er støtte native for red sine filer i Metafuze og DS, man trenger aldri å være innom quicktime. Hvordan det funker i praksis er vel noe vi sikkert får se i form av video fra NAB eller på Avid sine nettsider. Står sikkert en del på REDuser.net og, ikke tid til å følge med på alt om dagen
For store prosjekter må dette være en god nyhet, det er vel her primært kundene i film og tv verden befinner seg. Men DS er det vel ikke akkurat mange som sitter med i Norge, kommer faktisk ikke på noen sånn på strak arm...
Avid har etter min relativt korte erfaring vært veldig "film" sentrert og hvert program til sitt bruk, mye bygget rundt media managment løsningene dems. MC er vel alt annet enn ett prosumer verktøy, men ett effektivt redigeringsverktøy med mulighet for å fargekorrigere, gjør de enkle lyd og effekter. Composer til redigering, Symphony til fargekorrigering(i bunn og grunn media composer med fargeverktøy), DS til effekter og tyngre arbeid mens Digidesign Pro Tools for lyd. Fint for dem med resurssene til det, selv om prisene på flere produkter er godt og vel halvert, mye takket være at utviklingen med cpu/gpu kraft kontra proprietær hardware som man trengte før cpu/gpu har den kraften vi har idag og konkurranse fra resten av bransjen
Med MC 3.5 bør skal man og kunne kjøre Protools på samme installasjon som vil lette arbeid med lyd.
Hehe, resten har enten hoppa over til Finalcut eller Premiere/Vegas...merkelig det der. Nå finnes og en demoversjon så man kan prøve ut herligheten.
Ble nesten skremt over til FCP selv nylig etter at jeg fikk prisen på Mojo DX. Men en brukt Mojo SDI og den nye Media access arkitekturen blir jeg en stund til, P2 er fra før skummelt effektivt....med 3.5 vil man ikke trenge å flytte filene fra P2/EX kort eller Xdcam disc for å klippe. Siden mesteparten av mitt arbeid fram til nå ved siden av studier er av typen med lite tid til redigering er det en velkommen funksjon. Skulle dog gjerne sittet på Nitris DX med hardware coding av dnxhd, men litt utenfor budsjett.... ;D
Bokmerker