Viser resultater 1 til 8 av 8
    Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kongsvinger, Hedmark
    Svar
    10

Standard Bør jeg bytte til Mac? Final Cut vs. Adobe Premiere?

Heisann godtfolk!

Jeg er litt nysgjerrig på hva slags meninger folk her inne har om hvilke fordeler Apples Final Cut Pro har i forhold til Adobe Premiere. Jeg har forstått det slik at Final Cut har et bedre rykte og er langt mer annerkjent og derfor mest brukt profesjonelt av bransjen. Derfor har jeg vurderet lenge å gå over til MAC og Final Cut, rett og slett for å bli bedre kjent med det som er mest standard i bransjen.

Når det er sagt så har jeg aldri så mye som tatt i en MAC før og jeg gruer meg veldig for overgangen til et helt nytt OS og alt det fører med seg. Jeg har alltid brukt PC med Adobe Premiere og After Effects til videoredigering og har alltid vært godt fornøyd med det. Har aldri egentlig følt noe konkret behov for noe mer avansert enn det. Jeg har heller aldri opplevd stabilitetsproblemer eller at programmene har krasjet unødvendig eller sånne ting heller som kunne gitt meg en god grunn til å bytte til Mac av slike årsaker. Det eneste jeg har savnet ved enkelte anledninger er støtten for "blending mode" i Premiere som jeg har forstått at Final Cut har hatt en god stund, men nå har jo Premiere også fått "blending mode" i den nye CS4 versjonen så nå ser jeg heller ikke dette som noen god grunn til å bytte.

Så, det jeg lurer på er vel helt enkelt om noen her inne kan hjelpe meg med å finne noen gode argumenter for å bytte til Mac og Final Cut! Selv om jeg har lyst til å utforske noe nytt bare pga. at det er mest standard i bransjen så syns jeg ikke at det i seg selv er nok til å forsvarer at jeg skal investere såpass mange kroner i nytt utstyr når jeg egentlig ikke ser noe konkret behov for det. Så til dere med erfaring; spytt ut om alle de gode fordelene med Final Cut fremfor Adobe Premiere ;-)

PÅ forhånd takk :-)

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

Standard Sv: Bør jeg bytte til Mac? Final Cut vs. Adobe Premiere?

http://www.imdb.com/title/tt1247703/

se denne og bli frelst =)

Selv er jeg veldig fornøyd etter jeg hoppet over til min macbook pro, og har vært kjempefornøyd siden da. Jeg hadde noe erfaring fra Mac bruk under filmutdanningen, og det hjalp helt klart i starten. men er du datakyndig, så vil du ikke få noen problemer, er ikke værre enn å google det du ikke får til, det er 5 mill andre som har hatt samme problem før deg =)

og så får jeg avslutte med noe så teit som:
    "Once you go mac, you never go back"
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Nåvel, jeg jobber på Windows og Mac daglig, men hovedsaklig fordi programvaren jeg bruker der er 64-bit mens den ikke er utviklet i 64-bit i Cocoa, og dermed møter jeg noen veisperrer på veien frem mot produktet - men dette ligger på utviklerens kappe, ikke maskinen.

En veldig god grunn for min del nå når jeg kjenner til hva Mac er og de mulighetene man har, er operativsystemet alene en god grunn til å bytte. Og videre er maskinvaren et supert pluss. Kjøper du en Mac i dag har du alvorlig talt ikke behov for å bytte den ut før om 3-5 år, vs. en PC som kjører Windows alltid "må holdes oppdatert" fordi det kommer nye skjermkort, nye RAM-brikker og CPUer. Jeg har selv vært veldig involvert i det jaget etter å alltid måtte ha siste skrik bare for å kunne jobbe noen minutter kjappere ved rendering e.l.

Det mange ser på som et stort minus og ulempe er prisen. Jovisst, det koster - men hva forventer man når man kjøper en Ferrari, for å ta en drøy sammenligning. Maskinvaren og slik Apple utnytter kreftene er hestehoder foran alle andre. Jeg har aldri kjøpt en ferdigbygd maskin fra fabrikk (Dell, Acer, HP etc.) fordi jeg aldri har stolt på eller følt jeg har den kontrollen jeg må ha - med Apple er det annerledes. De leverer!

Angående Premiere vs. Final Cut Studio kan du fint kjøre Premiere CS4 på Mac. Hva du bør velge overlater jeg til deg selv å avgjøre. Jeg er i alle fall klar i min sak, om så Premiere hadde vært tilgjengelig da jeg snuste på Mac hadde jeg likevel valgt Final Cut. Raskt, intuitivt, Color, Prores 422 codec og direkte link mellom Final Cut og Shake er de punktene jeg vil trekke frem. Og ikke minst Compressor! Om du i fremtiden havner i nettverk med andre Mac maskiner kan du sette dem opp slik at du kan prosessere eksport og konvertering i nettverk. Jeg har en 8-core Mac Pro og pappa har en quad-core - når disse to jobber sammen går ting mange ganger realtime og er ferdig før man rekker å tenke på å koke kaffe.

Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kongsvinger, Hedmark
    Svar
    10

Hei og takk for svar begge to :-)

Nå er jeg nok mer interessert i forskjellene/fordelene mellom Final Cut og Adobe Premiere enn mellom maskinvaren og OS-ene i seg selv. Nå er det da vel også sånn at alle Mac maskiner benytter helt vanlige Intel prosessorer og grafikkort fra ATI og NVidia, akkurat som i vanlige PC-er? Jeg har aldri trengt å oppgradere PC-en for å få redigert noe heller. Helt fram til nå har jeg jevnlig brukt en 5-6 år gammel PC med Intel P4 prosessor på 2,4Ghz til å redigere alt jeg har hatt behov for. Uansett er jeg nok godt over gjennomsnittet PC-freak... og med enorme mengder favorittprogrammer til Windows (som ikke er MAC kompatible) som jeg er vant til å bruke daglig så er jeg ikke i tvil om at overgangen til nytt OS uansett vil komme til å bli stor, og sannsynligvis vil være mer til forargrelse enn til glede den første tiden uavhengig av hvor mange fordeler det ene måtte ha fremfor det andre... men det er jeg i så fall forberedt på og uansett syns jeg den diskusjon blir nokså uinteressant i denne sammenhengen ;-)

OlaHaldor: Det du nevner om fordelene med "Color, Prores 422 codec og direkte link mellom Final Cut og Shake" osv. sier meg ikke så mye da jeg ikke aner hva disse uttrykkene egentlig betyr? :-[ Men "compressor" høres iallfall utrolig interessant ut og kan i seg selv høres ut som en VELDIG GOD GRUNN til å switche til Mac : Det å kunne ta i bruk prosessorkraften fra flere maskiner til rendring høres befriende tidsbesparende ut :P Må alle maskinene ha Final Cut installert for å kunne benytte denne funksjonen? Det er vel ren ønsketenkning å håpe på at denne funksjonen kan tas i bruk sammen med Windows PC-er og benytte prosessorkraften fra vanlige PC-er til denne typen rendring også vel? : Med alle PC-ene mine i nettverk sammen med en Mac ville jeg til sammen hatt prosessorkraft i nærheten av 20 - 30 Ghz og det ville vel vært for godt til å være sant, eller? :P

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

- Apple Color er en del av Final Cut Studio 2.
    - ProRes 422 ble lansert med Final Cut Studio 2.
    - Shake 4.1 er et av de største programmene i filmindustrien for compositing og visuelle effekter. Kan nevne en uendelig rekke av spillefilmer som har fått bildene prosessert gjennom programvaren.. King Kong, Lord of the Rings, Max Manus og Død Snø for å nevne noen store og mindre titler.

Compressor krever QMaster installert på Macen, og dette fungerer kun under Mac OS - "no go" på å bruke med PCene dine. Tviler på at man må ha installet Final Cut Studio da det ville krevd en ny lisens pr. render node, men det er jeg ikke sikker på da jeg ikke har prøvd annet selv.

Sånn for redigering og arbeidsflyt jobber jeg selv veldig godt i Final Cut, og det skal nok noe til for å rikke meg av denne pidestallen, i retning en lisens på Lustre e.l.. Men det skjer nok aldri om jeg ikke får meg en fast jobb i et post-studio. Derimot liker jeg After Effects bedre enn Motion, som får den kraftige Macen min til å gå på fisketur, og er etter mine øyne helt ubrukelig til noe annet enn veldig enkle og lette ting. Intuitivt er det heller ikke.

Nå har jeg hørt at Premiere og Final Cut "skal være ganske like", men det faktum at brukergrensesnittet er veldig forskjellig med menyer og funksjoner gjør at jeg har store vansker med å bruke Premiere de få gangene jeg må hjelpe en og annen kamerat med det, og driter meg selv ut mer enn han eventuelt gjør dersom han skal rette opp i sine egne problemer.

Nå er det mange år siden sist jeg brukte Premiere aktivt, da må vi tilbake til 6.5 Pro like etter milenniet - mye har nok skjedd siden den gang, så jeg har lite grunnlag til å prate for dagens versjon. Jeg finner alt jeg trenger i Final Cut. Har også skjønt såpass at Final Cut har en mer robust flerkamera modul f.eks. med støtte på inntil 16 kilder. Vet ikke hvordan det er i Premiere pr. skrivende stund - i Final Cut kan jeg jobbe med RED real-time rett i tidslinja (med proxyer, thank god) og sende RED RAW til Color for å kunne justere exposure, ISO, justere hvitbalanse på Kelvin etc.. DET er mektig.. !

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Kjøper du en Mac i dag har du alvorlig talt ikke behov for å bytte den ut før om 3-5 år, vs. en PC som kjører Windows alltid "må holdes oppdatert" fordi det kommer nye skjermkort, nye RAM-brikker og CPUer.
    Om en er "Gamer fanatiker" så stemmer nok dette. Om en i dag kjøper en OSX maskin til 23.000 og en Windows maskin til 23.000 så skal nok begge to holde stø kurs framover.

- Både FCP og Premiere støtter 3-part maskinvare som Blackmagic Design, After Effects og Photoshop kan også bruke utgangene på kortene til monitor.
    - Bare FCP kan rendere til ProRes, Premiere (på Windows) kan lese ProRes, men begge kan rendere Blackmagic pro codecen (som f.eks kino'en her i Bergen krever for visning av reklamer før filmer) Avid DNxHD er også en mulighet. (De to siste er gratis nedlastbare til fritt bruk)
    - FCP og Premiere støtter redigering av RED materiale.
    - FCP har "Color", et prisbellønnet fargekorrigeringsprogram til veldig mange tusen kr som ble kjøpt opp av Apple og integrert i FCP. En kan gjøre stort sett de samme korrigeringene i After Effects, men med litt mer erfaring. (Premiere har dynamic link mellom Premiere og After Effects.)

- FCP kommer opp i 2K, mens Premiere kan jobbe i 4K. (ikke anbefalt)

En kan faktisk importere FCP prosjekt inn i Premiere nå. (4.1)

Begge OS systemer kommer og snart med nye OS'er, Snow Leopard og Windows 7, så det gjenstår også og se om disse to vil gi noen utelseforbedringer på farten. Har også hørt noe om at OSX kan bli åpent for fri innstallering hvor en vil (Psystar saken).
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Dette med Psystar og Hackintosh er nevnt tidligere på forumet, og er ikke noe jeg på noen måte vil anbefale, da det for det første går stikk i mot EULAen til Apple, og man kan på ingen måte garantere noen form for support. Jeg er ingen Apple fanboy, men enkelte ting skal man bare respektere og følge.

Når det gjelder hardware - nei, du kan ikke kjøpe et hvilket som helst skjermkort og sette det i en Mac. Ei heller RAM for Mac Pro - disse krever hardt testede RAM-brikker som fort koster en god del kroner, og det anbefales å kjøpe disse fra en annen butikk enn AppleStore pga. pris.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Det var bare det med Psystar rettsaken, om at Psystar vinner så kan dette føre til at OSX ikke blir eksklusivt til bare mac maskiner, med andre ord så må Apple åpne systemet sitt for fri installering hvor en vil uten å bryte noen EULA.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •