Interlacing. 50 halve bilder fordelt på 25 hele. Det er bare nødt til å gå gæernt det. For generell videoredigering går det imidlertidig greit. Det lille monitorvinduet i programmet har så lav oppløsning at man ikke legger merke til interlacingen, og har man koblet til en ekstern kilde som monitor er det som regel en TV, så det går greit.

Allikevel er det ofte jeg kommer opp i situasjoner hvor jeg for eks. ønsker å digitalt retusjere et videoklipp, og for nøyaktighetens skyld gjerne zoomet inn på bildet. Problemet er interlacingen. Hvis det er mye bevegelse i bildet, er ofte de to halvbildene så forskjellige at det er vanskelig å se hvor konturene i bildet går. Jeg vet det er mulig å kjøre en "de-interlace", men da blir jo kvaliteten halvvert, og det er umulig å få bildet interlacet igjen hvis jeg vil eksportere tilbake til tape. Det fører til at jeg får et hakkete bilde, siden det da er bare 25 hele bilder i sekundet og ikke 50 halve, som også har lavere kvalitet siden det bare er ett av to "fields".

I tillegg til dette er jo ikke det digitale materialet som evt. tegnes på interlaced og i 50 fps. Dette vil jo virke hakkete og rart når det bare består av 25 hele bilder i sekundet, sammenlignet med videosporet som består av 50.

Derfor lurer jeg på hva jeg skal gjøre for å kunne detaljredigere klippene, men allikevel beholde den samme kvaliteten som finnes i de interlacede bildene. Skal jeg gjøre som en fyr på 100fps.com foreslår om å kjøre opp programmer til slike formål som for eks. After Effects på 50fps? Hvordan får jeg i så fall fordelt det interlacede klippet med 25 miksede bilder på de 50? De-interlacing? Hvordan blir klippet isåfall interlacet igjen? Er det så komplisert å få til god kvalitet på DV-film, eller er jeg helt på jordet?