Viser resultater 1 til 3 av 3
    Lieutenant
    Medlem siden
    May 2004
    Svar
    107

Standard Beste program for rip fra DVD plater

Hei.
    Får endel produktvideoer på dvd fra diverse leverandører på jobben. Dette er filer i .vob format. Ønsker på enklest mulig måte å få disse over i en .avi fil, helst ukomprimert så jeg kan jobbe med disse i AE. Hva er det beste programmet for dette? Fins hundrevis med rippere der ute, men jeg trenger den beste som gjør akkurat det den skal.
    ultimedia Addict - www.kimandresen.com

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,786

Standard Sv: Beste program for rip fra DVD plater

Minnes å huske FlaskMPEG funket bra for noe sånt.
    Tror noen har spurt om dette før på forumet. Kan godt være du trenger et annet program for selveripping.
    Som feks Smartrip. Så kan FlaskMPEG konvertere det til AVI for deg. Om det var det programmet, så sleit jeg personlig med manglende DV-kodek og endte opp med ukomprimert AVI. Meget uheldig for diskplassen og ubehagelig å jobbe med.

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Standard Sv: Beste program for rip fra DVD plater

Sitat Opprinnelig postet av Andresen Vis post
    Hei.
    Får endel produktvideoer på dvd fra diverse leverandører på jobben. Dette er filer i .vob format. Ønsker på enklest mulig måte å få disse over i en .avi fil, helst ukomprimert så jeg kan jobbe med disse i AE. Hva er det beste programmet for dette? Fins hundrevis med rippere der ute, men jeg trenger den beste som gjør akkurat det den skal.
    For det første, VOB-filene inneholder MPEG2 data - er ingen stor grunn til å konvertere disse over til AVI - stadig endring av komprimering etc forringer kvaliteten. Dessuten skal data ofte tilbake til MPEG2 igjen og da er det jo etter min mening helt tullete å dra det over til AVI og så tilbake igjen..... AE og Premiere støtter jo MPEG2 filer direkte. Men selvsagt er dette en mulighet. - Jeg for min del jobber heller med slike mpeg2-filer rett i premiere og lar evt premiere konvertere til sluttformat dersom dette ikke er mpeg2.

Drenest, VOB-filene kan du enkelt rename til .MPG og hente rett inn i premiere med mindre de er beskyttet med DVD-beskyttelse. Vær obs på at du da mister LYD..... Men om du f.eks kun skal ha videodata og legge på egen lyd er jo dette enkelt og kjapt.

Om du ønsker både video og lyd ville jeg brukt bbtools1.9 som du finner på www.doom9.org - dette er en demuxer og med denne (det er et cmd-line tool) kan du extracte video-strømmen og lydstrømmen fra en vob-fil til respektive filer, f.eks video1.m2v og video1.ac3 eller .mpa osv.... Premiere og AE kan deretter hente inn disse elementene direkte....bbtool1.9 er lett å bruke - ganske informativ --help tekst.

Dersom DVD'en er beskyttet må du jo først fjerne beskyttelsen, men siden det ikke er topic her overlater jeg evt den delen til din egen fantasi.

--
    An10Bill

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •