Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Standard Beste rendering for web?

Gjorde noen søk og titta en del i programvareforumet, men kunne ikke finne noe om dette. Det er nemlig sånn at jeg har sitti i helga med en musikkvideo jeg gjerne vil legge ut på web. Problemet er at jeg ikke finner en god kobinasjon av kvalitet og størrelse. Har sett mange brukbare musikkvideoer (3-5min) som tar 50-60mb, men klarer ikke få like bra kvalitet i samme størrelse hos meg.. Noen som har noen tips? Og kom gjerne med tips som kan brukes på lengre filmer også.

Spørsmålet er altså; vilke innstillinger er passende for en rendering med internet som mål?

Har prøvd i Adobe Premiere hittil. Halverer størrelsen på bildet, setter ned kvalitet og bitrate litt, men har ikke fått den bra til under 100mb (som jeg syns høres litt stort ut om det blir mye trafikk). Når jeg får den ned til 50MB får jeg problemer med at bildene går i oppløsning. Har testa forskjellige mpg, quicktime og wmv innstillinger..

Har også After Effects, er dette bedre program å rendere i?
    Certainty of death. Small chance of success. What are we waiting for?" -Gimli, son of Gloin

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

QuickTime gir mest valuta pr. MB! Helt klart!

Og sørg for å bruke codecen H.264 - som er rettet mot web. Faktisk en HD-codec, skal man tro på Apple.

Det skal være en preset for LAN, Bredbånd - høy, Bredbånd - lav, og ISDN osv.. LAN og Bredbånd - høy, er såklart å foretrekke. Bruker disse innstillingene på det som vises på websiden min f.eks..

Ellers har valget av lydcodec mye å si på størrelsen as well - i tillegg til bitrate osv. på lyden.

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Ok, takk, skal eksperimentere litt mer med quicktime da. De som er "målgruppen" sitter på ganske bra bredbånd så jeg kommer til å rette det mot de.

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Ellers har valget av lydcodec mye å si på størrelsen as well - i tillegg til bitrate osv. på lyden.
    Hmm, har justert litt på bitrate, men har kjørt uten codec her. Det kanskje forklarer litt. Vilke codecs er det som er mest allment støttet? og er brukbare? Innen lyd har jeg tilnermet ingen peiling på hva som gjelder.
    Certainty of death. Small chance of success. What are we waiting for?" -Gimli, son of Gloin

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Når det gjelder lyd er jeg passe blank selv. Men prøv med AAC (eller er det ACC?) som er Apples standard lyd-codec i QuickTime. Kjør den ned på f.eks. 96 eller 64kbps, så får du en finere størrelse på fila as well. Lyden blir ikke helt ødelagt, men blir ikke av det fineste slaget heller.

Du får prøve litt.

Ellers mener jeg det er noe som heter PureMusic.

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Det skal være en preset for LAN, Bredbånd - høy, Bredbånd - lav, og ISDN osv.. LAN og Bredbånd - høy, er såklart å foretrekke. Bruker disse innstillingene på det som vises på websiden min f.eks..
    OK, da har jeg fått tilfredsstillende bilde til en passende størrelse med H.264, men hvor finner du disse presets? Det eneste jeg får stilt inn på er "Quality" 0-100% og bitrate. Bruker du redigeringsprogram for å rendere eller hva?
    Sliter fortsatt med lyden. Har testa med det som heter PureVoice og QMusic, men lyden blir enten helt rævva eller så er det ingen lyd i det hele tatt. AAC codecen får jeg prøve å finne no sted kanskje.

Hvilket program er det enklest å gjøre renderingen i? Klarer jo uten problem å rendere bra med AE og Premiere når det bare er kvalitet i fokus, men når størrelsen begynner å spille så stor rolle er det litt vanskeligere.. :?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Nå har jeg null peil på hvordan det er med QuickTime-presets på Windowsplattform, da jeg stort sett gjør sånne ting på Mac.

Du skal kunne stille på oppløsning og framerate i allefall.

Presetene kan du finne direkte i QuickTime, eller via Compressor om du har en Mac tilgjengelig.

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Presetene kan du finne direkte i QuickTime, eller via Compressor om du har en Mac tilgjengelig.
    Hmm, hva er det du sier nå? Så du komprimerer ikke til QT gjennom redigeringsprogram som Adobe eller Final Cut? Men gjennom quicktime? I adobe er nemlig all konfigurasjon/options på H.264 låst/utilgjengelige.

Fikk akkurat et tips av en kompis om at man kan rendere til ukomprimert .avi i Adobe og deretter bruke VirtualDubMod til å konvertere filmen til ønsket format/komprimering. Noen som benytter seg av denne metoden?

Edit;
    Ok, nå har jeg rendert ut til en ukomprimert, bigass .avi fra Premiere, og tatt den inn i QTpro. Der fant jeg de presets du prata om. Tester på "Broadband - High" nå, men det tar sin tid, 1-1.5time etter min beregning..

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Svært sjeldent, eksporterer jeg direkte til ønsket format via FCP. Premiere bruker jeg så og si aldri pga. jeg føler det begrenser meg veldig. Nå skal vi ikke ta den diskusjonen her, men generelt føler jeg meg skikkelig naken når jeg har kun de få valgene å eksporter direkte fra programvaren jeg klipper i.

Dog, FCP har en fin greie at den, som f.eks. Shake og Motion, kan eksportere via Compressor, som er en pre-greie før man går over til Batch-konverteringen.

Her kan jeg stille inn at den og den tidslinja i det prosjektet skal eksporteres til dette formatet. "OK" så setter den i gang, og da er det bare å steke seg en pizza og se på film i mens.

Men når det bare skulle ut på web, trenger du strengt talt ikke å eksportere til ukomprimert før du åpner det i QT. DV-PAL ville greid seg lenge.

Hvor lang er denne musikkvideoen egentlig, siden det tar SÅ himla lang tid? På macen min går det stort sett ca realtime å smelle ut video, om ikke raskere.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Men så er det ikke alle som har en PowerMac med dual 2.0 gHz prosessor med 3,5 Gigabyte ram heller da :wink:
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Sant det, men likevel overrasket over at det ikke får brukbar hastighet på PC med Windows. :?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •