Viser resultater 1 til 5 av 5
    mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Standard Blande 16:9 og 4:3

Ja, jeg vet grønn firkant er fyfy. Alikevel, det ser ut til at jeg har brukt denne innstillingen på kameraet mitt et par ganger under innspilling denne helga. Og vet du hva som skjer hvis man har på grønn firkant på et XL1-kamera? Jo, da skrur 16:9-modusen seg av, og den tar heller ikke opp progresivt. Noe som er ganske upraktisk.

Opptakene er tatt, så jeg må bare gjøre det beste ut av det, men hvor ille er egentlig problemet? Det ferdige resultatet skal legges ut i på web (hos web-tv'en til A-pressen, hvis noen har kjennskap til den), i 4:3 men med innhold som er i 16:9 (altså widescreen med striper oppe og nede). Mister jeg mye oppløsning ved å dra 4:3-en ut til 16:9 og kutte den av oppe og nede? Gjør det noe når resultatet uansett skal være i ikke så veldig høy oppløsning? Bør vi redigere i 16:9 og deretter eksportere i 4:3 eller ha prosjektet i 4:3 fra starten av? Vi bruker Premiere Pro. Vil det være et problem at noe er skutt progresivt, mens noe ikke? Annet enn at det ser litt anderledes ut?

Håper noen kan komme med litt tips, for å gjøre problemet minst mulig til et problem

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard Sv: Blande 16:9 og 4:3

Når det skal til web ser jeg ingen problemer med at du strekker ut 4:3-bildet i en 16:9 tidslinje. Og for web vil jo ting uansett komprimeres såpass at det ikke blir katastrofalt uansett. Kjør på!

mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Fint å høre For det vil ikke være slik at kvaliteten vil bli dårligere på tidslinjen, og deretter synker kvaliteten parallellt med kvaliteten på de som er i ekte 16:9 fra før, slik at det vil bli en forskjell på kvaliteten mellom klippene i det ferdige resultatet?

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    75

Jeg ser med engang om bildet er strekt, og det svir i øya hver gang.

Hva med å legge en svart 16:9 maske over 4:3 videoen, for så å justere bildet opp og ned? Du mister jo endel informasjon, men det kan kanskje gå?

mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Ja, det er så klart ikke aktuelt å strekke uproposjonalt, men det må jo litt strekking til når et bilde i 16:9 er bredere enn et i 4:3

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •