Viser resultater 1 til 2 av 2
    Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Svar
    147

Standard Capture/eksport ol.

Hei.

Har akkurat kjøpt meg en Canon XH A1, men har aldri jobbet med HD før, så har noen spørsmål angående capture, eksportering ol.

Red. program: Adobe Premiere Pro 2.0

1) Finnes det et plug-in eller noe slik at jeg kan se det jeg legger inn på pc`n på preview skjermen? For nå står det bare "Capturing..", også må jeg se på LCD skjermen på kameraet.

2) Noen forslag til hvordan jeg burde eksportere filmene slik at jeg får best mulig kvalitet når jeg legger dem ut på nettet? Og når jeg skal brenne filmer, skal jeg da bare lagre filmene som .mpeg2 slik som vanlig, og bruke Adobe media encoder? Eller taper jeg unødvendig mye av kvaliteten da?

Hvis noen bare kunne komme med tips og triks hadde jeg satt stor pris på det! :wink:

Jeg kommer sikkert på flere spørsmål etter hvert..

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard Capture/eksport ol.

Premiere kan jeg nada om, så unlater å svare på det.

Vedrørende eksport til web:

Best mulig kvalitet, men minst mulig filstørrelse antar jeg? Spørsmålet er da - skal du vise materiellet i HD eller mer "typiske" format for web?

- HD på web bør ikke være mer enn 1280*768 - særdeles få har skjerm som er stor nok til den gjeveste oppløsningen. Ellers er 1024*576 og 640*360 ganske greie oppløsninger å bruke på web.

- Jeg vil anbefale QuickTime H.264-codec. Er lettere å få QuickTime til å fungere på en Windows-PC enn det er å få WMV/DivX til å funke på Mac.
    Når det gjelder bitrate må leke og lære litt. Kan ikke gi noe fasitsvar, for med en gang du skal ha store oppløsninger, krever det mye mer data for å unngå blocky bilder. Men lyden trenger ikke være top notch. Den kan være 64kbs, maks 128 - mer trenger man ikke ved nedlasting/streaming, spør du meg.

DVD ja.. Sleng ut til MPEG2 som du har gjort før. Du "mister" ikke noe på det. HD nedkonvertert til PAL, vil i mange tilfeller gjøre bildene skarpere enn du er vant til fra før når du har skutt i PAL. Dersom det er HD-DVD/Blu-Ray, må du lese litt om det på forhånd - jeg har ærlig talt aldri gjort en sånn type DVD før, men på Mac brukes det H.264 i hovedsak.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •