Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15
    hdv
    hdv er offline
    Ensign
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    26

Standard Capture problem i Final Cut

Hallo!

Har endelig fått meg Final Cut Pro 5.0. Alt åpnet seg fint og alt så ut til å fungere. Men nei, jeg prøver å capture, og plutselig får jeg opp en "feilmelding" -> Frames were dropped in the last capture attempt, så stopper hele capture. Dette er når jeg trykker på Capture Now. På Capture Clip vil ikke noe reagere, og jeg får kun opp en ERROR melding på batch capture.

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Helst med Capture Now funkjsonen!

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Har aldri prøvd FCP før, men i Avid er det i hvert fall en mulighet for å huke av i settings et sted at Avid skal fortsette å capture selv om den kommer over en dropped frame. Kanskje noe av det samme må gjøres i FCP? Slik løser det seg i hvert fall i Avid
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Et par ting jeg må ha litt oversikt over før jeg kan gi en 100% diagnose av problemet.

Harddisk - er den rimelig full? Hva slags type? Hvor fort spinner den? Er det den samme som systemdisken?

Hvilket materiell prøver du å capture? HD/HDV eller DV?

Hva slags maskin har du? CPU/RAM?

Dropped frames kommer ofte opp når harddisken ikke er kjapp nok til å svelge unna datamengden som skal inn, eller at du har mange andre programmer som tar mye systemressurser, og maskina greier ikke henge med i svingene.

Sånn utenom dette, finner du dette om feilmelding ved dropped frames, og kan bytte det til å vises etter capture ved å Final Cut Pro -> User Preferences (ALT+Q). I listen til høyre, under fliken General skal det stå Report dropped frames during playback. Denne skal være blank.

Capture Clip fungerer ikke dersom du ikke setter inn- og- utpunkt.

hdv
    hdv er offline
    Ensign
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    26

Jeg har en helt ny MacBook - 2 GB RAM, 120 GB ATA 5400rpm, 2,0 GHz Intel Core 2 Duo. Materialet jeg prøver å capture er DV, og på harddisken er det godt og vel 100 GB ledig.

Etter min mening så skal ikke maskina være problemet!

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Og du kjører ingen andre programmer enn Final Cut Pro?

Jeg er skeptisk til det å legge materiell inn på den som er systemdisken, og i tilleg bare spinner på 5400rpm.

Skal ikke si det er et must - men jeg ville personlig kjøpt en ekstern disk til capturing av materiell, som spinner på minst 7200rpm.

hdv
    hdv er offline
    Ensign
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    26

Skjønner! Tusen takk for hjelpa

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    153

Siden vi er inne på FCP, henger jeg meg på.

Skal prøve ut FCP nå, og redigere noen ferie klipp; I den anledning hadde det vært greit å fått FCP til å delt opp scenene mine. Altså, at Final Cut automatisk deler opp videoen i korte klipp, hver gang det er et avbrudd mellom scener når videokameraet går over fra hvilemodus til opptak (!) Et liknende grep finnes i Premiere, Scene detect, men har dessverre ikke sett noen form for scene detect i Final Cut. Finnes dette?
    he modern miracle of dynamic rounding, as its known...Ever since i just made up that term

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Åpne Final Cut Pro manualen via Help i FCP...

Søk på Automaticly Create Subclips Using DV Start/Stop Detection

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    153

Til Hdv: Det kan godt være at Ola Haldor har rett, når han sier at 5400rpm er for lite, men jeg tviler sterkt; Du har en såpass bra maskin, så dette skal ikke være noe problem. Tror feilen heller ligger i hvilken capture preset du bruker.
    Jeg tipper din står nå som standard DV NTSC 48 Khz - noe som blir feil i forhold til kameraet ditt (hvis kamera er fra Europa). Om det er tilfelle, at kamera er fra Europa, så skift Capture Preset (Final Cut Pro -> Audio/Video Settings) til DV PAL 48 Khz. Skift også Sequence Preset til DV PAL 48 Khz.

Når dette er gjort, skal capture gå som smurt

--

Takk for hjelpa, ang "dele opp klipp", Ola
    he modern miracle of dynamic rounding, as its known...Ever since i just made up that term

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

CPU/RAM spiller svært liten rolle når det gjelder inntak av materiell. At disken klarer å spise unna fort nok for å ta i mot ny informasjon som skal lagres har utrolig mye å gjøre med saken.

Prøv feks selv å hell i deg en mugge vann. Sammenlign mugga med vann med DV AVI, og du er disken på 5400rpm.. :roll:

Da spiller det ingen rolle hvor sterk du er, hvor flink du er i matte og naturfag, når du ikke greier å svelge unna det du skal putte i deg.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •