Viser resultater 1 til 7 av 7
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard COLOR HJELP FORT

yo! Når jeg laster inn sekvensen jeg skal fargekorrigere i Color, så tar den ikke med noen av effektene i den. altså: vignetter, steder jeg har lagt på svart hvitt også videre er borte. Hva skal jeg gjøre?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard Sv: COLOR HJELP FORT

Om du hadde slått opp i manualen ville du fort funnet ut at effekter som er gjort i Final Cut ikke overføres til Color da disse er noe som legges på over kildeklippet, og vil derfor ikke bli med. Dersom kildeklippet faktisk er sort/hvitt eller andre effekter vil det naturligvis vises slik du ønsker å se det i Color.

For sikkerhetsskyld bør du gjøre sånne ting som det aller siste ledd, eller enda bedre, gjøre det i Color.

Dersom du vil at bildene skal være slik som du ser dem i Final Cut når du åpner dem i Color må du "bake the clip". Dette gjøres best med å lage en duplikat av tidslinja di, kalle den for noe alà "prep for color", som kort og godt betyr at du forbereder tidslinja for arbeid i Color. I denne tidslinja legger du all video på ett spor - for din del vil det spare deg for mye krøll. Deretter setter du i/o for klippet med effekten, eksporterer (file > export > quicktime movie - dette vil gjøre at klippet har samme innstillinger som du bruker i tidslinja) og legg på tidslinja igjen der det hører hjemme. Deretter kan du sende til Color, og effektene du har gjort i Final Cut vil dermed bli med over i Color fordi det nå er "bakt inn" i kildefila.

Lieutenant Commander Mario sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rakkestad
    Svar
    194

Dette Fredo tar opp går ikke å ta med til color ( noe jeg har lest om før) pluss at det ikke går ann å ta med klipp som har blitt speeda opp eller ned (noe jeg har erfart og lært ved en annen tråd) Så jeg tenker høyt nå med en konklusjon: Utom klipping av råmatrialer i FCP, så går det ikke å ta med seg div effekter (fargekorriger kan tas i color), speeding, tekster og lignende inn te color, fordi dette takler den ikke. Trodde det kunne gå ann å gjøre ALT ferdig i FCP, så inn te color med fargekorrigering og grading, så te FCP for utgjøring og små justeringer. Tenk når en klipper en lengre sekvens og vil ha noen klipp i slow motion. Så må en først klippe inn orginalklippet, inn i color, også tebake i FCP for sette inn de akutelle klippa som blir lenger i slow motion så en må flytte alt på tidslinja, sette inn slow motion klippet, flytte de andre klippa på plass og sette på evt fader. Tar jeg feil medd mine tanker nå? hvordan kan dette gjøre enklere. Har sett på tutorials og prøvdt å lese manualen, uten å få svar på dette.

Hva gjør du Ola Haldor, når du får oppdrag å gjøre grading og det f.eks er slow eller fast motion i noen av klippa eller andre ting som Color ikke takler? (Bruker dette eks for jeg nylig slet med dette problemet)
    Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.

Hjemmeside: http://ostbymedia.no/

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Da gjør jeg som jeg nevnte over. I/O på gjeldende klipp, File > Export > Quicktime movie > import > legge inn der det skal være i tidslinja. Da blir kildefilen som sendes til Color, det man eksporterte, og ikke det som er fra råtape/minnekort. På den måten slipper jeg å gjøre noe som helst med å flytte på klipp frem og tilbake, og gjør det mye ryddigere for meg å jobbe.

Dersom det er tekst, grafikk eller andre ting som ligger over bildet, ville jeg fjernet alt dette fra sekvensen jeg sender til Color, og når jeg har fått sekvensen fra Color tilbake i FCP, kopiert alt som skal legges over video fra master-sekvensen, og limt inn i sekvens fra Color, så havner alt på riktig plass igjen.

Kunne sikkert gjort en kort videoguide på hvordan jeg gjør det etterhvert.. En liten roundtrip fra jeg åpner FCP-prosjektet første gang til jeg er ferdig med grade i Color og sender tilbake til FCP.

Lieutenant Commander Mario sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rakkestad
    Svar
    194

Okioki. Nå skjønte jeg mer. Hadde hørt at det var lurt å ta vekk grafikk, tekst og lignende før en tok det til color. Lært en gang at det var lurt å duplisere tidslinja så jeg hadde en kopi. Etterhvert har jeg erfart at det er lurt..
    Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.

Hjemmeside: http://ostbymedia.no/

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

hmm okei.

Nå har jeg lagt på fargene, rendret klippene og valgt "send to fcp" MEN når jeg får dem opp som en ny sekvens, blir klippene jeg fikset farger på i color, ganske dårlige, enda i preview vinduet i color så var de flott og fin kvalitet. Jeg har prøvd å eksportere det for å se om det bare var dårlig kvalitet i canvasen i fcp, men når jeg spiller av videoen i quicktime er det fortsatt dårlig, som om fargene både var gjort "mørkere" og at man hadde slengt på et "blur" filter, rett og slett dårlig kvalitet. hvordan kan dette endres?

EDIT: hmm jeg fatter det ikke. Er det quictime som fucker? Jeg hadde eksportert et klipp i god kvalitet, når jeg spiller av det i quicktime så er kvaliteten dårlig, men så la jeg det ut på youtube, og valgte "watch in high quality", og da ble det plutselig bra igjen. Hva faen?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Jeg antar dette er DV? DV-codecene er et helsike å sammenligne på PC-monitor vs. videomonitor. På PC-monitor vil de oppfattes lavoppløst og latterlig dårlig. Det er noe de aller fleste får med seg en eller annen gang - nå var det din tur.

Dersom det er DV som du sender til Color, burde du rendere til Prores 422 fra Color. Dette vil beholde den kvaliteten du sender inn til Color, og bildene forringes på vei ut pga ny komprimering som er like hard som den var på tur inn.

Det er også en kjent bug i Color at man ved bruk av DV/HDV vil kunne få et gamma-skifte, som oftest mørkere. At klippene er mer blurry kan ha med ColorFX room å gjøre, dersom materiellet er interlaced. Da må du først splitte materiellet i upper og lower, legge effektene på to ganger, en gang for hvert field, for så å smelte dem sammen igjen før "output" noden nederst. Slå opp i manualen for å se hvordan dette fungerer.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •