-
9th November 2008, 22:52
Commander
Dra et klipp mellom 2 forskjellige prosjekter i fcp
Heysann.
Dette er vanskelig å forklare, men jeg prøver.
Jeg redigerer, og har da ett prosjekt i final cut hvor filene er grovklippet, og det settes sammen i en annen prosjektfil til det ferdige produkt (dette gjøres for å ha en slags backup)
Meeen når jeg nå skulle dra et nytt klipp jeg har liggende i prosjektfila for grovklipp, over til prosjektet (sequensen altså) hvor jeg setter sammen ting, fucker ting seg plutselig. begge sequensene er stilt inn på 16:9, men når jeg drar klippet over, opphører plutselig 16:9 på akkurat dette klippet, mens klippene som allerede ligger der fortsatt har sin 16:9 innstilling i behold. Jeg går inn på "sequense" og "settings" og velger "anamorphic 16:9" (Dette var nemlig plutselig haket vekk) og da får klippet jeg nettopp dro inn, 16:9 innstilling. MEN så kommer problemet: De andre filene har plutselig fått helt feil oppløsning, de har blitt lagt på 16:9 TO ganger.
hvorfor skjer dette? hvordan kan jeg velge at BARE DET ENE KLIPPET legges 16:9 på?
hilsen bekymret musling... :-[
-
9th November 2008, 23:01
Sv: Dra et klipp mellom 2 forskjellige prosjekter i fcp
For det første skjønner jeg ikke hvorfor du lager to prosjekter - dette er tungvindt. Vil du ha en backup kan du gå inn i finder og trykke EPLE+D for Duplicate - da har du backupen din. Eller File > Save As.. i FCP.
Om det er nesting (en sekvens i en annen sekvens) har jeg aldri støtt på problemer her.
- Er alle klipp i 16:9? Ingenting som er 4:3 letterbox e.l?
- Er alle klipp i samme oppløsning? 1080/720/PAL?
Men for å svare kjapt på det som kan løse problemet med to-ganger-16:9 ~ Marker disse klippene og velg "remove attributes" og fra vinduet som dukker opp, fjern "basic motion". Men dette løser ikke roten til problemet.
-
12th November 2008, 19:15
Commander
Dette er ikke tungvindt, men la meg ikke bruke tid på å forklare hvorfor, men det sinker meg absolutt ikke.
PROBLEMET er litt enklere forklart: jeg har et prosjekt, en sekvens: her har jeg allerede importert en del filer fra filminga. MEN når jeg skulle importere enda ett, skutt på samme kamera med samme oppløsning, blir ikke dritten omgjort til 16:9, som prosjektet er. Jeg drar og slipper fila til tidslinja, men da tar altså bildet opp hele plassen i monitoren, istedenfor det karakteristiske svarte tomrommet oppe og nede.
Jeg går inn på settings, ser at boksen hvor man kan huke av for om man vil ha "anamorphic 16:9" kommer opp, og ser at boksen, som var krysset av for "ja", plutselig har blitt borte. Jeg huker den av igjen, og da får klippet jeg nettopp har importert, riktig oppløsning, mens klippene som allerede ligger der, har fått en virkelig vrengt forfatning, som om de hadde blitt lagt 16:9 på dem to ganger. en urettferdig renters rente om du vil. ¨
prøvde som du sa med "remove attributes" men dette funket ikke.
jeg vil altså oppnå at jeg får klippet jeg har importert, i 16:9, uten at de andre klippene påvirkes av det. Det burde vel egentlig skjedd automatisk når jeg importerte det?:S
-
13th November 2008, 16:25
Hvis klippet du drar ned på tidslinja dekker hele skjermen og ikke får svart oppe og nede, er tidslinja i 4:3. Sjekk at dette er riktig i sequence settings.
Evt. lag to nye sekvenser.. Dra det siste klippet inn i den ene sekvensen, da vil du bli spurt om å endre sekvensen til å matche det klippet er, om sekvensen ikke er riktig i utgangspunktet. Gjør det samme med den andre nye sekvensen, men med et av de eldre klippene. Sammenlign sekvensinnstillingene.
Er vanskelig å si noe mer om dette - ut i fra det du sier om svart oppe og nede vs. full skjerm på den samme gamle tidslinja, høres det ut som du legger 16:9 i en 4:3 tidslinje.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker