Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: DV codec

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard DV codec

Finnes det forskjellige DV codecer?

Jeg mener, når jeg importerer fra DV-kameraet mitt til Premiere, så bruker den Microsoft DV til å kode .avi filen som blir liggende på maskinen? Finnes det noen andre codecer? Og det jeg egentlig lurer på, noen som er bedre?
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Moss
    Svar
    7

Standard DV codec

Uten å være helt sikker på dette her så mener jeg at du kan velge hvilken codec du skal bruke når du tar video fra kamera til PC. "Microsoft DV" er vel den DV-codec'en jeg mener det er best å bruke, men det finnes også andre DV-codec'er. Mener å huske at Panasonic har en egen DV-codec.

http://www.fourcc.org/codecs.php

Jeg ville brukt Microsoft sin DV-codec, men nå er jeg ingen ekspert på området :P
    theHollow

"Say hello to the rug's topography. It holds quite alot of interest with your face down on it"

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Standard DV codec

Sitat fra et av nva.no-foraene:

Microsofts DV-kodek er langtfra den beste som fins, selv om det utvilsomt er den mest brukte. Mange programmer krever VFW (Video For Windows) kodeker for å virke. Microsofts DV-kodek er utelukkende en Direct Show-kodek, mens de aller fleste andre kodekprodusenter inkluderer støtte for både VFW og Direct Show. Bruker du programmer som AlamDV2 eller VirtualDub, får du problemer hvis du har brukt Microsofts DV Encoder.

Ifølge ekspertisen er MainConcept DV-kodek den beste, men den koster $50. Blant annet kan DV-video med denne lagres mange ganger uten synlig kvalitetsforringelse. En annen anbefalt DV-kodek er den til Matrox, som er helt gratis.

Admiral Chandler sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Kongsberg
    Svar
    255

Standard DV codec

Sitat Opprinnelig postet av Rocambole
    En annen anbefalt DV-kodek er den til Matrox, som er helt gratis.
    (Er lat idag og orker ikke lete selv på Matrox-sidene)
    Link?
    Ms Chanandeler Bong?

"Anything one man can imagine
    other men can make real."
    - Jules Verne

Commander
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Moss
    Svar
    382

Standard DV codec

Bruker du programmer som AlamDV2 eller VirtualDub får du problemer hvis du har brukt Microsofts DV Encoder.
    Eh... som hva?
    Jeg har brukt VirtualDub en del med MS DV-codec, men har ingen problemer?
    ill pipe for beer!

Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Moss
    Svar
    7

Standard DV codec

Ok
    *bøyer seg i støvet*

Men bruker man Microsoft DV så vet man i alle fall at det funker på de fleste PC'er, for eksempel der det er flere som jobber på samme prosjekt på hver sin PC (sier Mats med fare for å måtte bøye seg mer i støvet).
    theHollow

"Say hello to the rug's topography. It holds quite alot of interest with your face down on it"

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •