Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 21

Tråd: DV - HD

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard DV - HD

Går det an med final cut studio 2 å eksportere en film som er filmet med dv og ut i HD-DVD? eller må man ha filmet filmen med et hd kamera for at det skal være mulig? jeg har ikke peil om det er mulig i final cut, har ikke fått det enda. men spørsmålet er lizm om det er mulig i teorien lizm?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard DV - HD

Hva er det med deg og "lizm" og "klemz og koz" ? :P

Ja, du kan oppskalere til HD fra DV - det kan du forsåvidt gjøre med hva som helst - kvalitetsmessig blir det et helvete, spør du meg, og da er du bedre tjent med å kjøre PAL fra DVD eller tape, på en HDReady LCD TV enn å oppskalere PAL til HD - mener nå jeg..

Oppskaleringen kan du gjøre ved eksport via Compressor, tenker jeg. I tillegg må du ha en HD DVD-brenner.

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard DV - HD

Alt kan oppskaleres. Null problem. Dra en DV-fil inn i et HD-prosjekt og zoom inn til den passer ramma, og vips så har du HD-film. I noen tilfeller vil man faktisk kunne dra mer ut av DV-fila hvis dette gjøres, og siden AVI komprimeres ned på en DVD-plate, og man kan ha ukomprimert sådan på en HD-DVD eller Blu-Ray, bare det er konvertert til Mpeg2, så blir det jo faktisk et bedre resultat.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard DV - HD

Du burde ikke skrive om AVI når det er snakk om Mac og Final Cut. Det er som å få en bil til å kjøre på saft.

I og med at DV er 25mbps, får du ikke "dratt ut" mer rent kvalitetsmessig med å kjøre på så høy, eller mer. HDDVD støtter inntil 29.4mbps - presetene i Compressor har fra 6.5 til 10mbps - sistnevnte er jo godt og vel det dobbelte av det som brukes på DVDer flest i dag, og det skulle vel bare mangle i og med at det er snakk om flere pixler som skal mates med informasjon.

Ved å konvertere til HDDVD i Compressor, benytter man codecen H264, som alene er en usedvanlig god codec - og på den måten trenger man ikke helt hinsides til bitrate for å oppnå flotte bilder.

Når du nå en dag får Final Cut Studio, Fredo - lek og lær litt rundt dette til du blir fornøyd.

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard DV - HD

Du snakker om AVI som om det er tap. DV AVI gir jo ikke merkbart tap på flerfoldige rendringer. Men uansett. AVI var ikke poenget mitt, og jeg går ikke rundt og vet ting om Mac, like unyttig som å vite hvordan jeg styrer en u-båt - noe jeg aldri skal. Men, når man kan rendre i mpeg2, som kan legges rett på Blu-ray, så mister man ikke den kvaliteten på DV som man ellers mister ut til DVD.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard DV - HD

takker da vet jeg det smarte folk azzz.

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Hva er det med deg og "lizm" og "klemz og koz" ? :P
    Det som er med meg og "lizm, klemz og koz" er et vanskelig spørsmål. mest sannsynlig er det for å dekke over min følelse av uvitenhet og sårbarhet innen for de spørsmålene jeg stiller. En annen grunn kan være å hindre at folk tar meg dødsseriøst i alt jeg sier. legger jeg på en "lizm" etter at jeg har svart på noe eller spurt om noe, avvæpner jeg en mulig kritiker siden de viser at jeg ikke er totalt sikker. men for guds skyld, det er ikke slik i alt, jeg har mange pene meninger jeg står for som jeg IKKE skal legge til en lizm i slutten på.

klem fra Eirik Nereng (alias Fredo) til Ola Haldor eller en av dere andre som måtte lese dette.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Standard DV - HD

Sitat Opprinnelig postet av Kenny Wang
    Du snakker om AVI som om det er tap. DV AVI gir jo ikke merkbart tap på flerfoldige rendringer. Men uansett. AVI var ikke poenget mitt, og jeg går ikke rundt og vet ting om Mac, like unyttig som å vite hvordan jeg styrer en u-båt - noe jeg aldri skal. Men, når man kan rendre i mpeg2, som kan legges rett på Blu-ray, så mister man ikke den kvaliteten på DV som man ellers mister ut til DVD.
    Hmm, her høres det ut som om noen må sette seg inn i tingene før dem uttaler seg.

For det første, AVI er som en bil. AVI kan være så mangt, og sier egentlig ingenting om hva slags bil / motor / modell osv osv osv osv osv det er snakk om. DV AVI vil jeg ANTA du mener en AVI fil med DV kompresjon, og det er IKKE ukomprimert AVI, men en relativt kraftig kompresjon.

Du snakker om å rendre mpeg2 som legges på blu-ray kontra DVD. Jaha, så hvilket format er det på DVD da ? (tips: mpeg2). Joda, nå har DVD standarden sine svakheter (som alt annet), men at MPEG2 er det som skiller blu-ray ifra DVD er ikke riktig.

Nå er det riktignok slik at en DVD har kraftigere komprimering enn DV, men sååå stor forskjell er det ikke, og at du mister så mye kvalitet i den prosessen er jeg ikke enig i, da er det isåfall du som er for dårlig til å "skru på innstillinger".

Er det nå egentlig så mye høyere datarate på Blu-ray kontra DVD om vi tar oppløsningen i betraktning ? (jeg er svært lite kjent med blu-ray standarden og har aldri jobbet med den selv så derfor spør jeg).

Forøvrig, som svar på trådstarteres spm: ja, du kan kjøre ut en film som egentlig er DV i "HD format", men det har liten praktisk hensikt. Du får IKKE hd kvalitet ut av det. Den informasjonen som gikk tapt når du tok opp i DV er vanskelig / umulig å få tilbake.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard DV - HD

hmm...skjønner. hensikten, uten at jeg har satt meg videre inn i det, er at jeg bare lurte på om dv kameraet mitt kan brukes til å brenne filmer som kan spilles av på hd-dvd, siden så mange går over til det nå. men kan en hd-dvd spiller spille en helt vanlig gammeldags dvd film?

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Standard DV - HD

En HD-DVD spiller kan normalt spille vanlige DVD plater også ja.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard DV - HD

Thaaaaaank yoooou PelleFotograf. Jeg gadd ikke skrive i tråden igjen da Wang virker så forbanna bombesikker på alt han skriver - selv om det er hysterisk feil.

Blu-Ray kan ha inntil 40mbps bitrate på video. Etter å ha lest bittelitt om lyd på Blu-Ray, kan lyden ha inntil 3.5mbit bitrate. EKSTREMT!

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •