Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15
    Ensign
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    20

Standard Eksportere ukomprimerrt fra premiere pro 2.0

Hei

Jeg sliter litt, og må inrømme at jeg begynner å bli en smule frustrert.
    Jeg har laget meg en liten film i Premiere Pro.
    Kamera er et sony hdr-hv1e. og formatet hdv 1080i.
    Valgte på nytt prosjekt sony hdv 1080.
    Redigert den ferdig, og så skal jeg eksportere den. Det naturlig da er vel å velge Uncompressed Microsoft AVI?
    Men nå jeg velger det så kan jeg velge mellom 10 og 8 bit. velger jeg 10 så kommer det ikke noe bildem bare lyd.
    Velger jeg 8, så kommer det et bilde, men det er rimelig forvrengt, streker som går på skrått over skjermen.
    Har dette noe med codec å gjøre?

Jeg har prøvd mye med de andre formatene som er der, men jeg synes kvaliteten blir alt for dårlig med dem.

Sitter helt fast her nå. håper noen kan hjelpe meg. Hva gjør jeg feil?

Mvh
    Anders

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,786

Har forstått det slik at det ikke går ann å rendre ut HDV ifra APP2.0 uten et ekstra HDV-codec, som feks AspectHD. Jeg vet Kenny Wang har hatt noen problemer med dette tidligere, ellers virker det som om de fleste andre med HDV kameraer på forumet bruker FinalCut, og de later ikke til å ha problemer med komprimering til Quicktime ihvertfall. Hvorvidt de kan rendre ut til HDV vet jeg ikke, men jeg får inderlig håpe at noen av dem svarer på denne tråden, slik at jeg selv også kan bli litt opplyst på emnet!

Ellers fungerer det vel å legge det ut igjen på tape og så inn igjen?

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    20

Sitat Opprinnelig postet av dahlskebank
    Har forstått det slik at det ikke går ann å rendre ut HDV ifra APP2.0 uten et ekstra HDV-codec, som feks AspectHD. Jeg vet Kenny Wang har hatt noen problemer med dette tidligere, ellers virker det som om de fleste andre med HDV kameraer på forumet bruker FinalCut, og de later ikke til å ha problemer med komprimering til Quicktime ihvertfall. Hvorvidt de kan rendre ut til HDV vet jeg ikke, men jeg får inderlig håpe at noen av dem svarer på denne tråden, slik at jeg selv også kan bli litt opplyst på emnet!

Ellers fungerer det vel å legge det ut igjen på tape og så inn igjen?
    Takk for svar.
    Noen som vet dette med APP2.0 og codec?
    Må si at jeg har ikke lyst til å gå over til et annet redigeringsprogram. Har alltid brukt Premiere pro og er godt kjent med det. orker ikke stresset med å begynne helt på nytt.

Og som du sa, legge det tilbake på tape, hvordan gjør jeg det?
    Forsøkte, men da fikk jeg ikke bilde, bare lyden? Kan di gi en liten beskrivelse på hvordan dette gjøres?

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Intet poeng å legge det ut i ukomprimert AVI. Det blir også så stort og uhåndterlig at det er en skam. Bildet blir i tillegg delvis forverret. Det blir altså komprimert på en måte, selv om det da i Bunkers tilfelle blir rundt 1.2Tb eller noe. Skal det på en DVD må det først være DV uansett, så bare rendre det ut i DV. Skal du ha fila i perfekt stand slik den er fra råteipen (med evt. fargekorrigeringer) så legg den bare ut på teip og så inn igjen. Vet ikke hvorfor det ikke går an å bare gjøre det innad i Premiere. Men det å legge den inn igjen tar jo uansett ikke lenger tid enn filmen er lang, så det er egentlig lite stress. På teipen skal man jo ha backup også.

Det finnes en mediaencoder i Adobe som visstnok skal kunne klare å lage stort sett alle formater, og den vil ikke komprimere filmen hvis den rendres ut som samme, men de gangene jeg har prøvd har det bare hengt seg - programmet - ikke jeg.

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    20

Takk for svar.

Men nå kom jeg over et nytt problem.
    Når jeg har eksportert filmen, og spiller den av, så "vibrerer" hele filmen.
    Den går noen millimeter opp og ned.

Hva kan det komme av?

Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Ikke helt sikker. Men hvis du ikke ber prosjektet om å deinterlace ting du har forandret farten på, så kan det se ut som om det hakker/rister. Det kan også være at det er selve deinterlacinga på hele filmen som gjør det; ser du horisontale striper ved bevegelser?

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    20

Sitat Opprinnelig postet av Kenny Wang
    Ikke helt sikker. Men hvis du ikke ber prosjektet om å deinterlace ting du har forandret farten på, så kan det se ut som om det hakker/rister. Det kan også være at det er selve deinterlacinga på hele filmen som gjør det; ser du horisontale striper ved bevegelser?
    Deinterlace, hva er det?

Har forandret farten på en scene.
    Det er ingen striper, bare hele filmen som vibrerer opp og ned.
    Kan også se litt ut som det er kanten av filmen som vibrerer.

Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Deinterlace kan du søke etter på forumet. Er hundrevis av poster om det. Er det kun kantene som rister? Ser det fremdeles ut som om bildet rister hvis du teiper over kantene på skjermen din? Det er noe som skjer i kanten av dv-teipen, men du kan fjerne den ved å croppe bildet 1% oppe og nede, men ellers så blir det borte på en vanlig tv fordi tv-en klipper vekk ytterkantene av bildet.

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    20

Så litt nermere nå, på den scenen jeg har i sakte film, så rister hele bildet.
    På resten av filmen, så er det kantene som vibrerer.
    Hvordan croper jeg 1% av filmen?

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,786

Hmmm, det der fikk meg til å tenke på et NTSC/PAL problem jeg hadde, hvor jeg redigerte i NTSC med PAL råmateriale. Ting som var i slowmotion begynte å danse og hoppe.

Det ligger en effekt i Premiere som heter CROP, om ikke jeg tar helt 100% feil. Når du finner den effekten og legger den på kan du stille inn % mengde cropping på alle kanter, dog det foreslås at du kun cropper der hvor det er nødvendig. Samt like mye slik at bildet forblir midtjustert!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •