Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Eksportering

Ensign
    Medlem siden
    Jun 2007
    Svar
    24

Standard Eksportering

Heisann, noen som kan hjelpe meg her? Lærerne på skola vår kunne ikke fortelle hva som var galt...

Har filmet og rediger en times forestilling, alt i 16:9, når jeg eksporterte filmen ble alt "skvist" sammen til 4:3 ...

på forhånd, takk =)

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard Eksportering

Da kan du komme lærerne i forkjøpet og belære dem om at digital video ikke har med antall linjer i skjermen å gjøre, men oppløsning og breddeforhold på pixler.

PAL 16:9 og PAL 4:3 er samme oppløsning; 720x576 - men pixlene har forskjellig breddeforhold. Èn pixel er 1 høy, men 1,42 bred f.eks.. (nå er jeg ikke sikker på høyde/breddeforhold pr pixel - så dette var bare et eksempel)

Dersom det skal spilles av på tape og det fremdeles vises som 4:3, bør dere justere avspillingsenheten, eller enheten som viser bildet (projektor/tv) til å skvise bildet til 16:9.

Hvis det skal vises på en PC som en datafil (quicktime, avi, wmv..) vil 16:9 vises feil, da en PC viser pixler som 1:1 - altså - kvadratiske pixler.

PAL 16:9 blir da 1024x576 pixler, fordi 576x16/9=bredden - som er 1024.

Edit: Dersom dere skal legge det til DVD, la det være som det er og legg det inn i DVD-programmet - der skal det normalt bli riktig helt automatisk - hvis ikke skal du kunne overstyre det.

Ensign
    Medlem siden
    Jun 2007
    Svar
    24

Standard Eksportering

Glemte vell å si at jeg brukte macen min, med Final Cut Pro,

jeg vil gjerne eksportere fila til quicktime,
    er det ingen innstillinger eller noe jeg kan ha misset? Har sett igjennom flere ganger men finner ikke noe som jeg tror kan være årsaken...

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

Standard Eksportering

Hvis det skal vises på en PC som en datafil (quicktime, avi, wmv..) vil 16:9 vises feil, da en PC viser pixler som 1:1 - altså - kvadratiske pixler.

PAL 16:9 blir da 1024x576 pixler, fordi 576x16/9=bredden - som er 1024.
    (OlaHaldor)

Som OlaHaldor sa, så må du for full PAL-oppløsning må du eksportere det med en størrelse på 1024x576 for visning på data. Hvis du trenger mindre størrelser, f.eks. på web, kan du bare finne på en bredde og gange det med 16, og dele på ni. Da vil du få en høyde som passer med bredden.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •