Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Ensign
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    28

Standard En liten diskusjon om redigeringsprogramvare

Hei

Jeg har sett igjennom "Guide til redigeringsprogram" og fått en grei oversikt, men synes det mangler konkret sammenligning, der er mest info om de ulike uten å få sett sammenhengen. Jeg fant en enkel, men grei sammenligning på wikipedia:
    [ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_video_editing_software[/ame]
    Det er også greit å spørre folk med litt erfaring. Jeg har tidligere brukt Pinnacle Systems 8. Hadde litt problemer med programvaren, men jeg antok at det skyltes en gammel PC og en gammel versjon. Men har nå skjønt at Pinnacle har slitt litt med problemer. Derfor har jeg nå tenkt til å vurdere andre programmer i stedet for å bare gå rett på nye versjon 11.

For det første kan kanskje noen svare meg på om det er store forskjeller på disse billig-programmene, og de ment for profesjonelle. Jeg la i allefall merke til at det var store prisforskjeller. Men er det snakk om funksjonalitet, støtte, stabilitet som utgjør forbedringene?

Et annet spørsmål er det en myte at det er "bedre" å bruke Mac til slikt arbeid, eller er det mer smak og behag? Hva er i såfall fordelene?

Når jeg er i gang kan jeg jo spørre om kameraer også. Jeg har nå et Sharp-kamera (mini-DV) som er ca 5 år gammelt. Hvis jeg skal kjøpe nytt, blir det et problem å bruke det gamle sammen med et nyere som f.eks støtter HD og widescreen (kanskje også et DVD-kamera). Er det problemfritt å redigere sammen video fra gammelt og nytt kamera?

Men litt tilbake til hovedtema. Ettersom guiden var litt utdatert (flere av produktene var ikke tilgjenglige lengre f.eks "Avid Free DV".), kan noen komme med en litt kortere liste over anbefalninger. Gjerne sammenlignet med hverandre og pinnalce hvis dere har erfaring med dette. Jeg har testet Windows Movie Maker i tillegg. Det var ikke spesielt imponerende, men jeg antar at det står omtrent nederst under alle andre. De fleste har trolig trial-versjon så da kan jeg eventuelt teste noen få opp mot hverandre.

På forhånd takk

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Det er ein stor skilnad på brukargrensesnitt og stabilitet på billege og dyre program, sjølv om eg tykkjer Premiere er noko drit. Smak og behag.

Mac/PC er og smak og behag.

Ikkje bland kamera, det er berre stress dersom det ikkje er same formatet i same oppløysing.

Sjekk ut Vegas 6.0/7.0 du. Fint, greitt og enkelt program som passar både proffe og amatørar. Finst berre til PC, og kostar ikkje flesk.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

En av grunnene til at jeg bruker Mac til video/media er at jeg trenger ikke å jage etter å ha de nyeste og råeste komponentene til en hver tid, slik jeg føler det er med PC.

QuickTime med forskjellige codecs gir større muligheter enn jeg noen gang kan huske jeg har hatt med AVI. Kan godt hende det finnes mye bra der også - men i såfall er det veldig knotete å finne dem frem. På Mac får du alt du trenger levert med en gang - i tillegg til det du måtte få med programvaren du velger å gå for. Personlig sverger jeg til Final Cut Studio 2 - og etter at ProRes 422-codecen kom er jeg bombesikker på at den er kommet for å bli.

Final Cut Studio 2 gir meg akkurat det jeg trenger, og enda litt til. Masse avanserte muligheter, men gjort så intuitivt at hvem som helst kan åpne panelet og etter litt klikking og eventuelt litt lesing i manualen, skjønner hvordan det fungerer og hvordan man kan dra nytte av det.

Multicam-delen i FCP er helt utrolig herlig! Man kan koble opp monitor 2 til å vise alle kildene i full skjerm, eller man kan kjøre program - og man har med andre ord en hel kjede i flerkameraproduksjonen rett på skrivebordet. Jeg aner ikke hvordan Avid eller Premiere er på den biten, men like før jeg hoppa over på Final Cut, kom Liquid med flerkameramodulen sin - den blekner fort i forhold til hva Final Cut leverer av muligheter - både for synk av kilder og generelt arbeid med å klippe og skifte mellom kilder.

DVD-authoring i DVD Studio Pro er som regel bare en lek. Tar litt tid, men det går som regel rimelig glatt etter å ha konvertert materiellet til MPEG2/AC3 i Compressor, gjort det som skal gjøres av menyer og grafikk. Manualen er også veldig behjelpelig med hvordan man lager egne og skreddersydde menyer.

Støtter inntil 32 subtitles-spor, åtte videospor og 16 lydspor, mener jeg det var - samt HD-DVD - og muligens BluRay etterhvert håper jeg.. Massevis av muligheter!

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    En av grunnene til at jeg bruker Mac til video/media er at jeg trenger ikke å jage etter å ha de nyeste og råeste komponentene til en hver tid, slik jeg føler det er med PC.
    Hmm, jeg bruker Pc, men jeg kan ikke akkurat si jeg jager så mye hardware. Ny 500 GB disk og litt ram til jul er alt så er putta inn de siste 2,5 åra :wink:

Anyway, det er samme hvilken maskin du klipper på enten det er mac eller pc, selv om du har dyr maskin så blir ikke filmen din noe bedre klippet av den grunn, det er din egen kreativitet som spiller en rolle her. (og selvfølgelig kunnskap til programmet)

Jeg er selv Avid bruker (lisensen fungerer på både mac og pc) og må si meg temmelig fornøyd med den. Har gått fra Vegas til Premiere og til slutt Avid (møter vell snart på FCP i nær fremtid :wink: )

På akkurat codec siden bruker jeg en del Quicktime refference inn i After Effects (FCP har sikkert dette og) Det vil si at om jeg vil ha et klipp inn i AE så tar det 1 sekund å rendere, ettersom filmen du får ut er en refferanse til kildefilene dine, som igjen gjør at du ikke får generasjonstap.

Multicam har jeg aldri brukt, men her er vertfall en link til hvordan det fungerer: http://www.avid.com/video/xpressDemo...sp?currVideo=3
    (Ligger litt andre videoer til høyre på siden og)

Dvd skjer hvertfall gjennom Adobe Encore, gjør det samme som DVD Studio Pro, men den støtter BluRay istedenfor.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mandal
    Svar
    429

Jeg bruker for tiden Adobe Premiere Pro 2.0, jeg skal snart oppgradere til Adobe CS 3 Master Colection pakken. Foresten: Går det ann å fortsette på prosjekter som jeg påbegynte i 2.0 etter at jeg har oppgradert?

Jeg har prøvd: Magix, Pinacle, Vegas og Premiere Pro, og det var sistnevnte jeg ble mest fornøyd med. Jeg gikk fra Magix til Vegas også til PP, jeg skjønte ikke så mye av Vegas, derfor trodde jeg at PP ville bli veldig vanskelig å sette seg inn i, men det gikk lekende lett, brukte kanskje en time på å lære meg det grunnleggende (inkludert hurtigtaster).

Jeg redigerer på PC, jeg har aldri prøvd å redigere på Mac. Jeg kommer til å fortsette å redigere på PC i minst 3 år til ettersom de bruker PC med div. adobeprogrammer på skolen jeg skal begynne på.

Jeg foretrekker å redigere med 2 skjermer, men nå har jeg bare 1.
    a ja, nei nei, verden er merkelig!

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    853

Standard Re: En liten diskusjon om redigeringsprogramvare

Sitat Opprinnelig postet av Mamen
    For det første kan kanskje noen svare meg på om det er store forskjeller på disse billig-programmene, og de ment for profesjonelle. Jeg la i allefall merke til at det var store prisforskjeller. Men er det snakk om funksjonalitet, støtte, stabilitet som utgjør forbedringene?

Et annet spørsmål er det en myte at det er "bedre" å bruke Mac til slikt arbeid, eller er det mer smak og behag? Hva er i såfall fordelene?
    For å ta plattform krigen først, det blir for de aller fleste ett personlig valg, med noen unntak som har med software som feks. kun finnes for den ene eller andre.

Forskjellen på billig og "amatør" programvare, også til en viss grad entusiast programvare og profft man bruker i bransjen er flere. En er formater, de proffe støtter gjerne de tyngre formatene uten noen form for tilegg. Oppbyggningen for å kunne jobbe mest mulig effektivt kan være forskjellig fra forbruker rettede programmer, brukervennlighet er ikke nødvendigvis det mest effektive å jobbe med. Avid er ett godt eksempel på det, det virker gresk i starten, men når snarveiene og logikken sitter fingerne er det facinerende hvor fort man kan jobbe.
    Og ett annet viktig punkt som har gjort feks. Avid store er media managment, evnen til å holde styr på enorme mengder media. Der kommer og Apple med Final cut og finalcut til å ta innpå Avid med tiden. Her er feks. Premiere og feks. Vegas totalt fra hverende, de er helt og holdent basert på å brukes lokalt og har nok med det. Avid, Finalcut og feks. Quantel som er hva de bruker feks. hos NRK i Oslo til nyheter har en helt annen tilnærming til dette. Delt lagring og flere titalls Terabyte, om ikke hundrevis skal man kunne holde orden på og søke gjennom.
    Det er ikke dermed sagt Premiere og Vegas er dårlig på noen måter, kun hva som skiller dem fra feks. Avid og Final Cut. Problemet er ofte at mye av funksjonene man da betaler for er ting man ikke får brukt for seg selv eller som lite firma, men man nyter godt av å kunne si "jeg kan Avid eller Final Cut baklengs i blinde" om man skal jobbe for noen. Og sist men ikke minst stabilitet, på pc kjørt på godkjente maskiner så er feks. Avid jeg bruker stabilt som ett fjell selv om man fikler med Photoshop samtidig. Antar det er det samme på mac, men pc er da gjerne mer utsatt for dårlig programvare + kranglete drivere.

I mange tilfeller for hobbybruk faller det ned til en smaksak, det er uansett ikke programmet som lager film, programmet er kun ett verktøy. Men vet man at man skal jobbe med dette en gang skader det heller ikke å kunne det som brukes i bransjen.

For min del har jeg vært innom Avid Liquid og nå Avid Xpress og blir nok værende i sistnevnte en stund før evnt man skal teste mac og finalcut, utelukkende pga. Color. Dvd lages i Encore og litt pirk i Photoshop som jeg fremdeles er helt grønn i. Så man er ofte innom en skog av programmer.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Vil bare kommentere det med multitasking på Mac.

Jobber om dagen med litt hummer og kanari, stort sett ting som skal ut på DVD, og mer interne greier for bruk her hjemme. Jeg har satt opp en batch, og sendt den av gårde til eksport - så står batch-programmet å kverner om pixler og lydbølger til ønsket format - i mellomtiden setter jeg opp to nye batcher helt uten problem, som nå ligger i kø for å bli konvertert. På toppen av dette jobber jeg med iWork, fikler og redigerer med ting i Photoshop og After Effects. Når det er gjort, hoppa jeg over i DVD Studio Pro - ennå ikke fått noen som helst feilmelding om at konvertering har gått rett vest. Det programmet som har respondert treigest under denne prosessen er Compressor. Mildt sagt en pine å jobbe med når det er så mye som skjer. DVD Studio Pro, Photoshop og After Effects jobbet like godt som alltid.

DET kaller jeg god multitasking.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

PC/Mac er smak og behag.

Jeg bruker Avid Xpress Pro på PC, men det er vel ikke akkurat et billig program.

Jeg har testet mange av de enklere, og har et positivt inntrykk av: Sony Vegas, Canopus Edius og Adobe Premiere Pro. Du kan f.eks prøve disse og se hva du liker best.

Final Cut Pro er sikkert også veldig bra, hvis man ønsker å drive med mac og sånn.

Ensign
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    28

Takker igjen for svar så langt.
    Jeg antar at ulike versjoner fra de samme produsentene er nokså like, det er bare mengen funksjonalitet osv som er hovedforskjellen.

Sitat Opprinnelig postet av MiniMan
    Ikkje bland kamera, det er berre stress dersom det ikkje er same formatet i same oppløysing.
    Nei ser at det kan bli kluss med det, men er litt usikker på hva jeg skal gjøre hvis jeg har behov for multicam, litt kjipt å kjøpe et "gammeldags" kamera.
    Sitat Opprinnelig postet av THX
    Multicam har jeg aldri brukt, men her er vertfall en link til hvordan det fungerer: http://www.avid.com/video/xpressDemo...sp?currVideo=3
    (Ligger litt andre videoer til høyre på siden og)
    Her ser vi et godt eksempel på at det går likevel. Ble litt tent på Avid nå. Skal definitivt sjekke ut dette.

Sitat Opprinnelig postet av MiniMan
    Sjekk ut Vegas 6.0/7.0 du. Fint, greitt og enkelt program som passar både proffe og amatørar. Finst berre til PC, og kostar ikkje flesk.
    Jeg skal sjekke det ut, greit at det ikke er steindyrt også.

Final Cut Studio 2 gir meg akkurat det jeg trenger, og enda litt til. Masse avanserte muligheter, men gjort så intuitivt at hvem som helst kan åpne panelet og etter litt klikking og eventuelt litt lesing i manualen, skjønner hvordan det fungerer og hvordan man kan dra nytte av det.

Multicam-delen i FCP er helt utrolig herlig! Man kan koble opp monitor 2 til å vise alle kildene i full skjerm, eller man kan kjøre program - og man har med andre ord en hel kjede i flerkameraproduksjonen rett på skrivebordet. Jeg aner ikke hvordan Avid eller Premiere er på den biten, men like før jeg hoppa over på Final Cut, kom Liquid med flerkameramodulen sin - den blekner fort i forhold til hva Final Cut leverer av muligheter - både for synk av kilder og generelt arbeid med å klippe og skifte mellom kilder.
    Virker bra det, men det er bare for Mac eller? Koster litt også kanskje?

DVD-authoring i DVD Studio Pro er som regel bare en lek. Tar litt tid, men det går som regel rimelig glatt etter å ha konvertert materiellet til MPEG2/AC3 i Compressor, gjort det som skal gjøres av menyer og grafikk. Manualen er også veldig behjelpelig med hvordan man lager egne og skreddersydde menyer.

Støtter inntil 32 subtitles-spor, åtte videospor og 16 lydspor, mener jeg det var - samt HD-DVD - og muligens BluRay etterhvert håper jeg.. Massevis av muligheter!
    Har ikke tenkt så mye på DVD-authoring ennå. Er det noen synspunkter på om man bør bruke samme programmet som man redigerer i, eller om det er smart å bruke et eget?

Anyway, det er samme hvilken maskin du klipper på enten det er mac eller pc, selv om du har dyr maskin så blir ikke filmen din noe bedre klippet av den grunn, det er din egen kreativitet som spiller en rolle her. (og selvfølgelig kunnskap til programmet)
    Sitat Opprinnelig postet av Christian m
    I mange tilfeller for hobbybruk faller det ned til en smaksak, det er uansett ikke programmet som lager film, programmet er kun ett verktøy.
    Hehe det er gode poeng, men det er greit å finne seg til rette i et program. Og at man ikke føler at programvaren jobber "mot deg". Følte det litt sånn noen ganger med Pinnacle ettersom den lukket seg selv (og autosave var gjerne 10 min gammelt), samt at tekst som jeg prøvde å redigere resatte seg, i tillegg hendte det at ting ble usynkront (lyd/bilde og preview/final version) og overgangene hakket noen ganger. Jeg er kanskje litt urettferdig mot dem nå ettersom jeg har en gammel maskin og en gammel versjon, men det frister helt klart å gi andre programmer en sjanse.

Regner med og håper på at de fleste programmene er i allefall sånn passe intuitive og forhåpentligvis har de også en manual/tutorial som kan benyttes.

Jeg er selv Avid bruker (lisensen fungerer på både mac og pc) og må si meg temmelig fornøyd med den. Har gått fra Vegas til Premiere og til slutt Avid (møter vell snart på FCP i nær fremtid )
    Sitat Opprinnelig postet av Toby
    Jeg har prøvd: Magix, Pinacle, Vegas og Premiere Pro, og det var sistnevnte jeg ble mest fornøyd med. Jeg gikk fra Magix til Vegas også til PP, jeg skjønte ikke så mye av Vegas, derfor trodde jeg at PP ville bli veldig vanskelig å sette seg inn i, men det gikk lekende lett, brukte kanskje en time på å lære meg det grunnleggende (inkludert hurtigtaster).
    Hvordan er disse forskjellige da? Er det noen spesiell grunn til at dere har blitt "mest" fornøyd med en ting?

På akkurat codec siden bruker jeg en del Quicktime refference inn i After Effects (FCP har sikkert dette og) Det vil si at om jeg vil ha et klipp inn i AE så tar det 1 sekund å rendere, ettersom filmen du får ut er en refferanse til kildefilene dine, som igjen gjør at du ikke får generasjonstap.
    Jeg trodde kanskje det var en selvfølge med "Non-destructive editing ". Eller mener du at den ferdige videoen er kun en referanse? Det er vel ikke så veldig praktisk alltid? Eller er det noe jeg misforstår her?

Sitat Opprinnelig postet av Christian m
    Forskjellen på billig og "amatør" programvare, også til en viss grad entusiast programvare og profft man bruker i bransjen er flere. En er formater, de proffe støtter gjerne de tyngre formatene uten noen form for tilegg. Oppbyggningen for å kunne jobbe mest mulig effektivt kan være forskjellig fra forbruker rettede programmer, brukervennlighet er ikke nødvendigvis det mest effektive å jobbe med. Avid er ett godt eksempel på det, det virker gresk i starten, men når snarveiene og logikken sitter fingerne er det facinerende hvor fort man kan jobbe.
    Og ett annet viktig punkt som har gjort feks. Avid store er media managment, evnen til å holde styr på enorme mengder media. Der kommer og Apple med Final cut og finalcut til å ta innpå Avid med tiden. Her er feks. Premiere og feks. Vegas totalt fra hverende, de er helt og holdent basert på å brukes lokalt og har nok med det. Avid, Finalcut og feks. Quantel som er hva de bruker feks. hos NRK i Oslo til nyheter har en helt annen tilnærming til dette. Delt lagring og flere titalls Terabyte, om ikke hundrevis skal man kunne holde orden på og søke gjennom.
    Det er ikke dermed sagt Premiere og Vegas er dårlig på noen måter, kun hva som skiller dem fra feks. Avid og Final Cut. Problemet er ofte at mye av funksjonene man da betaler for er ting man ikke får brukt for seg selv eller som lite firma, men man nyter godt av å kunne si "jeg kan Avid eller Final Cut baklengs i blinde" om man skal jobbe for noen. Og sist men ikke minst stabilitet, på pc kjørt på godkjente maskiner så er feks. Avid jeg bruker stabilt som ett fjell selv om man fikler med Photoshop samtidig. Antar det er det samme på mac, men pc er da gjerne mer utsatt for dårlig programvare + kranglete drivere.

For min del har jeg vært innom Avid Liquid og nå Avid Xpress og blir nok værende i sistnevnte en stund før evnt man skal teste mac og finalcut, utelukkende pga. Color. Dvd lages i Encore og litt pirk i Photoshop som jeg fremdeles er helt grønn i. Så man er ofte innom en skog av programmer.
    Det er allright å vite at det er dyr programvare som jeg strengt tatt ikke har brukt for, ikke noe jeg ikke tar meg råd til. Stabilitet er jo ganske viktig som nevnt tidligere, men det er ikke noe jeg betaler mange tusen ekstra for.

Så du sier man må innom mange programmer. Høres tungvint ut. Er det ikke en fordel å bruke det samme til alt? Eller er det så fundamentalt uavhengige operasjoner at det ikke spiller noen rolle.

Til dere som har prøvd ulike programmer. Er ikke stort sett samme muligheter, bare litt anderledes måte å gjøre det på? Annen layout, andre konfikurasjonsmuligheter osv? Eller er rett og slett de ulike produsentene nyskapende og har masse nye ideer?

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Avid Xpress Pro koster vel rundt 17 000, men er du student kan du få det til litt over 2 000, dog uten noen ekstra programmer som følger med den ordentlige versjonen pluss at programmet ikke kan benyttes til kommersielt bruk.

Har brukt Xpress Pro i 3 år snart, og har bare gode ting å si. Men snart er planen å komme seg over på Mac, slik at jeg kan ta en titt på FCP og vurdere selv hva jeg vil bruke 8)
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •