Viser resultater 1 til 5 av 5
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Standard Endre samplingsrate for synk av bilde/lyd

Jess, da har også jeg dumpet bort i problemet med med ulik samplingsrate på lydklipp som skal synkroniseres... Rart jeg ikke har kommet bort i dette før, men jaja

Det dreier seg om to prosjekt (et i Premiere Pro og et i FCP) der begge er flerkameraproduksjoner der de ulike kameraene er mikset i post. Lyden ble tatt opp fra lydmiks (PA) i 16 spor for deretter å bli mikset for video i etterkant. Det er denne miksen jeg nå har fått, og selvfølgelig i 44,1 kHz, mens prosjektene, som begge er ferdig klippet, har en livelyd i 48 kHz som det skal blendes med. PA-lyden faller gradvis ut av synk slik den "skal" gjøre når man prøver noe slikt. Bitraten på PA-lyden er 32 bit om denne mot formodning skulle ha noe å si...

Huff, tenkte jeg, jeg måtte jo komme bort i dette før eller siden, men heldigvis er det jo bare å konvertere PA-lyden til 48 kHz så ordner alt seg.

Men nei da... Har prøvd i både Soundtrack Pro og Soundbooth å lagre filene som 48 kHz og lyktes med det. Problemet er at heller ikke disse synker med videoen. 48 kHz filene har samme lengde som 44,1 kHz filene utenfor redigeringsprogrammene (som de forhåpentligvis skal ha, ettersom et sekund fremdeles er et sekund), men de får også samme lengde i redigeringsprogrammene (noe jeg trodde de ikke skulle få, siden det er denne automatiske tilpassningen av 44,1 kHz lyden til 48 kHz sekvens som ødelegger synkroniseringen og bidrar til at et sekund ikke lenger er et sekund).

Jeg kan jo selvfølgelig spørre om å få ny lyd i 48 kHz fra lydmikserne, men siden den er tatt opp i 44,1 kHz så regner jeg med at de må gjøre det samme som jeg har prøvd, nemlig å resample, så vil det hjelpe?

Regner med at bortimot halve forumet har vært ut for dette, så hva skal jeg gjøre?
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard

Nå er det en stund siden jeg sist var borti problemet, og dette er en uprøvd metode, men jeg tror det vil fungere.

- Finn ut spilletid på videoen fra første til siste lyd.
    - Åpne 44.1k klippet i Soundtrack
    - Sjekk at spilletiden fra første til siste lyd er lik, evt - hvor mye til eller fra?
    - Process -> Time Stretch -> skriv inn nødvendig info for total spilletid og la Soundtrack gjøre jobben sin (merk at du kan styre dette med non-drop frames også om det gir deg mer kontroll)
    - Export til AIFF i 48k og se hvordan det går

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Standard

Hmm... Prøvde en liknende funksjon i Premiere, men da ble lyden helt på tryne (liksom hakkete), så tenkte kanskje jeg skulle prøve å ordne dette ved å finne roten av problemet, nemlig ulik samplingsfrekvensen, og løse problemet. Uansett så skader det ikke å prøve...
    Canon XH-A1

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Standard

Ok, nå er det på tide å finne seg en vegg å gå på...
    I FCP så er det 29:40:15 mellom referansepunktene mine på den 48 kHz kameralyden mens det er 29:40:07 på 44,1 kHz PA-lyden, altså et avvik på 8 rammer.
    Deretter åpner jeg Soundtrack, laster inn 44,1 kHz-fila og lager en markering mellom referansepunktene. Denne kan jeg lese at er 29:40:30. Så går jeg til Process -> Time Strech. Her står det derimot at lengden på markeringen er 39:53:07, altså over 10 minutter lengere enn det den skal være! Likevel prøver jeg å skrive inn tiden 29:40:15, som jo er den tida jeg vil at det skal ta mellom referansepunktene. Resultatet er at jeg får lyd som går veldig raskt i ca 3/4 av markeringen og stillhet den siste biten. Dette endrer seg ikke når jeg importerer AIFF fila inn i FCP...

Logikken skulle jo tilsi at dette fungerte, men nei da...
    Noen ide om hva som har gått galt?

Plan b er forøvrig å spørre om 48 kHz lyd fra lydmikserne, i tilfelle det skulle skje et mirakel
    Plan c er å klippe opp alt og lipsynke hver og en låt/dialog... Huff...
    Canon XH-A1

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Standard

Om noen skulle lure, ble løsningen (etter en god del prøving og bare feiling) å klippe klippene i bolker på ca 5 min (ettersom det passer seg med stille partier mellom låter og dialoger) og synke hver og en bolk for seg. Ble da en ramme mellom hver bolk. Over de fleste kuttene ligger applauslyd fra kamera, så tror ikke at det vil merkes.
    Om noen plutselig skulle komme på en bedre metode er det bare å skrive, så skal jeg huske det til neste gang, i tillegg til at andre som sikkert får problemet i framtiden har noe å hjelpe seg med
    Canon XH-A1

Lignende tråder

1. Trenger program for å endre stemme
    Av SkeletonKey i forumet Programvare
    Svar: 4
    Siste tråder: 18th November 2008, 11:20
  2. Endre filter, fargekorrigering/fargegradering?
    Av -Tommy- i forumet Visuelle effekter
    Svar: 13
    Siste tråder: 14th September 2007, 00:24
  3. Endre filtype!
    Av Kristoffer i forumet Programvare
    Svar: 3
    Siste tråder: 17th August 2007, 10:27
  4. bilde i A:M??
    Av Mazter_Man i forumet Programvare
    Svar: 8
    Siste tråder: 26th March 2005, 14:52
  5. Lyd og bilde