Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 22
    Cadet 4
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    12

Standard Erfaringer med Zoom H4, noen?

Jeg planlegger å bytte lydrecorder, fra Edirol R09 til Zoom H4. En av de største årsakene er at de reklamerer med at den kan brukes som eksternt lydkort, samt alle innebygde effektene den har. Noen som har erfaringer med denne opptakeren?

Ensign
    Medlem siden
    May 2008
    Svar
    25

Standard Innebygde effekter

Vær ytterst forsiktig med å falle for salgstriks som innebygde effekter. Kvaliteten på de forskjellige effektene kan være så elendige at du ikke ønsker å bruke dem. Har ingen erfaring med Zoom-opptakeren, men diverse multieffektbrett og innebygde effekter i diverse gitarforsterkere.

Lydkvaliteten på opptakeren er mye viktigere enn hva slags effekter du får med. Om du har gode effekter, vil ikke disse bety noe særlig da du ikke har noe godt materiale å jobbe med. Effektene bør du legge på i postproduksjon, i et egnet lydprogram (som Cubase. Finnes billigere løsninger.)

Nok snikksnakk. Kikket på opptakeren på nettet, og den skal duge etter de tekniske opplysningene. Noe som det ikke opplyses om er støyen. Den bruker SD-kort, noe som gir minimalt med støy, men jeg kan ikke lese meg til andre relevante støykilder. Beste for deg ville vært å prøvd den ut (selvfølgelig). Ellers kan jeg si at Zoom er et billigmerke med liten anerkjennelse, i alle fall når det gjelder gitar- og basseffekter. Og når jeg er inne på billigmerker, vil jeg advare deg mot å kjøpe Behringerprodukter, da disse ikke fungerer til noen verdens ting.

Cadet 4
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    12

Det er veldig ok å få slike tilbakemeldinger. Hva ville du satse på, hvis du ser bort fra den Edirol'en jeg allerede har, som gir litt for mye sus? Sus vil jeg ha kontroll over og legge på selv, om jeg ønsker.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

Jeg har aldri brukt noen av de selv, men filmlæreren min skryter hemningsløst av Zoom'en.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

H4 er det beste for det du må betale for. Har både XLR og Jack, 4 spors opptaker... m.f. Bruker H4 daglig både til video- og lydproduksjon.

Ensign
    Medlem siden
    May 2008
    Svar
    25

Standard Mobilitet

Med H4 får du veldig god mobilitet, og slik jeg forstår andre forumdeltakere og kritikere, er H4 et godt kjøp. Et alternativ du kan ta i betraktning, er et eksternt lydkort til laptop. Dette gir deg ikke like god mobilitet, da utstyret ikke passer i lommen, men vil gi deg bedre kontroll. Eksempel på godt lydkort: ESI Quatafire 610. Om du ønsker en slik løsning, råder jeg deg til å velge firewire-lydkort fremfor USB, da FW gir bedre stabilitet.

Om du har vært plaget av summing på tidligere opptak kan dette skyldes lydkortet, men to andre kritiske komponenter spiller også en stor rolle. For det første må du ha en mikrofon som gir lite støy (Ser ut til at 1000 kr er den magiske grensen du må over). For det andre er det viktig at du bruker en balansert kabel (F.eks XLR-kabel). Disse kan strekke seg godt over 10 meter før det oppstår støy i signalet. Om du bruker en ubalansert vil du kunne oppnå støy om ledningen er over 1 meter.

I denne videoen vil du finne et tips for å fjerne uønsket støy i etterarbeidet (Hovedsakelig fra vifter, folkemengder ol.):
    Digital Juice

Cadet 4
    Medlem siden
    Apr 2007
    Svar
    13

Zoom H4 er ok. nothing more, nothing less.
    Jeg har en, og har med av og til som backupsound hvis annet skulle gå galt, men har enda til gode å faktisk bruke noe lyd fra den på et halvt år.

Du kan ikke bruke den hånholdt, da vil du få mye pickup fra håndbevegelsen din. H4 har XLR inn, så du kan tappe rett fra mixebord.

Innebygde effekter er jalla og unødig, kan ikke tenke meg at de brukes av andre enn de samme som bruker 'overlay'bilder på handycamet sitt.

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,786

Etter klager på lyd fra folk som har sett Bunker, tenkte jeg nå at det kanskje var en idé å faktisk investere penger i noe så absurd som lydutstyr. Begynner i den klokeste retningen og det er en opptaker. Lest meg litt opp på det og falt ganske raskt for H4 kun fordi den har XLR-inngang. Klarer derimot ikke tyde hva som er på bildene og er derfor litt i tvil på om dette faktisk er vanlig XLR slik som på typiske semiproffe kameraer, eller om det er noe inbetween-XLR som en eller annen kaffelattekar har funnet opp.

Noen som har hatt utvidet erfaring med slike opptakere? Grunnet dens noenlunde vage prisantydninger på nett, fra 1 tusen til 4 tusen kroner, er jeg bekymret for å kjøpe noe som er på vei ut av markedet slik jeg gjorde med mitt Nikon D70s.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

Hvis du har XLR på kameraet så ville jeg heller ha plugget mikrofonen inni kameraet, da slipper du stress med synkronisering senere. Så bruker du pengene på en ok shotgun mik, f.eks. Røde NTG-2, XLR-kabel og en boom, da er du godt på vei.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

H4 har vanlig XLR inn. Litt vanskelig å se på foto. Det er en kombinasjon av jack og xlr. Bruker du XLR da plugger du mikrofonen rett inn med XLR, bruker du jack da plugger du den inn i midten av pluggen.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •